REKLAMA

Ben Gorham: Ikona parfémů Byredo a jeho emoční eskapády

Par kapek vůně - stejně jako obrazy, sochy, oděv, impozantní architektura nebo k smrti dobré jídlo - dokáží v člověku vyvolat intenzivní pocity. Molekuly parfémů definují vzpomínku na lásku, nejlepší sex vašeho života, vůni moře, idylické dětství nebo uplynuvší první rok pandemie koronaviru, která postupně paralyzovala celý svět. 

Jaké tóny byste do vonné kompozice symbolizující toto netradiční výročí vybrali vy? Já osobně bych ji formulovala jako mix pachu dezinfekce, zapařených roušek, rozvážkového jídla, ale i příjemné vůně svíček, kterými jsem postupně zaplnila celý náš domov.

Ben Gorham, zakladatel a kreativní ředitel značky Byredo, svůj nejnovější počin Mixed Emotions (prodává parfumerie Douglas a beauty concept store Ingredients) namíchal jako symbiózu maté, černého rybízu, černého čaje, lístků fialky, březového dřeva a papyru. Na první nadechnutí vás pohltí hutná záplava sladkého rybízu, který posléze pomalu ztěžkne. Mixed emotions odráží bouřlivou povahu naší doby, její výšky i pády, spojuje známé a neočekávané a vytváří vůni plnou kontrastů. „V našem byznysu zavíráme emoce do lahviček, doufám, že lidé si přečtou etiketu a ztotožní se sentimentem v jeho nejprostší podobě,” říká na adresu svého počinu Ben.

Byredo Mixed Emotions
Info ikona

 

Stockholmský beauty (a dnes už i módní) brand Byredo založil v roce 2006 Ben Gorham, Švéd s indicko-kanadskými kořeny. Známým se stal díky originálním parfémům, které vynikají mimořádnou kvalitou a zpracováním, ale také zatraceně cool image a povaze "co na srdci, to na jazyku", což potvrdil i během našeho focení pro ELLE Man v roce 2019: „Nikdy jsem nenosil parfém, takže pro mě bylo všechno nové. Díky tomu jsem byl schopen vytvořit něco jedinečného. Zdokonalováním produktu trávíme spoustu času. Přestože jsme mladá značka, rozvíjíme se relativně rychle a jsme velmi kreativní, máme staromódní mentalitu. Tvrdě pracujeme, aby byl každý produkt dokonalý,” říkal tehdy na adresu prvopočátku svojí značky, za kterou stojí fascinace a posedlost prchavým světem vůní. 

„Dokončil jsem uměleckou školu a náhodou potkal parfumáře Pierra. Tím, že jsem se pohyboval ve fotografii a sochařství, fascinovalo mě toto neviditelné médium. Požádal jsem ho, aby mi přeložil pár vzpomínek do různých vůní. Což mě naprosto šokovalo! Dokázal vyvolat tolik emocí něčím, co bylo neviditelné. Stalo se to mojí tvůrčí fascinací, poté posedlostí a měl jsem dvě možnosti – přetransformovat tuto vášeň do umění nebo do produktu. Byl jsem v situaci, kdy jsem sám sebe musel finančně zabezpečit, a tak vzniklo Byredo,” vrací se Ben ke kořenům své kariéry v segmentu krásy.

 

Ben Gorham pro ELLE Man 02/2019
Info ikona

 

Součástí uvedení nové vůně je i krátkometrážní snímek Tall all The Roots od progresivní režisérky Fenn O’Meally, která na plátno převedla význam slovního spojení Mixed Emotions. Britka O’Meally má na kontě spoty pro Apple, Pradu, Chanel i videoklipy hip hopových kapel, v moodovém snímku pro Byredo zpovídá tři protagonisty, kteří reflektují současnost jako nevyhnutelnou cestu ke změně.

Hudebnice Alewya Demmisse věří, že jsme se jako společnost dostali na křižovatku staré a nové doby, což může přinášet velmi bolestivé pocity. Básník a aktivista Kai-Isaiah Jamal považuje i tu největší temnotu, kterou vyjadřuje ve svých básních, za stejně důležitou jako jakoukoliv pozitivní zkušenost a náleží jí proto adekvátní prostor. Nakonec tanečník Deneille Percival apeluje na důležitost soudržnosti, která je pro dnešní dobu tak zásadní. „Pouze pokud budeme držet při sobě, můžeme dosáhnout změny,” říká, což je pro období, kdy celý svět drží pandemie v kleštích, zásadní poselství.

 

Ben Gorham a jeho pánská kolekce Byproduct pro rok 2020
Info ikona
Basník a trans aktivista Kai-Isaiah Jamal pro Byredo
Info ikona
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Sledujte nás na Instagramu @elleczech

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA