REKLAMA

Je čas soudit kosmetiku podle obalu

REKLAMA

 

Pokud chcete svoji kosmetickou výbavu povýšit na zodpovědnější úroveň, měli byste znát alespoň základní informace o tom, jak se které obaly vyrábí, ale hlavně co se s nimi děje poté, co je vyhodíte. Na konci sice zjistíte, že nejde jednoznačně říct, která varianta je nejudržitelnější, ale pomůže vám to vidět svůj příští nákup v širším kontextu.

A možná se alespoň v některém ohledu přiblížíte ideálu - volit kosmetiku, která je zcela bez obalu, nebo třeba jen zabalena v lehounkém papíře. Vůbec nejjednodušší je to samozřejmě s tuhými mýdly. Čím dál běžnější jsou ale také tuhé šampony, které už pořídíte nejen v bio a eko obchodech, jako je třeba byssine.com (doporučujeme značku Abhati Suisse), ale třeba i v Sephoře (hledejte značku Respire) nebo v Yves Rocher.

V prodejnách, které se na tuto problematiku specializovaly už léta před tím, než to začalo být „in“, jako jsou například biooo.cz nebo Lush pak seženete v tuhém a tedy (téměř) bezobalovém stavu třeba i pleťový či tělový krém, kondicionér, ale třeba i rtěnku nebo make-up.

Plast versus sklo

Ale pojďme zpět nohama na zem, kde chceme mít alespoň v některých zkrášlujících oblastech větší výběr a nehodláme dělat žádné kompromisy mezi kvalitou, výdrží a ekologií. Tady se pak zpravidla rozhodujeme mezi plastovým a skleněným obalem.

Jako největší zlo se všeobecně označují plasty. Je jich jednoduše příliš mnoho. Dají se sice recyklovat, ovšem ne donekonečna, navíc v Česku se podle údajů EKOKOM znovu využije pouhá třetina toho, co vyhodíte do žlutého kontejneru. Celosvětově pak je to údajně jen devět procent.

Na druhou stranu nedejte na první pohled - dnes už řada značek, včetně těch velkých a konzervativních, jako je Nivea, La Roche-Posay nebo Clarins, svoje plastové obaly vyrábí z recyklovaného plastu, případně jde o plast vyrobený z cukrové třtiny, a ten je potom snadno rozložitelný.

Je dobré vědět, že v přírodě se sklo rozkládá mnohem delší dobu (1000 let) než plast (450 let). Ovšem pokud sklo vyhodíte do tříděného odpadu, recykluje se zhruba ze 75 procent. Navíc ho lze recyklovat pořád dokola. Úplně nejlepší pak je, když značka nabízí znovudoplnění nebo si krásný skleněný flakon můžete nechat a využít jej třeba jako vázu nebo dózu na šperky. Jak se říká, nejudržitelnější je to, co už máte doma a co se nechystáte vyhodit dřív, než se to rozpadne.

Refill: Ano nebo ne?

Velkým hitem jsou v současnosti znovuplnitelná balení, která už nenabízí jen menší etické značky, jako třeba Susanne Kaufmann, ale dokonce i velcí luxusní výrobci, jako je Giorgio Armani nebo Yves Saint Laurent. Možná jste nad touto službou mávli rukou, protože víte, že náhradní balení je opět zabaleno v plastu. Máte pravdu, ovšem tento plast bývá tenčí, jinými slovy se ho použilo výrazně méně, než kdyby se musel vyrobit další originální obal.

Ideální to samozřejmě není, ale aspoň něco. Zodpovědnější variantou je vratný obal, nebo obchod, kde vám znovunaplní rovnou váš původní obal, jako to dělá například vlasová kosmetika L’Oréal Professionnel se svou přírodní řadou Source.

Alternativní materiály

Kosmetické značky celkem intenzivně hledají další alternativy k běžným obalům. Mrkněte třeba na českou značku Smyssly, která sklo doplnila víčky nebo celými kelímky z bambusu, který rychle roste a snadno se rozloží. Místo dalších obalů používá zbytkové dřevo, papír, textilii a kůži.

Určitě lepší, než plasty jsou kovové obaly, nejčastěji tuby. Dají se rovněž recyklovat a jejich výhodou je, že znovupoužitý kov je od nového k nerozeznání.

Zvažte původ

Ještě, než zajásáte, že jste konečně narazili na skvělou kosmetiku v co možná nejzodpovědnějším obalu, podívejte se, odkud značka pochází, respektive kde se reálně vyrábí. Pokud za vámi cestuje přes půlku světa, může její uhlíková stopa planetě uškodit více než to, že má skleněný obal plastové víčko.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Sledujte nás na Instagramu @elleczech

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA