CHCEME, ABY BRIDGET JONES ZESTÁRLA?

S Bridget jsem se seznámila v době, kdy mi ještě chybělo pár let do třicítky. A i když můj život se odvíjel jinak než ten její, stala se pro mě něčím jako zosobněním naděje pro nadcházející roky. Celý předcházející životjsem si tak nějak představovala, že až mi bude třicet, budu už ,velká‘. Budu si se vším vědět rady, nebudu odkládat nepříjemné telefonáty, nebudu mít drobky na dně kabelky a nebudu muset důmyslně skrývat díry na silonkách. To se ovšem nestalo. Všechny mé nejistoty, pochybnosti, všechna zmatkářství a nedostatky se mnou zůstaly i dávno po třicátých
narozeninách. A Bridget Jones mě těšila a uklidňovala, protože jsem v tom nebyla sama. Její opilecké úlety, trapasy a emocionální karamboly jsem moc dobře znala a dodávaly mi pocit, že být nedokonalá (i po třicítce) je v pořádku. Mám tě rád takovou, jaká jsi,“ řekl jí přece Mark Darcy.

Jenže v novém pokračování, které autorka Helen Fielding nazvala Mad About the Boy, je leccos jinak. Bridget je jedenapadesát let. (Zestárla dokonce víc než v reálném čase – od prvního knižního vydání Deníku Bridget Jonesové v Británii uběhlo teprve sedmnáct let, ale Bridget je o devatenáct let starší než tehdy.) Má dvě děti a její kdysi legrační strach z toho, že „umře o samotě a najdou ji až několik týdnů po smrti, ohlodanou od vlčáků“, dostává poněkud jiný rozměr. Její manžel a romantický hrdina předchozích dvou knih Mark Darcy je totiž po smrti – zahynul na pracovní cestě v Dárfúru, když jeho auto najelo na minu. Ta informace, zveřejněná ještě před vydáním knihy, vzbudila mezi fanoušky Bridget Jones obrovský rozruch. „Fakt jsem nečekala, že smrt Marka Darcyho se objeví v hlavních zprávách BBC hned po krizi v Sýrii,“ poznamenala ironicky Helen Fielding a prozradila, že když tu smutnou zprávu musela sdělit Colinu Firthovi, který si Marka Darcyho zahrál ve filmové verzi, málem se rozplakal.„Bylo to skoro, jako by někdo doopravdy umřel,“ komentuje to Helen Fielding.

Bridget je tedy opět nezadaná a má prostor pro další milostná dobrodružství. Otázka zní, jestli máme chuť si o nich číst a dívat se na ně v případné filmové adaptaci. Bridget Jones byla – a stále je – ikonou nezadaných třicátnic. Byla s námi ve chvílích, kdy jsme dvacetkrát za hodinu kontrolovaly telefon, jestli už ,on‘ neposlal odpověď na naši esemesku. Byla s námi, když jsme se snažily nasoukat do šatů velikosti 38 a když jsme se ve čtyři ráno potácely z baru. Prožila jsem s ní část života a přála si, aby jí těch dvaatřicet bylo navždycky. Padesátiletá Bridget je někdo trochu jiný, někdo, na koho si nejspíš budu těžko zvykat.

611777-bridget-jones-diary

PŘÁTELÉ, BEVERLY HILLS & HARRY POTTER
Stárnutí svých oblíbených popkulturních hrdinů jsem vůbec vždycky nesla dost těžce. Tvůrci teenagerovského seriálu Beverly Hills 90210, který se vysílal v letech 1990–2000, to vyřešili přesně opačně než autorka Bridget Jones. Přestože představitelé Brandona Walshe, Kelly, Donny, Dylana a dalších dětí z dobré losangeleské čtvrti nám stárli před očima a proměňovali se v usedlejší třicátníky, seriál se pořád tvářil, že to jsou rozjuchaní adolescenti, a to až na samou hranici trapnosti. I další televizní kult, sitcom Přátelé, dovedl své hrdiny, kterým původně mělo být dvacet a něco, až na práh středního věku (Courteney Cox alias Monica a Lisa Kudrow neboli Phoebe oslavily ještě během premiérového vysílání čtyřicítku). V závěrečné sezoně jsem se ošívala: nechtěla jsem přihlížet tomu, jak Rachel vychovává dítě a Monica s Chandlerem žijí ve spokojeném manželství. To přece nejsou ti praví Přátelé!

Někteří jiní autoři se se stárnutím svých hrdinů vyrovnali o něco lépe. Například J. K. Rowling nechala příběh Harryho Pottera pokračovat jen do jeho sedmnácti let. A tam skončila, doufejme, že navždy. Jen krátká scéna na konci posledního filmu, v níž vidíme Harryho a jeho přátele o devatenáct let později, mě zcela utvrdila v tom, že v žádném případě nechci číst ani vidět žádný další díl s dospělým Harrym Potterem, který řeší manželskou nudu a snaží se pomocí čar a kouzel refinancovat svou hypotéku.

Dál Bára Šťatsná uvažuje nad nabízejícím se kultem - Sex ve městě. Je na tom Bridget podobně jako stárnoucí kvarteto z Manhattanu? A chceme toho vůbec být svědky? Nalistujte lednové číslo ELLE, která je posledních pár dní v prodeji, na straně 17. A napište nám, jak to máte se stárnoucími fiktivními hrdniny vy.