Punk & móda

Od chvíle, kdy Madonna letos v květnu dorazila na tradiční Met Ball ve svém extravagantním outfitu, měla výstava Punk: From Chaos to Couture zajištěnou celosvětovou reklamu. Co na tom, že ji veškeré módní policie rozcupovaly? Popová královna dokázala do newyorského Metropolitního muzea nalákat nespočet návštěvníků, kteří zjistili, že punk je v módě přítomnější, než si kdy vůbec mysleli.

Divoké začátky

Stoupenci rebelského směru, stejně jako každá subkultura, začali své názory a hodnoty vyjadřovat i způsobem oblékání už v sedmdesátých letech. Roztrhanými punčochami, koženými bundami s agresivními pyramidami nebo tričky pospojovanými spínacími špendlíky se snažili okolí předat své motto: „Fuck the system!“ První obchod pro punkery otevřela Vivienne Westwood s Malcolmem McLarenen na King’s Road v Londýně. Původně se jejich podnik jmenoval Let It Rock a zaměřoval se nazbožípro teddy boys, ale v roce 1975 se přeorientoval na punkové hnutí a název ve vitríně se změnil na šokující Sex. McLaren byl zároveň manažerem skupiny The Strand, později Sex Pistols, a ta výstřední kostýmy úspěšně proslavila na svých koncertech.

Stálice mezi motivy

Ačkoli punk mezi svá hesla řadí i „No future!“, s jeho módními znaky návrháři do budoucna určitě počítají. Už teď je hojně využívají přes čtyřicet let. Luxusní značky na ně poukazují zejména ve svých haute couture kolekcích, a to téměř každoročně. Nejčastěji asi Versace. Její zakladatel Gianni například v roce 1994 oblékl Elizabeth Hurley do slavných černých šatů se spínacími špendlíky, které vyvolaly doslova poprask. Jeho sestra Donatella letos udělala totéž, pouze si vybrala za modelku Naomi Campbell. Punk ale nabízí mnohem více možností.

Udělej si sám

Maison Martin Margiela zase rád experimentuje s recyklací materiálů. Na začátku devadesátých let navrhl například vestu z rozbitých talířů nebo vršek šatů z bílého igelitu. Gareth Pugh dokonce vytvořil večerní šaty z černých odpadkových košů. Další použití předmětů předvedli na molu jak Helmut Lang, tak Prada v podobě bundy a sukně ozdobených zátkami od lahví. Jiný zajímavý způsob, jak oživit potisk, zvolilo v roce 2008 duo Dolce & Gabbana, když své róby jednoduše potřísnili barvou. Nejvíce ale asi šokoval Karl Lagerfeld proděravěným klasickým Chanel kabátkem s perlami.

Teď zůstává otázkou, kdo ho příště trumfne. Žhavým kandidátem na jeho nástupce je určitě Hedi Slimane, který celou svou první kampaň Saint Laurent Paris postavil na černobílých grunge fotografiích.

EBC promo