Všechny cesty vedou do Milána. Co přinesl letošní Salone del Mobile?

 

Každoroční oslava designu letos slaví šedesát let své oficiální existence. Energie poklidnějšího představení v září minulého roku se přetavila v letošní ročník a akcelerovala očekávání postpandemických davů i velkých novinek na poli designu. Mezi četnými designovými debuty a rostoucím počtem designérů, kteří slibují skutečný krok vpřed v udržitelnosti, si najde každý to své. Ať už máte dokonale připravený program, či se jen necháváte unášet atmosférou města v době Salone a jdete tam, kam vás otevřené dveře zavedou. Naše pozornost se tak jako každý rok soustřeďovala na to, co nového asi představí módní domy i cool mladé brandy. Jak značky v Miláně zkoumaly hranice mezi módou a designem?

 

Hermès a jeho snesitelná lehkost bytí

La Pelota na Via del Palermo se opět proměnila pod kreativním vedením francouzského domu Hermès. Ten v jejích prostorech postavil sérii monumentálních konstrukcí, které zhmotňují lehkost a oslavují barevnost. Podívaná je inspirována brutalistickými vodárenskými věžemi, čtyři stavby od Hervého Sauvage a Charlotte Macaux Perelman září v temném, až skoro jeskynním prostoru a jejich čtyři odstíny v sobě skrývají nejnovější nábytek a doplňky do domácnosti. Ústředním tématem prezentace domu se poprvé stává textilie, která v různých obměnách pokrývá drobné domácí doplňky jako kašmírové plédy a deky, ale i solitérní objekty a nábytek. Nové deky pod kurátorským vedením řemeslného a módního domu představil Gianpaolo Pagni, zatímco drobnou Japonskem inspirovanou stoličku zde ukázal designér Alvaro Siza. Tomás Alonso pod křídly domu přišel se svítidlem poskytujícím příjemný zdroj osvětlení, vyztužené bambusovou konstrukcí a odolnou, leč lehkou, jemnou a především ručně malovanou látkou. Tak jako již tradičně zde Hermès prezentoval i svou kolekci porcelánu. Designérka Arielle de Brichambaut zde měla set porcelánu o čtyřiadvaceti kusech, ve svém motivu znázorňující jemné palmové listy v odstínech žluté. Její přispění selekci dokonale odráží přesnost a um řemeslníků a vytváří harmonii mezi materiálem, barvou a designem.

 

Hermès
Info ikona

 

Louis Vuitton a jeho óda na nomádství

Zdaleka jen módní dům Louis Vuitton na milánském design weeku opět představil selekci objektů signovaných monogramem LV, tentokrát v prvních dvou patrech Garage Traversi, příkladu milánské racionalistické architektury, navržené architektem Giuseppem de Minem, který se po dvaceti letech nečinnosti vrací kompletně zrekonstruovaný. Objets Nomades je kolekce důmyslného, ​​kreativního nábytku a funkčních předmětů, která se od roku 2012 neustále rozšiřuje, aby pojala výtvory stále většího počtu slavných designérských jmen. Kreativním výchozím bodem je umění cestování, více než 160 let staré dědictví domu který původně začal jako producent cestovních kufrů, a jeho různé reinterpretace. Objet Nomade je výrazem jedinečné kombinace kreativity přizvaných designérů a jedinečné savoir-faire domu Louis Vuitton. Mezi novinky patří křesla od bratří Campanových, nebo Petal Chair od Marcela Wanderse, který mimochodem ve stejný čas launchuje své architektonické řešení pražského butiku ALO Diamonds. Kolekce dále prezentuje Cosmic Table od studia Raw Edges, židle a křesílka z kůže Belt Stool a Belt Lounge Chair od Atelier Oï či prošívané lehátko z kůže od Patricii Urquioly.

Louis Vuitton vyráží i do ulic. V rámci tradičního výzkumu nomádské architektury dům poprvé v Miláně vystavuje na Piazza San Babila domek Nova House, nomádskou mikro architekturu ve tvaru bubliny zakryté hliníkovým pláštěm navrženou v roce 1972. Toto inovativní modulární ubytování je symbolem perspektivní architektury sedmdesátých let. A jen o pár kroků dál Louis Vuitton představuje „librairie éphémère“, přijíždí z Paříže (po předchozí zastávce na benátském bienále) se slavnými Bouquinistes z Rive Gouche ze Saint Gemain. Novinový stánek na náměstí Piazza San Babila hostí kromě běžného prodeje novin a časopisů nyní kompletní kolekci Louis Vuitton Travel Book.

 

Louis Vuitton
Info ikona

 

Loewe a jeho pohled na umění oprav

Ta opravdová udržitelnost se ukrývá v opravách! Opravte vše, co jen můžete. Módní značka Loewe inspirovaná konceptem „opravit, recyklovat, oživit“ se spojila s řemeslníky ve Španělsku a Jižní Koreji na čtyřech různých projektech, z nichž každý zdůrazňuje krásu tradičních technik tkaní. Selekci proutěných tašek, košů a oděvů zastřešenou názvem ‚‚Weave, Restore, Renew‘‘ odhalila v atriu milánského Palazzo Isimbari. Korejské řemeslo z papírových provázků, jak je praktikuje Young Soon Lee, je jedním ze střetů starého a nového, dědictví galicijských tkalců na severozápadě Španělska druhým. Dům Loewe zde mimochodem ukázal i unikátní spolupráci s ikonickým italským designérem Enzem Marim a značkou Danesi – jeho ikonické puzzle se zvířátky, které jistě znáte v dřevěném provedení, zde byly k vidění v kožené obměně.

 

LOEWE
Info ikona

 

Tmavomodrý svět Marsèll a kabinet každodenních kuriozit

Italská značka obuvi a doplňků ve svém multifunkčním milánském prostoru Marsèll Paradise představuje instalaci oděnou v odstínech tmavomodré, jakýsi místy specifický prostor, spíše imaginární než definovaný pevnými očekáváními, místo, ve kterém koexistuje dvourozměrné, fyzické a virtuální. Instalace „You Don’t Want Space, You Want To Fill It” vznikla pod kreativním vedením Matyldy Krzykowski, která zde pracuje s uchopením prostoru, ve kterém se najednou prolínají různé její disciplíny a oblasti zájmu – kurátorství, design, architektura, umění a performance. Prostředí dominují různé odstíny modré i kuriózní objekty, například rotující ruka, která se jako nejčastěji používaná část těla stala symbolem instalace, protože je hlavním lidským nástrojem a má schopnost přenášet neviditelnou energii do formy. Jde o další z počinů značky Marsèll na poli současného kurátorství, který jen doplňuje celkový široký záběr značky a pomáhá dotvořit její představu o světě takovém, jaký jej vidí jeho tvůrci.

 

Marsèll
Info ikona

 

A dále?

Dior v Miláně světu ukázal svůj nejnovější počin – kultovní designér Philippe Starck reinterpretoval židli Dior Louis XVI Medallion a vdechl klasickému sedacímu křesílku moderní podobu, doplněnou v dnech Salone o světelnou instalaci v Palazzo Citterio. Zatímco Fendi oslovilo nizozemského designéra Marcela Wanderse, aby pro Fendi Casa navrhl křeslo s poutky z tmavě hnědé kůže zvaného Cloe. Prada spojila své síly s designéry studia Formafantasma, aby společně uspořádali sympozium, ve kterém do detailu prozkoumali komplexní vztah mezi designem a přírodním prostředím. Cílem této iniciativy je diskutovat, sdílet a prezentovat inovativní myšlenky prostřednictvím vzdělávacího a informativního formátu.

Podobný milánský debut se povedl obuvnickému domu Aquazzura a šperkařství Swarovski. Obě značky zde ukázaly své vůbec první počiny z oblasti stolování. Aquazzura debutovala s kolekcí různých druhů nádobí a prostírání, zatímco Swarovski navázal na spolupráci s německou porcelánkou Rosenthal. Kolekce čajových, espresso setů a váz jsou již nyní dostupné ve čtyřech barvách. To milánská šperkařská značka ALIITA otevřela dveře svého milánského showroomu, aby představila své ikonické kolekce prstenů Deco Sandwich, Diaspro a Deco Cilindro v opravdu speciální velikosti – ve spolupráci s keramickou značkou Mutina přepracovala ALIITA design svých prstenů ve velké instalace pokryté keramickými dlaždičkami.

Milánský hype brand SUNNEI se spojil s Bloc Studios za účelem spolupráce založené na lásce k materiálům. Jejím výsledkem je různobarevná sada nádobí, kompletně odlitá z mramoru, která povznáší každodenní úkol stolování na nový zážitek – a v designu, který obstojí v čase. A jen o pár bloků dále značky Carhartt WIP a Toogood prezentovaly svou kolaboraci ve Spazio Maiocchi spolu s řadou obřích sochařských loutek, které kolekci pro příležitost milánského design weeku oblékly.

 

Chcete-li vidět více z milánského Salone, zamiřte třeba na náš Instagram, kde od autorky článku najdete speciální takeover.

 

Swarovski x Rosenthal
Info ikona

 

Zdroj: Wallpaper, Design Boom, Highsnobiety, WSJ Journal, archiv značek

Předplatné Elle

Elle cover
REKLAMA