Rok 2025 je podle astrologických výkladů mimořádně dynamické období, plné přesunů a proměn na nebeské mapě. Největší pozornost astrologové věnují změnám tzv. vnějších planet – Neptunu, Uranu a Pluta – které jsou považovány za nositele hlubších procesů a dlouhodobých transformací, které zasahují celé generace a společnosti. Rok 2025 tak může představovat jakýsi prahový okamžik, kdy se uzavírá jedno vývojové období a začíná další, poznamenané novými ideály, technologiemi i sociálními strukturami. Bylo to psáno ve hvězdách. A celý vesmír se spojil, aby debut Matthieu Blazyho pod křídly módního domu Chanel, byl úspěšný. Možná je to usilovnou prací ateliérů domu Chanel, možná je to úděl hvězd. A velice pravděpodobně součinnost obou. Nemusí jít nutně o rok, kdy se vše změní najednou, ale spíše o období, kdy se otevřou brány, nasměrují se nové energie a procesy, které se postupně projeví v následujících letech. Pokud budou tyto transformace prostupovat celým módním průmyslem, máme před sebou zářnou budoucnost.
Konstelace nových začátků
Runway, evokující vesmírný časoprostor, byla vytvořena za pomoci balónů. Aby se tato vize stala skutečností, povolal Chanel do služeb společnost Airstar, proslulou svým mistrovstvím v oblasti horkovzdušných a astronautických balónů a v minulosti spolupracující s NASA. Ta vytvořila sérii osvětlených sfér, které napodobovaly textury a barvy skutečných planet. Prostor přehlídky se rozevřel jako sluneční soustava: Merkur, Venuše, Země, Mars, Jupiter, Saturn, Uran a Neptun se vznášely v oběžné dráze, přičemž největší z nafukovacích objektů měřil v průměru osmnáct metrů. Některé z poloplanet se zrcadlily svým odrazem v pryskyřicové podlaze, čímž vznikal dojem, že se modelky vznášejí v beztížném prostoru a že polokoule jsou skutečnými planetami. Scénografie zároveň odkazovala na Salon de l’Aéronautique z roku 1909, kdy Grand Palais hostil výstavu věnovanou vzducholodím a balónům, symbolům moderního snu o létání a objevování vesmíru. I zde jsme mohli najít odkaz na samotnou Gabrielle Chanel, sama byla vesmírem fascinována, jeho symboly, tajemstvím i příslibem znovuzrození. Ve svém bytě na 31 Rue Cambon se obklopovala nebeskými motivy, které odrážely její víru v sílu vesmíru a v neviditelné energie astrologie. V ozvěně této minulosti zavěšené planety Chanel znovu probouzely onen dávný pocit úžasu – setkání technologií, imaginace a pohledu upřeného do budoucnosti. Podobným gestem proměnila Grand Palais v rozlehlou galaxii Blazyho vesmírná odysea: souhvězdí zavěšených planet se vznášelo nad černou, zrcadlovou plochou, která se zdála rozprostírat až do nekonečna a ještě dál.

Zpět na zem
Příběh kolekce však začíná tam, kde nohama stojíme pevně na zemi. A to u pánské košile a kalhot, které si Gabrielle Chanel, žena, která svět Chanel stvořila, půjčila a nakonec přivlastnila od svého partnera Boy Capela. To, co začalo u jednoho intimního vztahu dvou lidí – Gabrielle Chanel a Boy Capela – může být aplikovatelné na ženský šatník i desítky let poté, ukazuje Matthieu Blazy ve svém debutu. Tehdejší košile pocházela od tradičního francouzského výrobce Charvet. Na něj se dům Chanel obrací i dnes a ve spolupráci s ním vzniká košile zatížená jemným řetízkem Chanel na vnitřním lemu, která stále ctí proporce pánského krejčovství ale přenechává je dámskému šatníku. Připojuje se k ní sako v maskulinním duchu, neuhlazené, s hrubě zastřiženým lemem, přetvořené do ženského měřítka. Vzniká nová harmonie mezi ženským a mužským – přirozená, uvolněná, sebejistá. Konverzace se dlouhé týdny před odhalením kolekce stáčely mimo jiné k otázce, jakým způsobem Blazy reinterpretuje tvíd, pro módní dům natolik příznačný. Uchopen za špatný konec, mohl by působit možná historizujíce, možná až lacině. Jenže Blazy tvíd kombinuje s mnoha dalšími vzory a materiály a ukazuje, že pro slovo zastaralé v jeho oděvním slovníku místa není. Rozmanité tvídy se potkávají s nejrůznějšími tkaninami, důkladně studované, mistrovsky zpracované. Mřížky z tvídu se mění v ručně vázané úplety, v transparentní struktury, které odhalují architekturu oděvů. Oděvy nesou určitou patinu života – tu, která z obyčejného dělá kultovní. Možná proto kabelka 2.55 vypadá, jako by právě absolvovala party na Pigalle – dobrá zpráva pro všechny, kdo ji vlastní už dlouhá léta – je zvrásněná, pomačkaná, a milovaná. I kabelky zkoumají možnosti materiálů, ze kterých jsou vyrobeny – vedle kůže se objevuje kov a mnoho dalších. Šperky jsou vrstvené jeden přes druhý, objevují se barokní perly, skleněné planety i smaltované řetízky. Obuv zůstává věrná kontrastnímu špičkovému detailu, navržená tak, aby nesla nositelku vpřed, jistě a s grácií. Jde o uváženou interpretaci něčeho, co je pro dům tak ikonografické, doplněného o prvky, které možná známe z dob Blazyho předchozího působení.

Vstříc nekonečnu
Sedm a sedmdesát modelů je široké pole působnosti a plátno dostatečně velké na to, aby se na něm Blazy dostatečně projevil. Další vrstvy kolekce poodkrývám následujícího dne po, kdy ji mohu prozkoumat zblízka. Připomíná mi to, proč je důležité chodit na re-see kolekcí. Show se postará o první dojem a vtažení pozorovatele do atmosféry. Je to však re-se, kde se s oděvem setkáváme tváří v tvář.Kolekce je neuvěřitelně komplexní, plná vizuálních i haptických vjemů se zaměřením na ten nejmenší detail. Experimenty s materiálem probíhají jak zvenčí, tak uvnitř hedvábné podšívky či kožených kabelek, modely nesou jemné potisky a kontrasty, překvapení. Vyšívané korálky, nové dimenze tvídu, šaty zdobené květinovými aplikacemi. Jediný knoflík nebyl ponechán náhodě – i ten nejmenší v kolekci nese dotek lidské práce. Všeho je v kolekci mnoho. Ale nic není nevkusné. Upoutá to vaši pozornost natolik, že nevíte, kam dříve s očima. Šíře zastoupených materiálů, která umožňuje vrstvení a zároveň ukazuje nesmírné řemeslné schopnosti ateliérů francouzského módního domu – a nositelkám brzy umožní osobitě přizpůsobovat oděv k jejim potřebám. Zákaznice Chanelu se řadí k těm konzervativnějším, a zrovna tam by mohl tradiční dům u spotřebitelek tvrdě narazit. Ovšem poté, co jsem kolekci mohla vidět zblízka a pochopit její komplexnost, jsem přesvědčena o opaku. Každá žena si najde to své a utvoří si svůj vlastní vesmír, čímž se vracíme k samé podstatě Chanelu.
- Zdroj článku:
Autorský článek, Launchmetrics / Spotlight





