1. Retrocore
Americký výrobce koupelnového vybavení Kohler se loni zapsal do povědomí hlavně úchvatnou spoluprací s umělcem a designérem Danielem Arshamem. Jejich monumentální instalace na milánském design weeku, kde se obří tunel – dřez – zrcadlí ve vodní ploše, ovládla Instagram. Letos slaví společnost 150 let od svého vzniku a svou historii hodlá intenzivně využít. Rostoucí zájem o všechno vintage vrací na světlo kromě retro designů také retro barvy. Ty se objevují v módě, automobilovém průmyslu, ale i interiérech. Kohler proto sáhl do archivu pro dva historické pastelové odstíny: narůžovělý Peachblow z roku 1934 a Spring Green z roku 1927, který je navzdory svému názvu studeně modrý.
2. Materiálové know-how
Výrobci sice pokračují v eliminování své „plastové stopy”, zásadnější vývoj ale často brzdí hlavně neznalost a nedostatek informací o ekologičtějších alternativách. V Česku se materiálové osvětě věnuje hlavně Balance is Motion nebo knihovna Matério, za hranicemi teď vznikl nový projekt PlasticFree – online databáze s více než stovkou materiálů s vyčerpávajícím popisem jejich vlastností (včetně rozložitelnosti), nejnovějšími vědeckými reporty, cenami, dostupností na trhu nebo případovými studiemi v praxi (jako je třeba spolupráce Pangaia x Timberland). Ať už navrhujete textil, nábytek, obaly nebo dům, prozkoumejte korek, bambus, konopí, papír z mořských řas anebo alternativu kůže Mirum. P.S. High-end verze eko materiálů je rozhodně Nature Squared.
3. Podivno
Pojmenované existuje v literatuře: finské podivno je žánr na pomezí sci-fi, fantasy, hororu a magického realismu. Teď je ale takzvaný „weirdcore decor” na vzestupu i v interiéru. Pinterest ho ve svém trendovém reportu zařazuje mezi dominantní vlivy, vyhledávání klíčových slov jako „funky house decor“, „weirdcore bedroom“ nebo „fantasy mushroom art” vzrostlo o 659, 540 a 170 procent. A k podobným závěrům došel i magazín Dezeen. „Když se svět stane příliš podivným a nepochopitelným, design to reflektuje,“ píšou. Yayoi Kusama, Luke Edward Hall, Haas Brothers, Nicolas Devlin nebo Charlotte Kingsnorth jsou jména, která budou slyšet.
4. Nová norma
Používání umělecké inteligence v kreativním procesu bude denním chlebem designérů, architektů i dalších tvůrců. AI už není jen futuristická zkratka ani strašák, který nás připraví o práci. Naopak – nástroj, jehož využití bude letos mnohem běžnější, v něm vidí třeba matador Philippe Starck. „Společně mohou lidé a AI vyřešit světové problémy,“ řekl pro Dezeen Starck. Stejně tak estetika hmotných věcí neunikne vlivu těch digitálních. Zářným příkladem je původně 3D render virtuálního květinového křesla od Andrése Reisingera, které bylo tak populární, že šlo nakonec do reálné produkce a sáhnout jste si na ně mohli třeba v galerii Rossany Orlandi. Hybridní svět už je tady.
Zdroj: Autorský článek