Only in print: Rozhovor s koučkou hollywoodských hvězd Ivanou Chubbuck

Seznam špičkových herců, se kterými jste pracovala, je neuvěřitelně bohatý. Mají něco společného? 

Každá hvězda, u jejíhož zrodu jsem stála (a že jich nebylo málo!), opravdu tvrdě dře. Nespoléhají na to, že jsou hezcí nebo talentovaní, ale neúnavně se vrhají do práce a makají na sobě. A nebojí se. Ale to tak nějak platí pro každou práci, pro cokoli včetně toho, když si hledáte partnera. Nemůžete jen tak sedět a čekat, až se do vás někdo zamiluje, musíte ho svým způsobem přimět, aby se do vás zamiloval. Marilyn Monroe to tak dělala a zamilovali se do ní ti nejzajímavější muži – třeba Arthur Miller, velmi slavný spisovatel. Četla všechny jeho knihy, aby věděla, co ho zajímá. Takže když spolu mluvili, řešili intelektuální věci, protože věděla, že cesta k jeho srdci vede přes hlavu. A stejně já říkám umělcům: pokud hrajete někoho, kdo je duševně nemocný vrah, vygooglete si, jaké jsou konkrétní příznaky toho onemocnění. Jak se projevují? Jaké měl dotyčný problémy v dětství, co z něj udělalo zabijáka? Jak to vzniklo? Jaké chování s tím souvisí? Organicky si tak k postavě najdete cestu a je to opravdu zajímavé, fascinující. A ti lidé na špici jsou ochotní celou tu náročnou přípravu podstoupit. Všichni lidé, kteří přicházejí do Hollywoodu, jsou velmi krásní. Na tom opravdu nezáleží. V Hollywoodu jste malá ryba ve velkém rybníku. Chcete být skvělí. Chcete získat práci. Je jedno, jestli máte přízvuk. Jestli jste tlustí nebo staří. Budete-li tvrdě pracovat a dělat odvážná rozhodnutí, práci dostanete. Protože se hledají ti nejlepší. Nehledají se jen stereotypně pohlední, podívejte se třeba na Melissu McCarthy.

Mohlo by se vám líbit

Chalamet získal dvě nominace na Oscara za roli Boba Dylana

Timothée Chalamet se stal nejmladším hercem v historii, který získal dvě oscarové nominace za nejlepší herecký výkon v hlavní roli. Tentokrát si získal srdce diváků jako výstřední folkový zpěvák Bob Dylan. Film Úplně neznámý nepopisuje jen Dylanův život, ale i ženy, které ho inspirovaly a přivedly k tomu, aby se stal jedním z nejvýznamnějších amerických skladatelů všech dob.
elle.cz
Pracujete s herci ze všech koutů světa. Projevují se v tom kulturní rozdíly? 

Kultura vlastně nic neznamená, protože lidé jsou lidé. Naše potřeby jsou stejné a totožné jsou i naše problémy, protože každý má někoho, kdo je mu podobný v rámci lidskosti – je třeba stejně osamělý, má ty samé problémy s kamarády, rodiči, dětmi, chce uspět a cítí, že se mu nedaří… Je tu tolik proměnných, ale vlastně jsou úplně stejné. V tomhle směru byla nejzajímavější cesta do Japonska. Japonsko je od americké kultury asi nejdál, to i Čína, kde jsem taky učila, je nám blíž, ale stejně se ani v Japonsku nic nezměnilo. Studenti se byli ochotni otevřít a nemusela jsem je nutit. Lidé totiž chtějí mít hlas, chtějí mít možnost vyjádřit se. Krása herectví spočívá v tom, že máte svůj fantazijní svět, kde můžete mluvit s lidmi, navázat s nimi vztahy a chovat se tak, jak byste v reálu nikdy nemohli. Můžete třeba předstírat, že jste někoho zabili, udělat věci, o kterých ve skutečnosti jen uvažujete – třeba se s někým rozejít. To je v reálu strašně těžké, i když víte, že vás dotyčný ničí, ale v rámci herecké práce se s ním rozejdete a pánem nebo královnou situace jste vy.

Moje metoda používá aktuální, dosud nevyřešený problém. Aktuální bolest.
 
Dotkla jste se tématu emocí. Jak s nimi vaše metoda pracuje? 

Bez emocí se diváci nemohou ztotožnit s postavami, které herci představují. Čím víc má ale divák pocit, že postava prožívá to samé, co on, tím víc ho její sledování zaujme. Nepřemýšlíme o hercích, ale o postavách, které hrají. A aby se herec mohl postavě maximálně přiblížit, musí použít velmi silné, specifické a osobní emoce, až děsivé vnitřní myšlenky. Protože to, s čím se lidé nejvíce ztotožňují, jsou ta nejtemnější místa. Ne to, že máme třeba oba rádi červenou, ale to že jsme oba osamělí… Sledujeme, jak někdo pracuje s publikem, jak odhaluje své nejhlubší, nejtemnější emoce. Vezme své pocity a s jejich pomocí vykreslí postavu a nakonec vyřeší bloky a traumata i pro sebe. Učí se, roste, prožívá katarzi. Protože to, že jen vytáhnete emoce pro emoce, neodvypráví příběh. Emoce používáme k tomu, abychom poháněli svou schopnost dosáhnout cíle. Když herec vypráví příběh a dá do toho nejvnitřnější pocity, vyhraje bez ohledu na to, co se mu postaví do cesty. My jako diváci si říkáme: „Wow, jestli ten člověk dokáže vzít stejné emoce, které mě přemohly, a získat tak to, co chce, možná to dokážu taky.“ Naší povinností jako umělců je dát lidem pocit, že mají možnost volby a že ta volba by neměla být určena tím, co ztratili – ta ztráta nebo bolest je něco, z čeho se poučí, a bude se jim dařit. Chci být schopna říct, že nejsem oběť. Učím lidi, aby neakceptovali volbu obětí. Když má někdo hrát oběť, říkám: Vím, že ti ten člověk ve scénáři ubližuje, ale pojďme najít jinou cestu – na rozdíl od toho, abyste řekli, no, je to tak, jak to je. Není snadné se tím řídit. Ale když se s tou skutečností nesmíříme, budeme ji ve finále schopni změnit.

Chcete pokračovat ve čtení? Rozhovor v plném znění najdete v únorové ELLE. Svůj výtisk můžete objednat přímo do své schránky za speciální cenu 1.299 Kč, a to se sadou dvaceti laků na nehty Notino s gelovým efektem v hodnotě 1.780 Kč a s poštovným zdarma na tomto odkaze.

Mohlo by se vám líbit

5 důvodů, proč si pořídit únorovou ELLE o intimitě

Pět důvodů, proč si pořídit nové vydání ELLE na téma intimita, která vás důvěrně provede únorem.
elle.cz
Zdroj článku: