Ekologické BMW iX by měla znát každá žena. Proč?

 

1. Pozadí vzniku 

BMW již od svého vzniku přichází s pokrokovou technikou a průkopnickými přístupy. Například BMW 328 Roadster (1936) bylo průkopníkem lehké konstrukce, v 70. letech BMW jako první uvedlo do sériové výroby přeplňovaný motor (BMW 2002 Turbo), po přelomu tisíciletí svět překvapil ovládací systém iDrive a následně aktivní pohon všech kol xDrive. A samozřejmě nesmíme opomenout divizi BMW i (2010) zaměřenou na řešení individuální mobility budoucnosti. Pod jejími křídly vznikly modely BMW i3 a BMW i8, které doslova předběhly svoji dobu.

Přinesly nejen elektrický a plug-in hybridní pohon, ale také jako první sériovou výrobu uhlíkových kompozitů. S odstupem času se technologie prvních modelů BMW i postupně dostávaly do standardních modelových řad BMW. BMW iX je pokračovatelem této tradice. Stojí mimo klasickou produkci BMW, ale právě díky tomu si může dovolit být jiné, neohlížet se na tradice a nabídnout v mnoha směrech nové přístupy – například v elektronických systémech na palubě, udržitelnosti nebo svým elektrickým pohonem. BMW iX je v současnosti technologicky nejvyspělejším BMW, které vzniklo proto, aby si z něj budoucí modely BMW vzaly to nejlepší.

 

BMW iX

 

2. Líheň inovací 

BMW iX je navrženo jako líheň inovací pro celou BMW Group. Procházejí celou jeho konstrukcí od pojetí interiéru, přes design, asistenční systémy a konektivitu až po komponenty elektrického pohonu a odpovědnost k životnímu prostředí a jeho zdrojům. Zde jsou zásadní oblasti inovací BMW iX: 

Shy Tech je přístup, který charakterizuje motto, že nejlepší technologie jsou ty, o kterých nevíte, že vám pomáhají. Špičková technika je taková, kterou používáte přirozeně a intuitivně, aniž byste si uvědomili, že tak činíte. V BMW iX je tento přístup, který označujeme Shy Tech, patrný všude. Na redukci ovladačů, provedení spínačů na středové ovládací konzole, neviditelně umístěných reproduktorech v sedadlech nebo na vyhřívaných površích interiéru vytvářejících přirozené sálavé teplo. Zcela chybí například roleta střešního okna – jeho sklo ji má v sobě, je elektrochromaticky zatmavitelné. „Neviditelně“ je integrovaný Head-Up Displej. Chytrá konektivita a palubní systém iDrive se učí zvyklosti posádky a následně usnadňuje obsluhu třeba klimatizace nebo navigace (automaticky navrhuje cíl a ideální dobu odjezdu). Neviditelně ukrytá je také kompletní chytrá senzorika na přídí, a to pod speciálně vyráběným panelem masky chladiče, navrženým ze samozacelovacího materiálu, který takřka nelze odřít. 

Superrychlá elektronika připravená na autonomní jízdu úrovně 3 (až bude povolena na vybraných úsecích silnic), která je až 20krát rychlejší než ve stávajících modelech, umožní zcela nové fungování asistenčních systémů. Připojení 5G pro rychlou výměnu dat a osobní karta eSIM vytvoří z vozu další komunikační zařízení svého majitele. 

Udržitelnost. Nový přístup k výrobě a používání recyklovaných a udržitelně certifikovaných materiálů efektivně omezuje uhlíkovou stopu ve srovnání s konvenčními vozy až o 40 %. 

Elektrický pohon. Nejnovější generace využívá baterie s o 40 % větší energetickou hustotou ve srovnání s BMW i3 z roku 2020. BMW si celý řetězec elektrického pohonu vyvíjí a vyrábí samo. Unikátní jsou například elektromotory s elektromagneticky buzenými rotory, které jsou schopné dosahovat vyšších otáček a nevyžadují použití vzácných kovů. 

 

BMW iX

 

3. Radost z jízdy 

I když je BMW iX modelem divize i, má na kapotě znak BMW, takže nabízí i radost z jízdy. V tomto případě se opírá nejen o dynamiku, přesné reakce a jednoznačnou zpětnou vazbu, ale má i další rozměry. Patří mezi ně bezstarostnost a celkově příjemná atmosféra vyplývající ze samozřejmého podání výkonu elektromotorů, z ticha na palubě i vynikajícího výhledu všemi směry a možnosti vytvořit si na palubě vozu právě požadovanou atmosféru (režimy My Modes). 

 

BMW iX

 

4. Design

Stejně jako BMW iX vystupuje z davu svojí revoluční technikou, odlišuje se také svým designem. Je záměrně jiné a přináší celou řadu nových přístupů, detailů, ale také aerodynamických řešení. Základem jsou čisté a uhlazené plochy a optické odlehčení, přičemž patrné jsou i některé prvky známé z modelů BMW i3 a BMW i8. Dominantní maska chladiče jde ruku v ruce s moderními trendy, je však navržena účelově, a přitom v sobě odráží tradici velkých svisle orientovaných ledvinek na respektovaných modelech minulosti.