Šéfredaktorka Thea Prokop: Booooom

Omlouvám se za přehnaně komiksové entrée, ale na druhou stranu, proč se ostýchat. Kosmetický průmysl zaznamenal v posledních desetiletích opravdu bombastický nárůst a stal se jedním z nejrychleji rostoucích a také nejvíc vzrušujících odvětví na světě. Lidé se samozřejmě o svůj vzhled zajímali odjakživa nehledě na pohlaví. Je to momentálně průmysl, který je nejvíc hot – díky novým technologiím, ale také vzestupu sociálních médií (Instagram, YouTube a TikTok i síla, se kterou vystřelili beauty influencery do vesmíru), rostoucímu disponibilnímu příjmu (tedy penízkům navíc, které si můžete dovolit utratit za další fantasticky barevnou paletku nebo beauty treatment v oblíbeném salonu) a hlavně posunu směrem k wellbeingu a péči o sebe (Glucose Goddess, anyone?). 

Zatímco v módním průmyslu sedí na vrcholových kreativních i byznysových pozicích pořád z velké části muži (i když i tam už se to zlepšuje, ale namátkou: Alessandro Michele ve Valentino, Sabato De Sarno v Gucci, Matthieu Blazy v Bottega Veneta, Pieter Mulier v Alaïa, Ian Griffiths v Max Mara a samozřejmě Bernard Arnault, majitel koncernu LVMH a několikrát jednička mezi nejbohatšími lidmi světa), beauty průmysl je k ženám mnohem otevřenější. Pat McGrath, Bobbi Brown nebo Charlotte Tilbury jsou jména, která vzbuzují úctu, a když Emily Weiss v roce 2014 založila značku Glossier a postupně z ní vybudovala miliardový byznys, stala se absolutní modlou mileniálek. #girlboss 

Průmysl krásy je také mnohem inkluzivnější. Není vázán škálou velikostí a tvarů těl, překážka, kterou musí překonat, je pouze barva kůže, a i tuhle laťku díky značkám, jako je Fenty nebo Rare Beauty (za kterými stojí it-girls Rihanna a Selena Gomez) přeskakuje. Připomenu ještě fenomén lipstick effect, který vysvětluje záhadu, jež mátla ekonomy a psychology minulého století: Jak to, že se v ekonomických krizích tak dobře prodávají rtěnky?! Na rozdíl od drahé kabelky nebo kabátu je rtěnka mnohem dostupnějším způsobem, jak si udržet pocit luxusu a i v obtížných finančních časech si zlepšit náladu. Mimochodem, věděli jste, že během druhé světové války doporučil Hitler ženám přestat používat rtěnku, protože tak zbytečně „plýtvaly” zdroji? V USA a Británii se tak okamžitě stala symbolem síly a ženskosti a Američanky, které začaly ve velkém pracovat v továrnách, nosily zářivou barvu Victory Red, aby povzbudily morálku. A dokonce se vyráběly make-up sady pro ženy v armádě. 

Samozřejmě i průmysl krásy má kromě svých ups i ty downs. Desetiletí za desetiletím velkých marketingových kampaní dodávajících ženám pocit, že „nejsou dost“, aby utratily peníze za další anti-age krém, gel proti celulitidě nebo kondicionér pro nepřirozeně lesklé vlasy. O fenoménu Sephora Kids nemluvě (přečtěte si nejen o něm na straně 117). Naštěstí ale otěže převzaly ženy a rétorika kosmetických značek už dávno není jen objektivizující a ponižující. Ať už je to plus-size značka Megababe nebo zmíněná Rare Beauty se řadou rtěnek Kind Words, jejíž odstíny se jmenují podle pozitivních vlastností, které je potřeba si připomínat. Je libo odstín Strong, Worthy, nebo Talented? Nebo naše lokální star – značka Codex Labs založená Barbarou Paldus, která mimo jiné vlastní přes 40 patentů. #girlboss podruhé! 

I s ní se můžete mimochodem potkat na naší nejočekávanější akci roku – čtvrtém ročníku beauty festivalu ELLEphoria, o kterém si přečtete ve velkém speciálu v tomto čísle. Potkáte tam ostatní beauty nadšence z celé republiky, osobnosti a odborníky, co mají co říct, a značky, které nemají potřebu vám sebevědomí srážet, abyste víc nakoupili, ale naopak vám ho dodávat. Přijďte, budete mezi svými!

Svůj výtisk listopadové ELLE si můžete objednat až do své schránky za speciální cenu 1.499 Kč, se Balmain Hair Perfume (100 ml) v hodnotě 2.990 Kč a poštovným zdarma na tomto odkaze.

Zdroj článku: