REKLAMA

Fashion review roku 2021 - top momenty, reporty a predikce

REKLAMA

 

Post-pandemická čísla  

Letošní rok přál primárně značkám se sportovním oblečením, luxusním hráčům a čínským domácí společnostem. Z geografického hlediska se Čína zotavila na úroveň roku 2019 mnohem rychleji než zbytek světa. Čínská poptávka byla podporována lokálními nákupy, a to zejména v luxusním segmentu, jelikož spotřebitelé, kteří čelili cestovním omezením, přešli na domácí alternativy. 

McKinsey report naznačuje, že celosvětové prodeje módy dosáhnou v roce 2021 96-101 % úrovně roku 2019 a v roce 2022 vyrostou na 103-108 %. I když se očekává, že celkové tržby v příštím roce dojdou k plnému před-pandemickému oživení, výkon se bude v různých geografických oblastech světa lišit, přičemž růst bude pravděpodobně tažen USA a Čínou, protože Evropa zaostává. Mezinárodní cestovní ruch se v příštím roce zřejmě ještě neobnoví na před-pandemický stav, a proto se mnohé značky budou muset přeorientovat na domácí spotřebu, a být více vnímavé k měnící se poptávce.  

 

 

Problémy s logistikou dodavatelských řetězců  

  • Podle reportu McKinsey budou bohužel stále přetrvávat, a proto již 67 % fashion manažerů očekává nárůst maloobchodní ceny v roce 2022 (v průměru) o 3,2 %, zatímco 14 % vedoucích pracovníků dokonce očekává zvýšení cen o více než 10 %.  

 

Změny ve spotřebitelském chování 

  • V první řadě se značky i nadále boudou soustřeďovat na lokální a on-line prodej 

  • Důležitým aspektem bude i tzv. “restart šatníku”. Krom drastických změn velikostí (40 % žen a 35 % mužů v USA změnilo svou konfekční velikost od roku 2019) se také zpomaluje obrat zásob sportovního a volnočasového oblečení

  • Prodej formálního a společenského oděvu se letos dostal na 200 % loňských čísel, což indikuje chuť návratu do “normálního”, před pandemického života. Stejný efekt vidíme i v obuvním segmentu. V srpnu 2021 vzrostl počet online vyhledávání dámských podpatků na 200 % ve srovnání s předchozím rokem, byť nyní spotřebitelé preferují široké podpatky, klínky a gumové podrážky 

  • Předpokládá se také, že s návratem do kancelářského prostředí také vznikne nový hybrid, kombinující fragmenty formálního a ležérního oděvu. Značky tedy budou hledat příležitost ve vývoji nového stylu – např. Hugo Boss spolupracoval s Russell Athletic na výrobě obleků z žerzejové tkaniny, z nichž některé měli zkrácené kalhoty do podoby šortek  

  • Hlavním hráčem této nové módy budou tenisky, které si nehledě na pandemii dokázali udržet ekonomický růst. Podle reportu FlexDog je mezi hlavní lídry v daném odvětví již zaběhnutá značka Nike (s globálním obratem ve výši 44 miliard dolarů za poslední hospodářský rok, což je růst téměř o 19 % oproti roku předcházejícímu), za níž je již tradičně adidas (s globální obratem ve výši 26 miliard dolarů za poslední hospodářský rok, což je téměř 14% růst oproti předchozímu roku). Oba dva hráči v budoucnu plánují cílit na customizaci a personalizaci. Jak ve FlexDog reportu zmínila Kateřina Tóthová ze společnosti Deloitte, tyto dvě strategie “... v tak masovém měřítku umožňují výrobcům nadále přitahovat zákazníky a budovat silnou loajalitu ke značce. A výše zmíněné trendy posilují byznysovou perspektivu segmentu sportovní obuvi do budoucna.” 

  • V neposlední řade report BOF mluví i o důležitosti využívání marketingových kanálů, které byly z velké části (nedobrovolně) ignorovány během pandemie, jako jsou například akce v obchodě a udržování vztahu s klientemDůraz se proto bude klást na budování a udržování pocitu komunity, kterým se značky budou snažit udržet loajalitu zákazníka

 

 

Expanze virtuální módy 

Spotřebitelé tráví čím dál více času on-line (Gen-Z strávili u obrazovek v průměru osm hodin denně v roce 2020), a proto stále větší množství značek bude cílit na NFT (non-fungible tokens) a on-line zapojení zákazníka. Výkonný viceprezident Gucci, Robert Triefus uvedl, že Gucci Garden navštívilo skrze herní metaverse Roblox více jak na 19 milionů návštěvníků.  

Móda začíná velmi aktivně cílit i na herní průmysl, který pro ni představuje obrovský potenciál. Ralph Lauren se spojil s jihokorejskou sociální sítí a aplikací pro simulaci avatarů Zepeto. Vytvořil pro ni virtuální módní kolekci, která dává uživatelům možnost obléci své avatary do exkluzivních produktů. Gucci mezitím vytváří digitální aktiva pro Roblox, Pokémon Go a Animal CrossingBalenciaga se rozhodla (po představení své kolekce podzim/zima 2021 ve formě plnohodnotné videohry) spojil síly s herním gigantem Fortnite, která nabídne mimo jiné virtuální oblečení a fyzické produkty.  

 

 

Hlavní NFT roku  

  • Ke 200. výročí, Louis Vuitton spustil videohru se sběratelskými NFT částečně navržené digitálním umělcem Mikem Winkelmannem aka Beeple

  • Značka Burberry vytvořila NFT uvnitř hry Blankos Block Party, obsahující digitální vinylové hračky, které žijí na blockchainu. Zdobené letním monogramem Burberry’s TB (limitovaná edice Burberry Blanko Sharky B NFT můžete koupit, upgradovat nebo prodat dál). 

  • Farfetch spojil síly s digitální módní platformou DressX a Crypto.com ke spuštění virtuální kolekce

  • Dolce & Gabbana se spojil s UNXD, kurátorským prodejcem digitálních luxusních kusů a couture, pro vytvoření inaugurační NFT kolekce (o devíti kusech)  

  • Koncem letošního roku navíc začali kolovat zprávy o “MetaBirkin” - jedná se o výtvor digitálního umělce Mason Rothschild (a nemá to nic společného s domem Hermès), a počítá více než 100 individuálních Birkin tašek, které už nyní vygenerovaly více jak $810.000 (kdy nejvyšší cena jedné kabelky se vyšplhala až na $46.000).  

 

 

Budoucnost udržitelnosti  

Tendence udržitelnosti míří směrem k cirkulární ekonomice, kdy nejen značky, ale i státní organizace pracují na tom, aby bylo v nejbližších letech možné co nejvíce aplikovat recyklaci materiálů. Mezi nejnovější iniciativy patří spolupráce Novetex Textiles (Hong Kong) a Hong Kong Research Institute of Textiles and Apparel (HKRITA), jež vyvinuli metodu The Billie System, recyklující materiály z bavlněného blendu, jež nepotřebuje vodu a neprodukuje ani chemický odpad, a dokáže (na dnešní den) zpracovat až tři tuny materiálu denně. Pokroky však zažívají i iniciativy pracující na recyklaci smíšených materiálů (bavlna a polyester), kde se představila technologie "Green Machine".  
 
Módní značky investují velké množství peněz do digitálních technologií, které umožňují označit produkty jedinečnými identifikátory aka „produktové pasy“ (RFID, QR, NFC). Ty ukládají informace o produktech i dodavatelích, čímž přispívají k transparentnosti, eliminaci padělků či monitoring dodržování odpovědnosti: obchodní praktiky, udržitelné standardy, etický kodex pracovních podmínek zaměstnanců.  

 

 

“IT” značky roku 2021

Elsa Schiaparelli - od Lady Gaga na prezidentské inauguraci, přes Bellu Hadid na filmovém festivalu v Cannes, Beyoncé na Grammys, až po Adele na One Night Only - Daniel Roseberry sklízí jeden “wow” moment za druhým. Dům Schiaparelli se jako bájný Fénix zrodil z vlastního popela (za pouhé dva roky), a nyní získává titul opatrovníka a strážce starého umění haute couture tak, jak jsme jej znali ve 20. století.   

Gucci – je všude, kam se podíváte. Nosí jej celebrity, blogerky i obyčejní smrtelníci. Jejich velký úspěch spočívá i v tom, že se nebojí spolupracovat, a právě kolaborace s Balenciaga byla letos nejžhavější zprávou (pochopitelně hned po 100letém výročí domu a dárku, který si nadělili v podobě filmu House of Gucci). Ty, společně s Gucci Love Parade představovaly tři velké momenty 2021.   

Balenciaga - první haute couture kolekce od uzavření domu v roce 1968, a byla vskutku bravurně provedena – jak s akcentem na historii domu a zakladatele, tak i s ambiciózní vizí do budoucnosti. Demna Gvasalia však nezbavuje tempo, a krom letošních NFT nás překvapili i velmi vydařenou spoluprací s The Simpsons. Kdo by si pomyslel, že Marge může být stejně sexy jako Kim.  

"Fendace" - Kim Jones a Donatella Versace si letos vyměnily značky. Přiléhavé mini a typické modely Gianniho éry byly obohaceny o logo Fendi a monogram Zucca, který tentokrát získal byzantsko-římský nádech. 

Bottega Veneta – od roku 2019 hype kolem značky neutichá. Každý kus, který Daniel Lee za pouhých pár let v roli kreativního ředitele vyprodukoval, měli okamžitý úspěch, přetrvávající napříč sezónami. Poach bag, pletené Mules, Lug a Puddle boots jsou stále IN, a značka vzkvétá (uvidíme, zda se něco změní s odchodem kreativního ředitele, viz níže).  

Loewe - doplňky J. Andersona tuto sezónu na sebe strhli veškerou pozornost – kabelky Amozona, Puzzle a Flamenco, bracelet bag i podpatek s rozbitým vajíčkem, lakem na nehty a narozeninovou svíčkou vévodily letošnímu roku. 

Chloé – s Gabrielou Hearst u kormidla se značka stává nejen novým pionýrem udržitelné a etické módy, která nastoluje návrat řemesel (samo sebou ve spolupráci s neziskovými organizacemi) a éru nové ženskosti. Stala se také první luxusní značkou, která získala B Corp Certification.  

 

Nová krev módního průmyslu (které stojí za to sledovat):  
Nensi Dojaka, Supriya Lele, ERL, Mônot, Aisling Camps, Maximilian 

 

Perlička na rok 2022Phoebe Phillo oznámila, že je oficiálně zpět, a již vrcholí přípravy její vastní značky, která bude částečně pod záštitou LVMH. Budeme se těšit.  

 

 

"Best of sneakers" 2021 podle FlexDog 

 

Co rezonovalo?  

NIKE GO FLYEASE - první tenisky, které lze obout bez použití rukou  

NIKE DUNK - ikonický model z roku 1985 se vrátil ve velkém stylu, a zároveň se oblevil mezi nejdražšími modely letošního roku: Nike Dunk Off-White Lot 1/50, Nike Dunk x Supreme Stars Mean Green, Nike Dunk Off-White Lot 50/50)  
 
NIKE COSMIC UNITY - první profesionální sportovní teniska od Nike z kolekce Move to Zero, recyklovatelná minimálně z 25%.  
 

ADIDAS FORUM 84 – jedna z nejstarších basketbalových bot zažila svou renesanci, a pomohla tomu i spolupráce s Bad Bunny (viz níže)  

ADIDAS ULTRABOOST 21 – jako každý rok představil adidas novou řadu velmi rozšířených bot adidas UltraBoost 

ADIDAS SOUTH PARK x CAMPUS80 “Towelie” - tento release je pocta mluvícímu ručníku ze seriálu South Park. Proto má teniska fialový froté design, stejně jako postava ze seriálu. Na jazyku jsou pak vyobrazené oči, které byly vyrobené tak, aby reagovaly na UV záření. Po chvíli na slunci se tak oči zčervenají do krvava, podobně, jako vypadají oči po požití marihuany. I tento prvek je odkazem na seriál. Pod jazykem je pak našitá nenápadná kapsička, pro vlastní využití. 

 

Nejúspěšnější “mini” teniskové značky a jejich top modely:  
 
Veja (Francie), top model: V-10 

Hoka (Francie), top model: Clifton 

On Runnig (Švýcarsko), top model Cloud  
 

 

 

Nejžádanější teniskové kolaborace 2021  

Fragment Design x Travis Scott x Air Jordan 1 Retro High  
Maloobchodní cena: $200 
Přeprodejní cena: $3.837 

 

Nike x sacai x VaporWaffle “Sesame Blue Void” 
Maloobchodní cena: $180 
Přeprodejní cena: $1.080 

 

adidas x Bad Bunny x Forum Buckle Low 'The First Cafe' 
Maloobchodní cena: $160 
Přeprodejní cena: $1.199 

 

Reebok Club C x Maison Margiela (kolaborace těchto dvou gigantů letos představila celkem 17 tenisek) 
Maloobchodní cena: $250 
Přeprodejní cena: $718 

 

New Balance 550 x Aimé Leon Dore 
Maloobchodní cena: $130 
Přeprodejní cena: $1.713 

 

Perlička na závěr: v roce 2022 bude Nike Air Max 1 slavit 35 od svého prvního vydání  

 

 

Módně – politická faux pas roku:  

 

Xinjiangská bavlna 

Backlash z Číny zažily Nike, adidas a H&M, kteří veřejně ohlásili konec odběru bavlny z provincie Xinjiang. Již začátkem roku svět obletěla zpráva o re-edukačních táborech tamního muslimského obyvatelstva, které čínská vláda využívá na nucené práce (včetně sběru bavlny). Australský strategický politický institut (ASPI) identifikoval celkem 27 továren využívající nucené práce Ujguru v celkem 9 provinciích. Mezi 83 světovými odběrateli těchto továren byli také Abercrombie & Fitch, Amazon, BMW, Gap, Inditex, Marks & Spencer, North Face, Puma, PVH, Samsung a UNIQLO (kteří se ke zprávě ASPI vyjádřili. Jiní, jako například Apple, Esprit a Fila však nereagovali. Více informací ZDE.

 

 

AOC na Met Gala  

Šaty Alexandrii Ocasio-Cortez “Tax The Rich“ od Aurory James (a její značky Brother Vellies) v hodnotě $995 na Met Gala 2021 způsobily velký rozruch. Byť politizaci módy sledujeme již několik let, poslední dva roky se Met Gala stalo centrem aktivizmu. Vstupenka na tuto akci stojí $35.000 a místo u stolu na gala večeři se pohybuje mezi $200.000 - $300.000. I kdyby se jednalo o vstup zadarmo, politička se ocitla v místnosti plné americké “Rich” smetánky, proti nimž byl slogan namířen. Tato akce je benefiční, a slouží k tomu, aby pomohla vybrat peníze na realizaci výstav, promující a zachovávající tak umění módy naživu. Zajímavou perličkou je také to, že mateřská společnost značky dluží dle informací amerického ministerstva financí nejen daně od roku 2015 (z příjmu a z nemovitosti) v celkové výši přes $130.000, ale také nevyplatila platy svým stážistům (dle informací Independent).  

 

 

Neoficiální kolab NIKE a MSCHF 

21letý rapper vypustil do světa zprávu o prodeji limitované edice svých tenisek aka Satan Sneakers. Jednalo se o vizuálně upravenou verzi Nike Air Max 97, obsahující kapku lidské krve v podrážce, pentagram na tkaničkách a odkaz na biblický verš o Satanově pádu z nebe (Lukáš 10:18).  Na kolekci 666 kusů tenisek spolupracoval rapper se streetwearovou společností MSCHF. Jeden pár stál $1.018, a s ohledem na to, že se kolekce vyprodala během 60 vteřin, přišel si hudebník na skoro $700.000. Nike se však vůči teniskám vymezilo soudní cestou, a v rámci ujednání sporu MSCHF souhlasilo se stažením kolekce a zpětného vykoupení všech kusů za původní prodejní cenu. Tento krok se měl týkat i kolekce Jesus shoes ($1.425), jež MSCHF vytvořilo v roce 2019, a kterou do té doby Nike naivně ignorovalo.  

 

 

Barvy roku 2022  

Pantone představil svou “Very Peri”, která umí harmonicky spolupracovat s tlumenými retro, tak i pudrově béžovými (kterých se asi jen tak ani v příštím roce nezbavíme).  

Z historické perspektivy se však můžeme těšit na výraznější odstíny, lesklé materiály a vzory, jak tomu bylo i po ekonomické krizi roku 2008. Tehdy jsme zaznamenali výrazné a optimistické barvy. Po dlouhé odmlce společenského života budou mít lidé zřejmě chuť experimentovat se svým sebevyjádřením. Spotřebitelé totiž hledají hravější a energičtější způsoby oblékání, což zvyšuje poptávku po nových designech, dobrodružnějších barevných provedeních a kreativitě. V USA byly vzorované kalhoty a dámské oděvy ve světlých barvách (fuchsiová, zelená, oranžová a fialová) do roku 2021 častěji vyprodané než v roce 2020.  

 

 

Kreativní ředitelé, hýbejte se  

  • od února 2021 se kreativním ředitelem značky Alaïa stal Pieter Mulier (dříve pracující po boku Rafa Simonse, ale také pro Jil Sander, Christian Dior a Calvin Klein. Od úmrtí zakladatele Azzedina Alaïi v roce 2017 byly jeho kolekce navrhovány jeho týmem dle starých archivů návrháře. 

  • pouhé čtyři dny poté, co značka Chloé oznámila odchod Natachi Ramsay-Levi (kde působila čtyři roky), módní dům jmenoval její nástupkyni – Gabrielu Hearst, jejíž první kolekce již stihly zaznamenat velký úspěch publika.  

  • po několika letech bez designera byla do pozice kreativní ředitelky Emilio Pucci jmenována Camille Miceli. Známá jako protégé a múza Marca Jacobse či ředitelka sekce doplňků v Louis Vuitton.  

  • poté, co byl Kim Jones jmenován nástupcem Karla Lagerfelda ve Fendi v září 2020, představil svou první oficiální dámskou a haute couture kolekci, které se coby modelky účastnily dluoholeté múzy jako Kate Moss, Naomi Campbell, Demi Moore a Bella Hadid. 

  • po odchodu Alessandra Dell'Acqua na konci roku 2019 našel Rochas svého nového kreativního ředitele. Je jím 24letý Charlesi de Vilmorin, který nedávno absolvoval La Chambre Syndicale de la Couture Parisienne a představil kolekci haute couture pod svým vlastním jménem v letošním lednu.První kolekci de Vilmorin pro dům Rochas představí na jaře 2022.  

  • koncem března, po některých změnách v představenstvu Salvatore Ferragamo, značka oznámila, že Paul Andrew opustí svou roli kreativního ředitele. Jeho poslední kolekce bude Pre-Fall 2022. Nástupce zatím nebyl jmenován.  

  • nástup Daniela Lee do role kreativního ředitele Bottega Veneta v roce 2018 byla investice, která se vyplatila skoro okamžitě. Již o rok později se totiž stala nejpopulárnějším brandem díky adaptaci tiché a moderní elegance, která byla srovnatelná s tím, co Phoebe Phillo udělala pro Céline. IT kusy pod jeho vedením vznikaly jako na běžícím páse - Padded Cassette, Puddle boots, Mules, Teddy Shearling kabát, Lug Boots, Pouch bag (nejrychleji vyprodaný kus v historii značky) ba i trend zelenébarvy, která je nyní s domem neodmyslitelně spjata. Po třech letech se však tento wonder boy rozhodl dům opustit, a jeho nástupcem bude Matthieu Blazy.  

 

 

Legendy, které nás letos opustili

 

Alber Elbaz 

Izraelský návrhář, jenž stál za úspěchem francouzského domu Lanvin, který by bez jeho talentu a citu pro, “po čem ženy touží” již dávno upadl do zapomnění. Pro dům tvořil od roku 2001 až do 2015 (předtím krátce působil v YSL 1998), a jeho odchod z Lanvin přišel nečekaně jako blesk z čistého nebe. Na dlouhou dobu se odmlčel, a po několika jednorázových projektech (dvě kolekce obuvi pro Tod’s , kapsulová řada zavazadel pro LeSportsac, sérii kosmetiky pro Lancome a vůni Superstitious pro parfémový dům Frédéric Malle) se rozhodl stvořit vlastní značku – AZ Factory. Ta měla začátkem letošního roku premiéru, a zaznamenala ihned velký úspěch – variabilní, věkově-neutrální oblečení pro různé typy postav vyrobené z materiálu, které navrhl ve spolupráci s textilními inženýry ze Silicon Valey, a “ostré tenisky”, které měly nahradit ugly sneekers předchozích let. Elbaz se vryl do paměti svých kolegů a fanoušků nejen jako génius své doby, ale také jako velmi přátelský, skromný a přívětivý člověk, což v módním průmyslu bývá velkou raritou.  

40 světových návrhářů uspořádalo letos speciální show pro AZ Factory, kde předvedli své kusy, vyrobené na počest zesnulého géniaAlessandro Michele (Gucci) a Jean Paul Gaultier začlenili jeho známý motiv srdce; Rosie Assoulin, jež byla Elbazovou stážistkou, vytvořila šaty trompe l’oeil, které napodobovaly jeho oblek a hranaté brýle; Pierpaolo Piccioli (Valentino) a Sarah Burton (Alexander McQueen) zas vytvořili homage na jeho slavné volány.  

 


Virgil Abloh

Předčasná smrt amerického návrháře zasáhla celý módní svět. 41letý Abloh za relativně krátkou dobu stihl dobýt módní Olymp. Když se zdálo, že se móda ocitla ve slepé uličce, našel cestu ven skrze hybrid streetwearu a luxusu, který se stal uniformou (nejen) nové popové elity. Právě tento tah zřejmě přiměl módní domy přeorientovat svou pozornost na streetovou, neformální módu. Úspěch značky Pyrex a Off-White mu vynesla pozici kreativního ředitele pánské divize Louis Vuitton. Jeho talent se však neprojevil jen v módním designu – navrhoval také mimo jiné design kufrů pro Rimowa či nábytek a doplňky pro IKEA.  

 


Grace Mirabella

Předchůdkyni Anny Wintour si možná nebudeme pamatovat, ale tato žena změnila trajektorii módních a lifestylových magazínů, a přispěla k jejich mutlidimenzionálnímu vývoji. Svou kariéru zahájila v 60. letech, a to přímo pod legendární Dianou Vreeland. Ta byla v roce 1971 propuštěna, a Mirabella dosazena na její místo. Podle slov Anny Wintour provedla Vogue důležitým obdobím v americké historii – emancipací, sexuální svobodou a životně důležitými těžce vybojovanými právy pro ženy. Vyhýbala se eskapismu, a naopak volila strategii praktičnosti a elegantního minimalismu, která byl spojen s dobou, kdy více žen začalo vstupovat do pracovního procesu a soustřeďovat se na svou kariéru. Pomohla k vzestupu mnoha americkým gigantům – Ralphu Laurenovi, Calvinu Kleinovi nebo Donně Karan, a také světu představila Helmuta Newtona.  

 

 

Elsa Peretti 

Návrhářka šperků Tiffany & Co. byla jednou z nejvlivnějších postav ve šperkařském průmyslu. Její minimalistické návrhy stříbrných a zlatých šperků a ikonické styly, jako je Bone cuff, Open bottle a Beans se staly hlavní součástí identity značky Tiffany & Co. Byla také jednou z mnoha múz legendárního módního návrháře Halstona, spolupracovala na kolekcích a byla jednou z jeho top modelek

 

 

Jednohubky na závěr:  


1) Bernie Sanders a jeho inaugurační foto v palčákách kolovaly coby meme od ledna až do Black Friday  

2) Victoria's Secret se dokopala k rebrandingu - uvidíme, zda dokáže konkurovat SKIMS a jiným značkám, které již v tuto chvíli mají obrovský náskok díky udržitelnosti a absenci univerzálního beauty trendu

3) Halston se konečně dočkal seriálového zpracování na Netflixu (což byla jedna z nejlepších Hollywoodských adaptací vůbec)

4) Marc Jacobs a jeho velký couture comeback (po více jak roční odmlce)  

5) Couture má nového člena - Kerby Jean-Raymonda, který svou satirickou a camp módou připomíná zesnulého Franca Moschino (to by byl match made in heaven)  

6) And Just Like That, se tři ze čtyř kamarádek vrátili na obrazovku. Bohužel krom skvělé práce kostymérů (o které jsme psali ZDE) se nemůže pochlubit ničím jiným 

7) Zlatý medailista Tom Daley byl přistižen při háčkování přímo během olympiády v Tokiu. Ano, i alfa-muži háčkují!  

 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA