Návrháři ve službách nadpřirozena

Věci ležící daleko za hranicemi světa vysvětlitelného fyzikálními jevy pomáhaly módu utvářet odpradávna. Od inspirace, kterou návrháři v setkáních s věštkyněmi i duchy ve svých kolekcích zužitkovávali, přes opakující se šťastná čísla, která určovala něco tak bytostně pozemského, jako je móda, kterou oblékáme. „Všichni spisovatelé se učí od mrtvých,“ prohlásila Margaret Atwood ve své knize Negotiating With the Dead. A nejen literáti. I módní svět je opředen tajemnem a příběhy jeho vyznavačů mnohem více, než se může zdát.

Návrhář Paco Rabanne: Podmanil si svět, ale ani vesmír mu nebyl cizí

elle.cz

CEO: věštkyně

Říká se, že při šití znamená neštěstí, když se píchnete jehlou do prstu nebo upustíte nůžky. Vyšití pramene vlasů ve svatebních šatech naopak předpovídá štěstí. Jedním z proslule nejpověrčivějších byl prý návrhář Christian Dior se svou vírou v předpovězený osud a nadpřirozeno. Před více než sto lety v přímořském městě na severu Francie potkal mladý Dior věštkyni. Ta mu předpověděla, že v životě v oblasti módy uspěje. Věštba se naplnila a chlapcův zájem o mystiku přetavila v přesvědčení dospělého muže. Možná byl Diorův příběh jen souhrou náhod, možná byl dítětem štěstěny. Ale možná za ním můžeme hledat právě věštkyně. Doprovázely ho celý jeho život a pomáhaly mu činit důležitá kariérní rozhodnutí. Jeho věrnou dvorní vědmou se stala madame Delahaye, která ho navedla k zásadnímu rozhodnutí: založení módního domu pod vlastním jménem. Když se poté procházel po jedné z nejvýznamnějších nákupních tříd Rue du Faubourg Saint-Honoré, málem zakopl o hvězdu ležící na zemi. Pojal ji jako ukazatel cesty, kterou se vydat. A tak se zrodil jeden z nejvýznamnějších módních domů světa. Zářící astrální symbol je znakem domu dodnes. Se špetkou magie a víry v osud, které mu byly do vínku přidány, dnes značka generuje zisky astronomických částek. Na začátku toho všeho byl Christian Dior posedlý šťastnými čísly, který například sestavoval kolekce pro svou značku výhradně vždy ze třinácti modelů a měl také zálibu v číslici osm.

 

V době, kdy se trendy mění ze dne na den, je někdy potřeba pohlédnout do křišťálové koule.

 

Návrháři v zajetí tarotů a hvězd

Módní dům nesoucí jeho jméno založil v 8. pařížském obvodu přesně 8. října. Otisk Diorova mysticismu a motiv hvězdy můžeme najít například na doplňcích z éry Johna Galliana a také pozorovat ve výpravných kolekcích současné kreativní ředitelky domu Marie Grazie Chiuri, která svou tvorbu nechává prostoupit tajemnou noční oblohou a neznámem. Třeba pro svou debutovou kolekci jaro–léto 2017 se Chiuri inspirovala samotným Christianem Diorem, což se na jednotlivé modely propsalo prostřednictvím tarotových karet a souhvězdí vyšívaných třpytivou nití. Ač se podobné symboly opakují v mnoha návrhářčiných kolekcích, nejvýraznější byla pak zřejmě haute couture kolekce The Castle of Tarot, v níž každý look ztělesňoval konkrétní tarotovou kartu. Mimochodem, kolekci na sociálních sítích značka představila sérií videí, ve kterých se švadleny z dílny, kreativci a Maria Grazia Chiuri samotná radili s věštkyní. Kruh se uzavírá.

Valentino Garavani, eminence italského krejčovství

elle.cz

Správná konstelace hvězd

V roce 1938 Elsa Schiaparelli představila světu svou astrologickou kolekci. The Zodiac Collection obsahovala šaty a kabátky s vyšívanými astrologickými motivy včetně dvanácti znamení zvěrokruhu. Vesmíru se ptala také notoricky pověrčivá a hluboce klášterním vzděláním ovlivněná Gabrielle Chanel. Obklopená talismany pro štěstí a křišťálovými koulemi se často pro odpovědi na své otázky obracela ke hvězdám. Její astrologické znamení, Lev, je páté ve zvěrokruhu a číslo pět stejně tak jako symbol zvířete prochází celým jejím módním domem.

Později Karl Lagerfeld a po něm i Virginie Viard často ve svých kolekcích tyto znaky oživovali. Karl Lagerfeld se ovšem se znameními zvěrokruhu nesetkal pouze u Chanel. Vzpomeňme si například na kolekce pro Fendi z počátku devadesátých let oslavující jednotlivá znamení. Mimochodem, není náhoda, že letos značka Fendi pohlédla zpět do svých archivů a představila kolekci, ve které si přijdou na své všechna znamení.

Miuccia Prada a její italský módní matriarchát

elle.cz

Není to také tak dávno, co se dům Gucci rozhodl představit svou kolekci s podnázvem Cosmogonie v italském Castel de Monte. Využil síly magické úplňkové noci a z útrob hradu vyslal na módní molo oděvy čarovnější než kdy dříve, pohybující se někde mezi hravou středověkou aristokratickou dekadencí a astrologickými předpověďmi. Alessandro Michele tehdy použil všechna svá kouzla, aby svou čarodějnickou vizi vetkal do těch nejdražších nití a drahého kamení. Že se v ten večer pohyboval na hranici nadpřirozena a pozemskosti, je vám snad jasné…

Více při zemi se například držela ve své první kolekci pro značku Chloé Gabriela Hearst, která ve jménu litoterapie umístila na krk některých svých modelů náhrdelníky z citrínu nebo křemene. Krystaly měly chránit svého nositele a léčebně ovlivňovat jeho čakry. Napojení na tělo a duši nositele prý dokázal vycítit a ovlivňovat i Alexander McQueen. Jeho inspirace sahaly od čarodějnických procesů v Salemu přes gotický romantismus a návrhářova vnitřní temnota často na módním mole šokovala.

Chcete se si článek přečíst celý? Najdete jej v aktuálním vydání. Svůj výtisk zářijové ELLE si můžete objednat až do své schránky za speciální cenu a poštovným zdarma na tomto odkaze.

Stříbrná vizionářka Elsa Peretti

elle.cz

Zdroj: Autorský článek