ELLE Movie Check: Máma

Přidejte si Elle do oblíbených na Google zprávách

Lilian, kterou výjimečně přesvědčivě hraje Elizaveta Maximová, trpí středně těžkým mentálním postižením. Po znásilnění porodí zdravou dceru Malvínu, ale úřady od začátku zpochybňují, jestli se o ni dokáže postarat. Lilian však odmítá ustoupit a své dítě brání všemi prostředky – ať už pokousáním sociální pracovnice, nebo později útěkem ze světa, který jim nedá šanci být spolu.

Film sleduje jejich život v několika časových rovinách. Ukazuje, jak obě najdou dočasné útočiště u starší bezdětné ženy, která jim poskytne lásku a pocit domova. Ten ale vezme za své po její smrti – a systém, unavený a necitlivý stejně jako doba sama, chce matku a dceru rozdělit. Malvína pochopí, že jediná možnost, jak zůstat spolu, je utéct. V lesích, kam se ukryjí, se symbolem jejich vztahu stává obyčejný rohlík – maličkost, která je spojí i po letech, když se matka zavřená v ústavu pomalu vzdává života.

Mohlo by se vám líbit

KVIFF 2025: Sbormistr s citem vypráví příběh o zneužívaní z 90. let

Očekávaný snímek Sbormistr od režiséra Ondřeje Provazníka sklízel zájem ještě před premiérou ve Varech. Film, volně vycházející z aféry sboru Bambini di Praga, se více než samotnému zločinu věnuje tiché cestě pocitů a stavů své hrdinky. Česká kinematografie konečně získala dílo, které citlivě zpracovává tak silné a děsivé téma jako je zneužívání.
elle.cz

Strach nevypráví příběh, který by měl konejšit. Záběry na úřady a ústavy té doby jsou přesné a nepřikrášlené, atmosféra světa, v němž nikdo nemá sílu ani chuť pomáhat, působí tíživě. O to víc vynikne výkon Elizavety Maximové. Její Lilian je křehká i urputná, nepřepjatá a neuvěřitelně autentická. Liz roli připravovala půl roku – docházela do ústavů, přibrala osm kilo, aby ji zahrála bez sentimentu i přehnaného dramatu. Výsledek je ohromující – z jejího projevu vyplývá, že mateřství není o dokonalosti, ale o lásce, která přesahuje rozum i pravidla. Velmi přirozeně a citlivě jí na plátně sekunduje Sophia Šporclová v roli Malvíny, která vnáší do těžkého příběhu dětskou otevřenost a opravdovost.

Máma není film, na který si zajdete pro trochu toho příjemného escapismu. Je to příběh, který připomíná, že i tam, kde už nikdo nic nečeká, zůstává mezi matkou a dítětem pouto, které nepřetrhne ani postižení, systém nebo rezignace lidí kolem.

Mohlo by se vám líbit

KVIFF 2025: Karavan se nebojí klást otázky o neomezené lásce rodičů

Láska se dá najít i uprostřed opuštění. Karavan se dotýká netypicky složitého vztahu matky a syna s Downovým syndromem.  „Je to film o odvaze vydat se na cestu, o které nevíte, kam vás zavede,“ řekla o filmu producentka Dagmar Sedláčková. Bolest se proměňuje v jemnost, opuštění se mění ve společenství, cesta se stane cílem. Karavan si se surovou reálností nebojí klást otázky o neomezené rodičovské lásce.
elle.cz
Zdroj článku: