Zvídavý a pokorný. Tak vzpomíná na Karla Lagerfelda Pier Paolo Righi

Jste generálním ředitelem značky a značnou část vaší práce tvoří péče o odkaz Karla Lagerfelda. Jaké jsou podle vás jeho nejdůležitější aspekty?

Nezabývat se minulostí, ale soustředit se na budoucnost – to byla vždycky jeho mantra. Silným motivem je zároveň zvídavost. Upřímně ho zajímalo, co se děje ve světě, co je nového u různých lidí i v umění, a tuhle kulturu vetkl do značky KL. Jen si představte kreativního ducha,  jak pracuje současně pro Chanel, Fendi a vlastní dům se spoustou projektů. Takže samozřejmě nemohl všechno zvládnout sám. Fungoval jako v televizním seriálu – se scenáristickou místností, které dal nápad, a talentovaní scenáristé mu ho pomáhali rozvíjet a vyprávět příběhy. V průběhu let se do týmu zapojila spousta lidí, kterým důvěřoval. Třetím důležitým aspektem je tedy nemyslet si, že všechno zvládne jeden člověk, ale vědět, že musí spolupracovat skupina nadaných lidí.

Máte nějaké rituály, které Karl inspiroval a denně vám ho připomínají?

Byl úplně první, kdo před dvaceti lety spolupracoval s H&M, jako první se také objevil na lahvi coca-coly. Těch spoluprací bylo ale mnohem víc, takže jedním z rituálů, které jsem převzal a rozvíjím, je budování mostů mezi různými umělci, značkami, designéry a jejich propojování s hodnotami brandu. Další významnou hodnotou, kterou nás učil, je respekt. Měl ho vůči všem, kdo s ním pracovali, bez ohledu na to, na jaké pozici. Vzpomínám si třeba na jeden vánoční večírek, na který přiletěl pozdě, všichni čekali. Před vchodem mě zastavil, řekl, že se chce omluvit cateringu: „Chci poděkovat všem, kteří měli tu trpělivost na mě čekat tady v kuchyni, protože pro ně je to nejhorší, museli zdržet nebo upravit přípravu jídla.“ Tahle hodnota je taky ukotvená v naší společnosti: zájem a péče o druhé, o komunitu.

Pier Paolo Righi

Vzpomínáte si na konkrétní okamžik nebo rozhovor, na jehož základě jste se s kolegy rozhodli pro koprodukci filmu o Karlově životě s Jaredem Letem v hlavní roli?

Když Karl zemřel, klepala na naše dveře spousta hollywoodských producentů, ale jejich zájem mi přišel vesměs povrchní. Asi před půl rokem mě kontaktoval Jared Leto. Vtipné je, že to bylo přes LinkedIn, takže jsem si nejdřív samozřejmě myslel, že je to vtip. Za pár dní jsme ale měli videohovor a byl to skutečně Jared. Způsob, jakým o Karlovi mluvil, a úcta, kterou k němu chová, mi připadaly upřímné. Poprvé jsem si pomyslel, že je tu někdo, kdo Karlovi rozumí a má zájem připomenout světu jeho ikonickou osobnost. Jared také řekl, že chce, aby příběh byl co nejpůvodnější a pravdivý, a toho může dosáhnout jen tehdy, když se k němu připojí lidé, kteří s Karlem úzce spolupracovali. Teprve pak můžeme společně napsat scénář. 

Řekl jste, že jste si jistý, že Jared Leto bude příběh vyprávět správně. Mohl byste to rozvést? Máte na mysli pravdivost, nebo hlavně vizuální a výtvarnou stránku?

Obojí. Jared má zájem ukázat ikonu, jakou Karl byl, způsobem, který zaujme diváky, ale má zároveň  vysoké umělecké nároky, které by se Karlovi líbily.

#Playlist: Poslechněte si playlist Terezy Maxové

elle.cz

Tématem výstavy a galavečera MET pro rok 2023 je Karl Lagerfeld: A Line of Beauty. Expozici uvidíme až v květnu, ale prozraďte nám o ní něco už teď. 

Její příběh se začal psát v roce 2019, kdy Karl zemřel. Oslovila mě Anna Wintour  a sešli jsme se, abychom probrali nápad uspořádat výstavu v MET. Původně byla plánovaná na dřívější termín, ale odložila se kvůli covidu. Zaměří se na Karlovu šedesátiletou tvorbu napříč různými domy a její kulisy vytvoří kurátor MET Andrew Bolton. Výstava ukáže různé linie Karlovy tvorby. Všechny značky, pro které pracoval, otevírají své archivy a budou k vidění i oděvy, které už v archivech nejsou, protože byly například zničeny při povodních. Připojí se k nám totiž Anita, 84letá krejčová, jež ještě pracovala s Coco Chanel (a později pro Chloe a dům KL) a která jako jediná umí přečíst původní Karlovy skici v archivech. Je tedy jediná, kdo je schopen dokonale reprodukovat ztracené nebo nenávratně poškozené kousky.

Celý rozhovor najdete v tištěném vydání lednové ELLE. Svůj výtisk si můžete objednat až do své schránky za speciální cenu a poštovným zdarma na tomto odkaze.

Text: Milena Žuravljova