Chceme je, ale nemůžeme je mít. Kabelky, na které se teď stojí fronty

Birkin a Kelly od Hermès

Na piedestalu žádanosti a nedostupnosti stojí svatá trojice kabelek značky HermèsBirkin, Kelly a Constance. Z nich pak vede nejslavnější Birkin. Nelze ji koupit jako jiné zboží, protože birkinky nenajdete na regálech ani k prohlédnutí, ani k okamžitému prodeji. Důvod je jednoduchý – poptávka po nich je tak vysoká, že je módní dům nestačí uspokojovat ani na zakázku, natož aby zvládal vyrábět ještě volné kusy na sklad. Tašky módního domu jsou vyrobeny z prvotřídní kůže typické pro ateliér Hermès a jsou vyráběny výhradně ručně. Každá z nich je řezaná, šitá a leštěná jediným řemeslníkem, který se minimálně pět let školí v designérském ateliéru Hermès, než mu výrobu Birkin, Kelly nebo Constance svěří. Práce je pečlivá, dalo by se říct hodinářská. A tomu odpovídá jak čekací doba na její zhotovení, tak i výsledná cena, která začíná na přibližně 250 tisících korun. Kolem jejího pořízení také panuje spousta mýtů, které budí dojem, že propracovat se k Birkin rovná se starověké Odysee.

Pokud si přesto přejete stát se majitelem Birkin nebo Kelly, musíte si sjednat osobní schůzku v butiku Hermés. Zde se zapíšete do knihy přání, v níž specifikujete, jak velkou kabelku, z jaké kůže a v jaké barvě byste rádi zakoupili. Pokud je vám to jedno a stačí vám vlastnit kabelku v jakémkoli provedení, možná budete mít štěstí a dočkáte se brzy. V případě, že budete trvat na svém vytouženém modelu, počkáte si rok i dva, tam někde se totiž běžné čekací lhůty pohybují. Je ale možné, že si počkáte ještě o něco déle. Kniha přání, pokud je seznam přání na kabelky v ní už delší, než je kapacita výrobce, se uzavírá a není možné se do ní zapsat. A to ani v případě, že jste VIP klientem značky. Za normálních okolností mají ale VIP zákazníci přednost. Jsou to lidé, kteří mají u značky už nějakou nákupní historii. Je proto nasnadě, že i v přístupu k nedostatkovému zboží se jim nabízí lepší čekací lhůty.

Ke kabelce Birkin nebo Kelly se ale náhodně můžete dostat i rychleji – třeba když se manažerovi butiku podaří zakoupit kabelku, kterou nemá nikdo objednanou. V takovém případě dá vědět klientům zapsaným v knize přání, kteří se vyslovili, že jim nezáleží na tom, jak bude jejich budoucí Birkin či Kelly vypadat. Další zkratka k nedostupným Hermès kabelkám vede přes nákupy na internetových portálech jako Vestiaire Collective, RealReal nebo Farfetch a jim podobných. Pořídit si tady můžete některou z nových nebo použitých kabelek. V případě nové kabelky se zřejmě bude jednat o reselling a připravte se na to, že cena, kterou za takovou kabelku zaplatíte, bude vyšší než v butiku, a to i o desetitisíce. Reselleři totiž dobře vědí, že člověk toužící po kabelce Birkin nebo Kelly je mnohdy ochoten si značně připlatit, jen aby na ni nemusel roky čekat, a nebojí se cenu úměrně tomu navýšit.

Jackie, Diana a Kelly: Kabelky, pojmenované po významých ženách

elle.cz

Asymmetrical Shoulder Bag od Charles & Keith

V jiných číslech se pohybují pořizovací ceny a čekací lhůty u Asymmetrical Shoulder bag od značky Charles & Keith. Přesto si na ni počkáte i měsíce. Jednoduchá kabelka ve tvaru zaoblené asymetrické lodě na jedné straně doplněná uchem se zlatým hardware je k dostání v černé kožené verzi nebo v provedení z tvídu v odstínech růžové. Ve Velké Británii rozpoutala tato jednoduchá kabelka hotové šílenství. Spousta britských módních influencerek se s ní nechala zvěčnit na svém Instagramu a spustila onu must-have madness, která vládne doteď. V Británii je kabelka za cca 2100 Kč kompletně vyprodaná a waiting list těch, kteří si ji chtějí pořídit, každým dnem roste. Neuspějete ani cestou nákupu přes e-shop, který funguje i pro Českou republiku. Ani tady není kabelka momentálně na skladě. Můžete si nastavit reminder, který vám dá vědět, jakmile se Asymmetrical Shoulder bag opět naskladní. Nebo si ji můžete předobjednat nyní s termínem dodání zhruba na konci března. Nedostupné nutně nemusí být jen ty nejdražší.

Sbohem, Jane Birkin. Nejslavnější kabelka na světě přišla o svou múzu

elle.cz

Telfar Shopping Bag

U dostupnějších kabelek ještě zůstaneme a zaměříme se na ty, které pobláznily (americký) svět. Značka Telfar, v jejímž čele stojí liberijsko-americký módní návrhář Telfar Clemens, u nás není tolik populární. Ve svém portfoliu má ale Shopping Bag, která je žádanější než všechny ostatní položky značky dohromady. Taška je vyrobena z veganské kůže a má jak popruhy přes tělo, tak držadla do ruky, takže ji lze nosit více způsoby. Vyniká jednoduchým elegantním designem s logem Telfar a slušným úložným prostorem. Vyrábí se ve velikosti small, medium a large, přičemž velikost medium pojme notebook a další věci pro běžný pracovní den, zatímco velikost large vás pohodlně doprovodí i na prodloužený víkend. Na trh byla uvedena v roce 2014, ale dlouho se nic nedělo. Boom přišel s rokem 2020. Shopping Bag začala být vídána na celebritách jako Beyoncé, Zoë Kravitz, Bella Hadid a dalších, nejvíce pak na Oprah Winfrey, která ji dokonce zařadila na svůj seznam oblíbených položek. Následovalo to, co se dalo očekávat – taška se okamžitě vyprodala a tento trend pokračuje dodnes. Její cena se pohybuje od 150 do 257 USD a je téměř nemožné ji získat, protože každá série se vždy prodá hned poté, co je spuštěna do prodeje. Taška, které se také přezdívá „Bushwick Birkin“ díky její popularitě mezi běžnou populací, odkazující na lidnatou městskou část New Yorku, má na této image dokonce založenou marketingovou kampaň. Díky přijatelné ceně je dostupná i davům. Tedy za předpokladu, že mají davy štěstí a kabelka je náhodou někde skladem. Momentálně je na webu Telfar vyprodaná ve všech velikostech i barevných provedeních.

Elle kvíz: Poznáte nejikoničtější kabelky světa?

elle.cz

Baguette bag od Fendi

Dokud to můžete mít, netoužíte po tom. Jakmile to mít nelze, chtějí to všichni. S trochou nadsázky by se to dalo říct i o kabelce Baguette odFendi.Na trh ji značka uvedla v roce 1997, ale svět po ní začal šílet až v říjnu roku 2000. Tehdy byla totiž odvysílána sedmnáctá epizoda třetí řady seriálu Sex ve městě, ve které byla Carrie na ulici právě o tuto kabelku okradena. Přišla o model kabelky Fendi z fialových flitrů. „To je Baguette,“ řekla šokovaně zloději a odstartovala tím vznik nového kabelkového kultu milénia. Z Baguette se stala it-bag a byla neustále vyprodaná. Svůj název „bageta“ získala díky svému typickému podlouhlému tvaru a krátkému, poněkud nepraktickému řemínku, kvůli kterému se kabelka nosila pod paží podobně jako francouzská bageta, když si ji nesete z boulangerie. Aktuální modely ale už mají i popruh, který je umožňuje nosit jako crossbody. S návratem trendů z 90. let a Y2K se na výsluní zájmu vrátila i Baguette. Dostává se jí také sezónních faceliftů a každá verze se vyrábí pouze v omezeném počtu, což jí zajišťuje trvalý zájem zákaznic a častý stav „out of stock“.

Nejžádanější kabelky současnosti:

Zdroj: Wikipedia, Marianne.cz, Today.com, Hermès, Fendi, Telfar.com, Charleskeith.eu