Gwyneth Paltrow & Goop: Kontroverze ani kritika ji nezastaví

Na projektThe Goop, který herečka původně založila pro své přátele, se lze dívat z mnoha úhlů. Pro mnohé je platforma plná alternativní medicíny, zavádějícího marketingu a podivuhodných produktů odsouzeníhodná, jiní ji vnímají jako formu porozumění, odlišnosti a odvahy. Jedno se jí však musí nechat, Gwyneth umí zaujmout a její vliv by jí mohl závidět nejeden influencer. Lekcí PR par excellance však bylo uvedení úspěšné série The Goop Lab with Gwyneth Paltrowna Netflixu. Ruku na srdce, koho z nás informace o podivném dokumentu minula? A kdo se na alespoň část musel podívat?

Jaký fenomén dokázal přilákat pozornost tolika diváků, kritiků i lidí, co Gwyneth Paltrow dříve znali maximálně z filmů Zamilovaný Shakespear nebo Marvelovek? Je to výběr produktů, které prodává skrze svůj e-shop Goop.com. Ty slibují například zaručené vyvrcholení, zázračné vyléčení či duševní pohodu. Naprosto virální se stala svíčka s vůní její vaginy. Divte se, jak chcete, vyprodaná byla do minuty. Koupit si můžete také láhev vody se speciálním krystalem za 80 amerických dolarů, sexuální hračku za 15 tisíc amerických dolarů nebo lístek do vesmíru za 250 tisíc amerických dolarů. Každý produkt z portfolia Goop by vydal na samostatný článek. My se pokusíme jejich zázraky shrnout do jednoho.

Je to vůbec legální?

Šestidílná show The Goop Lab, kterou Netflix uvedl v lednu letošního roku, zkoumá účinnost alternativních terapií na řadu fyzických i duševních chorob, a tak se není čemu divit, že zvedla ze židle také řadu odborníků. Šéf Národní zdravotní služby Simon Stevens pro BBC uvedl, že fakta v pořadu uváděná představují značné zdravotní riziko. V epizodě o energetickém léčení se chiropraktik John Amaral pokouší pomocí energetického vymítání uvolnit stres a trauma z porodu císařským řezem, který se svou dcerou Apple Gwyneth prožila. Profesor Nottinghamské univerzity Philip Moriarty použil slova: „čisté nesmysly.“ Gynekologové z celého světa odsoudili nefritové vajíčko určené ke zlepšení orgasmu a hormonální rovnováhy a populární mezi lékaři nebyla ani akupunktura včelím žihadlem, kterou odsoudil například The Guardian a po které jedna žena s alergií v roce 2018 dokonce zemřela.

Alternativní úhel pohledu

V případě epizody o otužování a přínosu tzv. Wim Hofovy metody se toho však příliš namítnout nedá. Vědci nemají pádné důkazy ohledně negativních vlivů chladu a správného dýchání na lidský organismus. Spíš naopak. Z čeho si tedy vybrat? A jak se na The Goop i někdy pofidérní The Goop Lab dívat s rozumem?

Neztrácejte kritické myšlení, hledejte další informace z ověřených zdrojů a nebojte se ptát na věci, o kterých je někdy těžké mluvit. I Quentin Tarantino přiznává, že ve svých filmech často ukazuje situace, které by jej ani ve snu nenapadly a tím jsou pro publikum tak atraktivní. Spojuje nespojitelné, předvídatelné s nepředvídatelným a všední s nereálným. Lze tak říci, že jeho drastické scény nám svým způsobem rozšiřují obzory, rozvíjí fantazii a minimálně nás vždy dobře pobaví. Ať už si pustíte Pulp fiction nebo The Goop Lab s Gwyneth Paltrow mějte na mysli, že jde o projekty postavené na tom, aby oslovily masy, přitáhly na sebe pozornost a vy si proto nad nimi zachovejte určitý nadhled.

P.S. Druhá série The Goop Lab se blíží! Což o Pulp Fiction s jistotou říct nemůžeme. Bohužel.

15 předmětů, které na Goopu nesmíte minout:

V rouše Evině! Gwyneth Paltrow sdílela na své narozeniny odvážnou fotografii