Dotek New Yorku i předválečné Prahy

Populární lektorka jógy Petra Pikkelová potřebuje k životu slunce, lásku a také krásu, kterou se snaží obklopovat po celý život. Její cestovatelské pobyty s jógou všude po světě jsou vyhlášené a její lekce s hudbou naplněné lidmi. Než ji zcela pohltila vášeň pro jógu, pracovala jako fotografka. Vystudovala módní průmysl a fotografii na Fashion Institute of Technology v New Yorku. Vedle módy, umění a designu miluje také hudbu a to je možná jeden z důvodů, proč si vybrala za muže trumpetistu kapely Mig 21 Pavla Hrdličku, který je také filmový střihač několikrát oceněný Českým lvem. Poté, co se seznámili, opustila Petra New York, kde žila třináct let, a vrátila se do Prahy. Našli si s Pavlem byt plný světla ve funkcionalistickém domě v pražských Holešovicích a pustili se do rekonstrukce.

 

Byt Antonínova
Info ikona

 

Činžovní dům dokončil tehdy třicetiletý architekt Eugen Rosenberg v roce 1938, krátce před svou emigrací do Anglie. Dodnes se zachoval původní charakter stavby včetně obložení stěn kolem hlavního vstupu a detailů. Byty byly navrženy včetně zázemí pro personál, kuchyň situovaná do dvora a k ní přiléhající malý pokoj se sprchou. Velkorysá dispozice s vysokými prosklenými dveřmi propojovala nebo rozdělovala velký obytný prostor, jenž je díky tomu plný světla. „Máme rádi slunce,“ říká Petra.

„Svítí sem celý den, a když je horko, dají se použít venkovní dřevěné žaluzie. Dochovaly se v původním stavu, stejně jako veškeré kování, okna, dveře, parketové podlahy i koupelna. To byl další důvod, proč se nám tu hned líbilo.“ Petra s Pavlem se rozhodli zachovat a zdůraznit originální výraz bytu, jen s jedinou zásadní změnou: zrušit kuchyň do dvora, přesunout ji do hlavního obytného prostoru a na její místo dát dětské pokoje. „Od začátku nás fascinovaly prosklené dveře v obytné hale, které sahají až ke stropu. Inspirovaly nás k tomu, abychom zrušili normální dveře do dnešní kuchyně a místo nich vytvořili vysoké otevřené průchody.“

 

Byt Antoníkova
Info ikona

 

Další změnou byla barva podlahy. „Parkety byly ze světlého dubu a vytvářely velký kontrast k medovému dřevu dveří. Nechali jsme je ztmavit do ořechového odstínu, abychom ten rozdíl zmírnili. Tmavé podlahy jsem se tu nebála, máme tolik světla, že to nevadí. Navíc jsem ji znala z newyorských loftů a cítila jsem, že bude působit útulně.“

V New Yorku žila Petra v klasickém domě z 19. století s osmi krby a vyřezávaným dřevěným obložením, který zařídila současným designem, aby vyvážila staré a nové. „Miluju starý nábytek, dobré řemeslo, ruční práci,“ říká. „Ale nechci žít v muzeu, ke starým věcem potřebuji přidat něco z jiné doby.“ V Praze začali Petra s Pavlem s trubkovým nábytkem, který odkazoval do 30. let 20. století, kdy vznikl tento byt a pravděpodobně tak byl kdysi vybaven, ale brzy k němu přidali kusy ze 70. let a také něco nového.

„Mám ráda set design filmů ze starého Hollywoodu, třeba Boogie Nights nebo The Party s Peterem Sellersem, a určitě mě ovlivnila zkušenost z Kalifornie.“ Petra miluje cestování, takže brzy přibyly také artefakty spojené s cestami do Asie. „Jako malá jsem četla indické pohádky a vždycky jsem toužila vidět paláce, kde žili všichni ti maharádžové a princezny, tak jsem se už v roce 1991 vydala do Rádžasthánu, a od té doby se do Indie pořád vracím. Suvenýry z cest oživují naše hezké vzpomínky.“ K exotickým artefaktům přidávají Petra s Pavlem současné umění a design. „Líbí se nám, když se v bytě projeví otisk doby, ve které žijeme.“

 

Autorský článek

REKLAMA