ELLE Talks: Od empatie k akci - Konsent X L'Oréal Paris

Přidejte si Elle do oblíbených na Google zprávách

Diskusi vedla Johana Nejedlová z organizace Konsent společně s režisérkou dokumentu Generace K Veronikou Jelšíkovou. Moderace se ujala šéfredaktorka ELLE Thea Prokop. Společně se zamýšlely nad tím, kam se česká společnost posunula v otázkách respektu – a co to znamená pro každodenní realitu nás všech. Co dělat, když jsme svědky obtěžování?

Vítejte v Generaci K

Organizace Konsent nedávno spustila kampaň Generace K, doprovázenou vizuálně silným videem. „Generace K není vymezena věkem, ale hodnotami,“ vysvětlila během panelu Nejedlová. „A do středu těchto hodnot lidé podle nás postavili souhlas a respekt.“ Schopnost poznat a pojmenovat, co už je za hranou, se podle ní napříč společností mění – a nejde jen o mladé. „Různé průzkumy ukazují, že generace Z je hodně citlivá, umí pojmenovat bezpráví a chápe, že to je první krok k tomu, něco změnit. Ale tenhle posun se děje napříč společností,“ doplnila. „Když jsme zjišťovali, co si veřejnost myslí o souhlasu, mladí lidé ho brali jako samozřejmý a zásadní. Ale i ve skupině 60+ ho většina považovala za naprosto nezbytný.“

Mohlo by se vám líbit

Proti toxickým vzorcům i stereotypům. Konsent volá po Generaci K

Vítejte v Generaci K, která má za cíl sjednotit společnost na základě sdílených hodnot. Generace K věří, že k lepšímu světu kolem nás přispívá respektující komunikace, naslouchání, ohleduplnost a vědomý přístup k sobě i druhým. Prostřednictvím kampaně chce organizace Konsent společnosti ukázat, že i malé činy mají pozitivní dopad naši kulturu a formují generaci založenou na konsensu a respektu.
elle.cz

Režisérka Veronika Jelšíková upozornila, že souhlas zdaleka nesouvisí jen se sexualitou. Prostupuje všemi mezilidskými vztahy. „Při tvorbě videa jsem si vzpomněla na situace, které mi přišly v pohodě, ale ostatním vadily,“ říká. Jako příklad uvedla sahání na břicho těhotné ženy, i když jde o blízkou kamarádku. Jsou to právě tyto „drobnosti“, které jsme často zvyklí ignorovat, jež ve skutečnosti formují hranice a tím i prostředí, ve kterém se buď cítíme, nebo necítíme bezpečně. „Uvědomit si svou osobní zkušenost s těmito situacemi je dost zajímavý pocit sebepoznání.“

Panel se věnoval také loňské kampani Zírání, která zobrazovala situace obtěžování v MHD. Zatímco na sociálních sítích čelila kritice, průzkumy ukázaly opak. Lidé ji vnímali pozitivně. Právě tahle disonance mezi online a offline světem potvrdila, že má smysl mluvit – i když to není vždy pohodlné.

 

Strategie 5D

A jak konkrétně reagovat, když jsme svědky obtěžování v tramvaji, klubu nebo na ulici?Na to odpovídá kampaň L'Oréal Paris Stand Up, která veřejnosti představuje strategii tzv. 5D – tedy pět způsobů, jak v dané chvíli reagovat:

  • Direct – přímo zasáhnout
  • Distract – odvést pozornost
  • Delegatezapojit někoho dalšího
  • Document – zdokumentovat situaci
  • Delay – pomoct danému jedinci s odstupem

V záznamu panelu najdete víc – včetně toho, jak tyto strategie fungují v praxi a co naopak nedělat. A pokud nevíte, kde začít s tréninkem odvahy postavit se obtěžování, odpověď je jednoduchá: začněte u sebe.

ELLE Talks: Od empatie k akci
Mohlo by se vám líbit

KVIFF 2025: Nová generace filmařek Dagmar Sedláčková & Julie Žáčková

Co když si jako žena musíte vybrat: kariéra, nebo rodina? Nová generace ženských filmařek se nebojí klást těžké otázky. Platforma Girls in Film dlouhodobě podporuje, propojuje a prezentuje tvorbu nové generace žen, trans* a nonbinárních filmařů a filmařek. Na festivalu ve Varech představují hned dva výrazné snímky: Dagmar uvádí svůj producentský debut Karavan (režie Zuzana Kirchnerová) a Julie film Hore je nebo, v doline som ja (režie Katarína Gramatová). Začtěte se do kulturního světa Girls in Film.
elle.cz
Zdroj článku: