Online, ale v klidu: Jak si chránit podnikání i sebe

Měření

Ale než zpanikaříte a začnete přemýšlet, jestli máte zálohované fotky z loňské kampaně i dovolené (a jestli je to vůbec ještě možné zachránit), nadechněte se. Kyberbezpečnost totiž nemusí být strašák ani IT horor. Naopak – s pár chytrými kroky a trochou ženské intuice si vybudujete digitální ochranu, která se postará o vás i vaši značku.

Hesla: Váš digitální otisk

Buďme upřímné – kdo nikdy nepoužil „123456“ nebo jméno svého psa jako heslo? Je to rychlé, pohodlné… a úplně špatně. Stejné heslo pro všechno je jako univerzální klíč – od bytu, auta i podnikání. Když ho někdo získá, má otevřeno úplně všude. A to nechcete.

Tip: Pořiďte si správce hesel – třeba LastPass nebo 1Password. Budou jako váš digitální osobní asistent, co ví všechna vaše tajemství, ale nikdy je nikomu neřekne. Plus: už nikdy nebudete hledat papírek se zapomenutým heslem v šuplíku.

Dvoufázové ověření: Digitální bodyguard zdarma

Představte si, že by ke vstupu do vašeho ateliéru nebo kanceláře nestačil jen klíč, ale potřebovali byste ještě otisk prstu. Přesně tak funguje dvoufázové ověření. I když někdo zjistí vaše heslo, bez druhého faktoru (obvykle kód zaslaný na telefon) se do vašeho účtu nedostane. Aplikace jako Google Authenticator nebo Authy vám pomohou udržet všechny vaše kódy přehledně na jednom místě.

Zálohy: Záchranná síť pro den, kdy se všechno pokazí

Fotky z poslední dovolené, kontakty na klienty, všechny nápady na příští kolekci… a bum – během vteřiny je všechno pryč. Ne protože byste něco udělala špatně, ale protože technika má občas hodně špatné nálady. Pravidelné zálohování je proto malá digitální pojistka, která může zachránit hodně nervů (a celý váš business).

Zlaté pravidlo 3-2-1:
Tři kopie dat, dvě různá úložiště, jedna záloha mimo kancelář. Cloud služby jako Google Drive, Dropbox nebo iCloud to zvládají tiše, spolehlivě a s grácií, kterou od moderní technologie čekáme.

Aktualizace: Miniaturní zázraky, které vás chrání

Přiznejme si to – výzvu k aktualizaci obvykle odklikneme později. A pak znovu. A znovu… Ale právě aktualizace chrání vaše zařízení před novými hrozbami. Jsou jako noční pleťová kúra pro váš notebook – dělají svou práci, zatímco vy spíte.

Tip: Nastavte si automatické aktualizace na noc. Ráno se probudíte s digitálním „glow-upem“, připravené čelit světu i prezentaci.

Veřejná Wi-Fi: Vypadá přátelsky, ale možná krade vaše data

Milujeme kavárny. Ale jejich Wi-Fi? Už méně. Otevřené sítě jsou jako veřejné toalety – radši se jim vyhnout, pokud to jde. Bez VPN totiž každý digitální kolemjdoucí může „poslouchat“, co píšete, kam klikáte, co sdílíte. Řešení? Pořiďte si VPN (virtuální privátní síť) službu jako NordVPN nebo ExpressVPN, která šifruje přijímané i odesílané informace. Alternativně využívejte mobilní data nebo přenosný hotspot.

Kyberbezpečnost jako součást vašeho brandu

Bezpečnost zákaznických dat není jen technická záležitost, ale i etická povinnost a marketingová příležitost. V době, kdy se data stávají novou měnou, může být vysoká úroveň zabezpečení vaší konkurenční výhodou. Kyberbezpečnost nemusí být děsivá ani složitá. S několika základními návyky se můžete cítit v digitálním světě sebevědomě jako v tom fyzickém. A stejně jako byste si nekoupily kabelku z pochybného zdroje jen proto, že je levnější, nevystavujte riziku svá data jen proto, že bezpečnostní opatření vyžadují trochu více péče.

Váš digitální svět si zaslouží stejnou péči jako ten fyzický

Kyberbezpečnost nemusí být nuda ani komplikace. S pár šikovnými návyky bude stejně samozřejmá jako SPF krém v kabelce. A pamatujte: Nejlepší čas na zabezpečení byl včera. Druhý nejlepší je právě teď.