Kde se vzala naše posedlost “ošklivými” vánočními svetry?

 

Během několika posledních let si módní svět vytříbil značný smysl pro ironii a pohltila ho posedlost nostalgií. Jsou to právě tyto dva vlivy, které vydláždily cestu “ošklivým” vánočním svetrům k našim srdcím. Je dokonce více než pravděpodobné, že vy dnes máte podobný vkus jako vás děda, a pokud v jeho skříni objevíte oversize pleteninu s norským vzorem a se soby, rozhodně ji tam nenechávejte ležet! Jak je ale možné, že jsou tyto odschool kousky zase trendy? Móda je zkrátka cyklická. A v kombinaci s vyzdvihováním kultury až přehnané přirozenosti a nadsázky, kterou předvádí například Balenciaga či v Čechách Jarda Praha jsou i ty “ošklivé” modely znovu in.

První “ošklivé” svetry se začaly objevovat v padesátých letech společně s komercionalizací vánočních svátků. Říkalo se jim “Jingle Bell Sweaters” a jejich záměrem nebyla satira. Vlastně měli být považovány za hravé, umělecké a veselé. Opravdové popularity však dosáhly až v letech osmdesátých, kdy se dostaly na televizní obrazovky. Tím, kdo je proslavil byl především Cliff Huxtable z The Cosby Show a po jeho vzoru byly tyto kousky v podstatě uniformou uvaděčů vánočních pořadů.  

 

 

Devadesátky tento styl nechaly chladným, avšak přesto ho neposlaly úplně k ledu. Zlomový bod nastal, když si vánoční svetr se sobem oblékl v roce 2001 Mark Darcy ve filmu Deník Bridget Jonesové. Spolu s tímto ikonickým snímkem vstoupily pulovry tohoto druhu do jednadvacátého století ve velkém stylu. Fast fashion řetězce začaly nabízet své vlastní motivy a vzory a vintage obchody nestíhaly poptávku. Brzy se přidaly i luxusní módní domy. Stella McCartney poslala modelky oděné v ugly vánočních svetrech v roce 2007, Givenchy v roce 2007 a Dolce & Gabbana o rok později. K tomuto vlněnému pobláznění se přidaly i celebrity v čele s Taylor Swift a Kanye Westem a Jimmy Fallon dokonce nazval segment své show “12 Days of Christmas Sweathers”.  

Dnes si pro tuto vánoční uniformu můžete dojít prakticky kamkoliv, a to i díky sociálním sítím, které tento trend ještě umocnily. Kýč je ve feedu zkrátka populární a někdy i k popukání, co si budeme povídat. Avšak Vánoce nejsou nicheovým svátkem, nýbrž totálně komerčním a “ošklivé” svetry se do jejich repertoáru zkrátka perfektně hodí. A pokud byste žádný takový ještě neměli doma, příští advent neleňte a kupte si jeden kousek třetí pátek v prosinci. Na tento den totiž již tradičně připadá v USA National Ugly Sweater Day. A nyní už zalovte ve skříni, nalijte si vaječňák a užijte si šťastné a veselé!  

 

Co jste nevěděli o vánoční písni “All I Want for Christmas Is You”?

elle.cz