Co znamená „vyšší koncentrace“
Parfémy se tradičně dělí podle procenta vonných olejů ve směsi – od lehčích toaletních vod (Eau de Toilette) přes parfémové vody (Eau de Parfum) až po extrakty (Extrait de Parfum), které mohou mít klidně 30 % a více. Dnešní novinky posouvají laťku ještě výš: některé domy pracují s koncentracemi kolem 40–50 %. Vznikly tak vůně, které se odpařují pomaleji, rozvíjí se po hodinách a drží se blízko kůže jako jemná, ale neústupná aura.
Proč po nich toužíme
Parfémy jsou čím dál dražší a nikdo nechce mít pocit, že zmizely už po obědě. Silnější koncentrace se rovnají emoci, která vydrží až do večera. A jde nám také o komplimenty, které přicházejí i po dlouhém dni. Zároveň žijeme v době kontrastů: vedle tělových mlh a „skin scents“ roste hlad po vůních, které jsou smyslné, přítomné a své.
Není to jen víc oleje, ale jiná kompozice
Zvýšit procento esencí mechanicky nestačí. S vyšší koncentrací se mění i architektura vůně. Některé ingredience v takové síle nefungují, jiné zazáří nečekaně. Parfuméři proto přepisují rovnováhu akordů, mění poměry a někdy přidávají ingredience s „krémovým“ či „měkkým“ efektem (například ambrette), aby se projekce rozprostřela do sametového, ale stabilního oblaku. Výsledkem je vůně, která ctí DNA originálu, jen má hlubší hlas a déle zní.
Jak silný parfém nosit a nepřehlušit místnost
Základní pravidlo? Méně znamená víc a víc vydrží. Aplikujte do vlhké kůže po sprše, na pulzní body (za uši, krční jamka, zápěstí, ohbí loktů). Místo pěti střiků zkuste dva. Nesnažte se osvěžovat každou hodinu. Extrakty se rozvíjejí v čase a mají tendenci vracet se v teplu – třeba při chůzi po schodech nebo při doteku šálu. Na oblečení s nimi zacházejte opatrně. Na hedvábí či kašmíru mohou tvořit skvrny. Ideální je parfémovat vzduch před sebou a projít „mlhou“.
Kdy zazáří nejvíc
Výrazné vůně milují večery, chladnější dny a situace, kdy chcete, aby si vás zapamatovali, třeba jako vernisáž, večeře, koncert. Do open space zvolte menší dávku a jemnější projekci. A na pracovní jednání se vyhněte těžkým gurmánským cukrovinkám a hutnému oudovému kouři. V létě funguje „drop dosing“: jeden malý dotek do vlasů nebo do vnitřku saka úplně stačí.
Jak vybírat: struktura, textura, sillage
Nejprve zvažte, jaký „povrch“ vůně chcete: samet (ambra, tonka, kakao), hedvábí (pižma, kosatec), kůži (šípek, labdanum, bříza), dřevo (vetiver, cedr, guajak), bílou ženu (jasmín, tuberóza), citrusovou jiskru (bergamot, neroli) nebo temnější pryskyřice (kadidlo, myrha). Potom sledujte sillage neboli stopu, kterou za sebou zanecháváte. Může být intimní, držící se u těla, nebo výrazná, o které všichní vědí, jakmile vstoupíte do místnosti. Extrait bývá spíš „close to skin“, ale s dlouhým dozvukem. „Intense“ a „elixir“ verze zase často pracují s kontrastem – jasný rozjezd, sametový maraton.
Trend: ikonické vůně, nová intenzita
Mezi nejčastějí formáty silných parfémů teď patří „silnější“ interpretace klasiky. Dřevité a minerální kompozice získávají temnější tlukot, růže se vrství do více rozměrů s koženým podtónem, bílé květy se podkládají kardamomem a krémovými pižmy, aby vydržely až do noci. Na trhu to vidíme u domů jako Hermès, Dior, Mugler, Tom Ford nebo Byredo, ale i u niche značek – od francouzských ateliérů po blízkovýchodní domy, které si s intenzitou historicky tykají.
Etiketa silných parfémů
Vůně je dialog, ne monolog. Zvažte kontext (kino, divadlo, letadlo, open space) a osobní vzdálenost. Pokud vás někdo pochválí, trefili jste dávkování skvěle. Pokud se kolega v zasedačce posouvá o židli dál, uberte. A pamatujte: to, co je nepostřehnutelné pro vás, může být výrazné pro ostatní.
A jak bude vonět budoucnost?
Je pravděpodobné, že po vlně extrémů přijde jemnější vlna – křehké, transparentní kompozice postavené na stejné řemeslné kvalitě. Těžký kabát a průsvitná blůza se mohou střídat podle nálady. Luxus dnes neznamená jen hlasitost, ale schopnost regulovat intenzitu tak, aby vás vůně „nesla“, ne pohltila.
Výrazné kompozice, které stojí za zkoušku
Pokud máte ráda dlouhou výdrž a komplexní vývoj, sáhněte po nových intenzivních interpretacích dřevitých a květinových klasik. Osloví vás růže s koženým švem, bergamot na žhavém kameni, jasmín prohřátý pižmy, ale i moderní „absolu“ variace ikonických bestsellerů. U niche domů hledejte extrakty s přesně popsanou koncentrací a otevřeným přístupem k formulaci; u velkých značek zase „intense“ či „elixir“ linie, které přidávají vrstvy a sametový dojezd bez přehlušení DNA původní vůně. A vždy je nejprve testujte na kůži – alespoň dvě hodiny, ideálně však celý den.
- Zdroj článku:
Wmagazine.com, Allure.com, Glamour.com








