REKLAMA

Jaká je budoucnost nakupování?

REKLAMA

Loňský rok změnil spoustu věcí a některé změny zachytil v procesu a urychlil je. Možná se ptáte, jak bude vypadat naše nákupní chování, až se vrátíme k normálnímu životu. Otázka je, jestli ještě někdy zažijeme život takový, jaký si pamatujeme před rokem 2020. Je mnoho různých názorů, ale jedno mají relativně společné - nic už nebude stejné, jako dříve. A platit to bude i o nakupování. 

Že bychom zázračně prozřeli a přestali jako společnost žít konzumním životem? To se určitě nestane. Ostatně nakupování je přece taková menší forma terapie a myslet na duševní zdraví je teď důležitější než kdy dřív, no ne?

E-commerce převálcuje kamenné obchody

Nákupní chování se tedy spíše nezmění, co se ale měnit bude a čeho jsme také svědky, je způsob, jakým nakupujeme. Není pro nikoho novinkou, že po celém světě se zavírají pobočky řetězců nejen s fast fashion, jelikož zejí prázdnotou a lidé si jednoduše nakoupí online. Přechod na e-commerce se děl delší dobu před pandemií, ta ho ale velice urychlila. Žijeme v době, kdy si online můžete koupit opravdu úplně všechno. Kamenné prodejny se pomalu zdají být jako přežitek minulosti.

Co budeme nosit, nám řekne analýza dat

Doba, kdy jsme nakupovali podle toho, co se představilo na přehlídkách, možná bude historií. Co online prodejům ještě více hraje do karet, je zdokonalování předvídání trendů pomocí analýzy dat jejich zákazníků. Módní značky budou stále časteji používat datovou analýzu, která předpoví jaká barva, střih a materiál bude v kurzu a podle toho vytvoří svojí nabídku. Zdá se, že takový systém může být mnohem udržitelnější, protože bude vycházet z reálných potřeb a tužeb zákazníků. 

Technologie + nakupování = VSL

Nakupování přes internet je extrémně jednoduché. Stačí mít platební kartu a budget a můžete nakupovat klidně z postele. Háček je však v tom, že si věci před nákupem nemůžeme vyzkoušet. Také si proto objednáváte pro jistotu více velikostí a pak musíte absolvovat proces vrácení? Trochu zbytečný krok navíc, který se mnozí snaží eliminovat a to za pomocí AR a VR, neboli rozšířené a virtuální reality.

Zážitek z nakupování získá zcela jiný rozměr pomocí těchto dvou realit. V současné době již existují mobilní aplikace, které dokonale vizualizují vaše tělo, vezmou vám míry a plně nahradí zkušební kabinku. Pokud se ještě vrátíme do reálných obchodů, tak nás tam možná přivítají chytrá zrcadla. Za pomocí AI vás naskenují a doporučí správnou velikost a model, který vám bude slušet. Některá si vás dokonce zapamatují do příští návštěvy… O tato zrcadla má velký zájem blízko-východní trh a je jen otázkou, kdy dorazí k nám.

Udržitelněji pomalu, ale jistě

Stále větší obliba a poptávka konzumentů po recyklovaných materiálech a udržitelněji vyprodukovaných textiliích je zřejmá a značky se to snaží reflektovat. Veganská kůže vyrobená z rostlin nebo hub, recyklovaná vlákna z pet lahví nebo exkluzivní upcyklované capsule kolekce návrhářů se pomalu stávají normou. Pandemie také odhalila nadprodukci módního průmyslu a nejen spousta lokálních designérů se zabývá tím, zda-li je opravdu nutné vyprodukovat tolik kolekcí za jeden rok. Začínají se proto soustředit na nadčasovější, variabilnější a unisexové modely.

Je jasné, že e-commerce ve spojení s datovou analýzou začne nad kamennými obchody převažovat. Předpovídá se, že obchody budou v budoucnu fungovat spíše jako showroomy, kde se budou představovat nové věci a technologie, kde se digitál bude snoubit s realitou a velmi pravděpodobně i tou virtuální. Důraz bude kladen především na zážitek, než na samotný nákup a obchody již nebudou fungovat jako sklady oblečení. A možná také budeme mít jednu velikou skříň, o kterou se budeme dělit se svým partnerem, protože oblečení pomalu přestane mít jasně definovaný gender. Kdo ví, jak to celé dopadne, jedno ale jisté je - už se opravdu těšíme, až se zase otevřou obchody.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Sledujte nás na Instagramu @elleczech

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA