Roy Lichtenstein černý na bílém

V rakouské klenotnici umění bude až do poloviny května k vidění raná tvorba slavného newyorského umělce, jenž do svých obrazů kopíroval dobové komiksovépanely a zdobil je tečkováním evokujícím techniku tehdejšího levného tisku.

Kolébkou vystavovaných děl je počátek šedesátých let, kdy se manhattanský rodák odklonil od zobrazování výjevů z dějin Spojených států. Právě tehdy jej nadchla nová estetika typická pro americká 60. léta – reklamní ilustrace, komiksová stylizace, konvenční ‚plakátová‘ krása a masová kultura, jejíž prvky si půjčoval a s nenapodobitelnou ironií je recykloval do svých děl.

Umělec, jehož sláva v té době stoupala čím dál strměji, vytvořil mezi lety 1961 až 1968 desítky působivých černobílých kreseb a maleb, v nichž zpodobňoval každodenní výjevy: ruku mazající toust džemem nebo vkládající chléb do sáčku, upečenou bramboru, kouřící šálek kávy nebo ženu, která si se širokým úsměvem dopřává koupel.
Autorova nebarevná tvorba se očím návštěvníků odhaluje vůbec poprvé. Možnost prohlédnout si neokoukanou tvář pop-artu mají až do 15. května.

Tip: Kdo si chce naložit dvojitou dávku pop-artové kultury, ať do rakouské metropole vyrazí po 18. únoru, kdy ve stejném paláci začíná retrospektiva věnovaná kalifornskému umělci Melu Ramosovi.