Diskusi vedla Johana Nejedlová z organizace Konsent společně s režisérkou dokumentu Generace K Veronikou Jelšíkovou. Moderace se ujala šéfredaktorka ELLE Thea Prokop. Společně se zamýšlely nad tím, kam se česká společnost posunula v otázkách respektu – a co to znamená pro každodenní realitu nás všech. Co dělat, když jsme svědky obtěžování?
Vítejte v Generaci K
Organizace Konsent nedávno spustila kampaň Generace K, doprovázenou vizuálně silným videem. „Generace K není vymezena věkem, ale hodnotami,“ vysvětlila během panelu Nejedlová. „A do středu těchto hodnot lidé podle nás postavili souhlas a respekt.“ Schopnost poznat a pojmenovat, co už je za hranou, se podle ní napříč společností mění – a nejde jen o mladé. „Různé průzkumy ukazují, že generace Z je hodně citlivá, umí pojmenovat bezpráví a chápe, že to je první krok k tomu, něco změnit. Ale tenhle posun se děje napříč společností,“ doplnila. „Když jsme zjišťovali, co si veřejnost myslí o souhlasu, mladí lidé ho brali jako samozřejmý a zásadní. Ale i ve skupině 60+ ho většina považovala za naprosto nezbytný.“
Režisérka Veronika Jelšíková upozornila, že souhlas zdaleka nesouvisí jen se sexualitou. Prostupuje všemi mezilidskými vztahy. „Při tvorbě videa jsem si vzpomněla na situace, které mi přišly v pohodě, ale ostatním vadily,“ říká. Jako příklad uvedla sahání na břicho těhotné ženy, i když jde o blízkou kamarádku. Jsou to právě tyto „drobnosti“, které jsme často zvyklí ignorovat, jež ve skutečnosti formují hranice a tím i prostředí, ve kterém se buď cítíme, nebo necítíme bezpečně. „Uvědomit si svou osobní zkušenost s těmito situacemi je dost zajímavý pocit sebepoznání.“
Panel se věnoval také loňské kampani Zírání, která zobrazovala situace obtěžování v MHD. Zatímco na sociálních sítích čelila kritice, průzkumy ukázaly opak. Lidé ji vnímali pozitivně. Právě tahle disonance mezi online a offline světem potvrdila, že má smysl mluvit – i když to není vždy pohodlné.
Strategie 5D
A jak konkrétně reagovat, když jsme svědky obtěžování v tramvaji, klubu nebo na ulici?Na to odpovídá kampaň L'Oréal Paris Stand Up, která veřejnosti představuje strategii tzv. 5D – tedy pět způsobů, jak v dané chvíli reagovat:
- Direct – přímo zasáhnout
- Distract – odvést pozornost
- Delegate – zapojit někoho dalšího
- Document – zdokumentovat situaci
- Delay – pomoct danému jedinci s odstupem
V záznamu panelu najdete víc – včetně toho, jak tyto strategie fungují v praxi a co naopak nedělat. A pokud nevíte, kde začít s tréninkem odvahy postavit se obtěžování, odpověď je jednoduchá: začněte u sebe.
- Zdroj článku:
Autorský text, KVIFF.TV







