Díla byla hodnocena v sedmi kategoriích ve dvoukolovém hlasování mezinárodní odborné poroty. Do druhého kola postoupilo 127 děl, z nichž 90 bylo představeno na online výstavě na webových stránkách, a během slavnostního večera bylo zveřejněno 27 nominací. Uděleno bylo 7 cen v hlavních kategoriích, 4 speciální ceny a 3 ceny pro osobnosti designu.
„Slovenský produktový dizajn aj tento rok presvedčil medzinárodnú porotu o svojej zdravej rozmanitosti a dravej originalite. Žijeme neľahkú dobu, ktorá na jednej strane stimuluje schopnosť produktových dizajnérov hľadať a uvádzať do života riešenia problémov, no na strane druhej naša spoločnosť funguje v zvláštnej zotrvačnosti bez strategických rámcov a bez jasnej vízie budúcnosti, ktorá je teraz plná neistoty a strachu. O to viac si vážim každým rokom stúpajúci počet prihlásených projektov. Toto číslo nie je len odrazom záujmu o prestížne ocenenie v oblasti dizajnu, ale hlavne indikátorom životaschopnosti dizajnérskej tvorby na Slovensku. Som presvedčený, že slovenský dizajn nepotrebuje mať svoje centrum, ani dizajnérsku cenu na to aby bol kvalitný a uplatnil sa na domácej alebo svetovej scéne. Zdravú štruktúru, kde sa dizajn mapuje, podporuje, zbiera a oceňuje potrebuje najmä Slovensko. Každá Národná cena za dizajn významným spôsobom prispieva do pestrej mozaiky dejín dizajnu na našom území. Nezničme si, prosím, to, čo nám v dobrom závidí okolitý svet,“ uviedol Maroš Schmidt, riaditeľ Slovenského centra dizajnu.
Přihlášená díla hodnotila mezinárodní odborná sedmičlenná porota ve složení Michala Lipková (SK), Radek Hegmon (CZ), Bibiana Zdútová (SK), Martin Šichman (SK), Eva Slunečková (CZ), Bystrík Míček (SK) a Claudia Banz (DE). Michala Lipková zároveň působila jako předsedkyně letošní poroty.
Vítězové si během galavečera odnesli unikátní ocenění, jehož autorem je Mário Coufal, absolvent Experimentálního designu na VŠVU, ve spolupráci s grafickými designérkami Terézií Denkovou a Barbarou Kowalczukovou, absolventkami Ateliéru Typolab na VŠVU, které jsou zároveň autorkami letošní vizuální identity celého ročníku Národní ceny za design 2025.
Hlavní vítězové v jednotlivých kategoriích:
Jana Vaterková, Miesta
Kategorie Móda a módní doplňky
Projekt propojuje architekturu, textil a kulturní dědictví severní Oravy do současného uměleckého jazyka. Inspiruje se místní tradicí, kterou přetváří do autorských textilií s vlastní identitou. Ty nejsou jen oděvem, ale médiem paměti, dialogu a propojení generací. Udržitelnost zde přesahuje pouhé použití lokálních materiálů – jde o trvalý komunitní odkaz. Dílo představuje výzvu k tvůrčímu dialogu a ukazuje, jak může design uchovávat a rozvíjet kulturní identitu v současném kontextu.
Tomáš Kráľ, výrobca: JAVORINA, v.d., Sana Gym
Kategorie Sport a volný čas
SANA je modulární sada z prvotřídního masivního dubového dřeva určená pro domácí cvičení a tvoří klíčový prvek produktové linie JAVORINA GYM. Tento nástěnný systém přináší fitness do vašeho domova bez kompromisů ve stylu či prostoru. Srdcem systému SANA je nástěnná hrazda s opěrnou deskou. Její tvar, připomínající vykřičník, slouží jako každodenní připomínka, abyste se zastavili, rozhýbali a osvobodili od sedavého způsobu života, který často definuje moderní dobu. Soupravu lze doplnit o další komponenty, které vám umožní vytvořit kompletní domácí posilovnu – stejně všestrannou jako esteticky působivou.
Adam Janečka, spoluautor: Juraj Horňák, MOKU Posteľ
Kategorie Domov a veřejný prostor
MOKU Bed je snadno složitelná postel z masivního dřeva, kterou postavíte za 10 minut – bez nářadí a bez stresu. Díky modulární konstrukci umožňuje pozdější upgrade, je ekologicky ošetřená, opravitelná a balená v recyklovatelném obalu navrženém studenty VŠVU, který je připraven k dalšímu kreativnímu využití. Spoje do sebe zapadají hladce a přesně, čímž vzniká tichý, hmatatelný zážitek z řemesla. Design je inspirován japonskou truhlářskou tradicí – staví na čistých liniích, úctě k detailu a přirozené kráse dřeva. MOKU Bed je klidný objekt, který stojí pevně – v prostoru i v hodnotách.
Bystrík Míček, Miloslav Melichárek, Adam Danko, Šimon Kožička (dizajnérske štúdio: WERKEMOTION s.r.o.); výrobca: SAM INDUSTRIES a.s.; klient: Balatoni Hajózási Zrt., Bahart lode pre jazero Balaton
Kategorie Práce a mobilita
Lodě Bahart tvoří flotila dvou katamaránů a dvou trajektů, které představují moderní řešení přepravy turistů na největším jezeře ve střední Evropě. Nové lodě přinášejí vyšší komfort pro cestující, větší kapacitu, ekologický provoz a zároveň vytvářejí ucelenou vizuální identitu značky Bahart. Tato plavidla znamenají významný pokrok v designu lodí a jsou příslibem nové kapitoly v dědictví lodní dopravy ve střední a východní Evropě. Projekt vznikl jako reakce na rostoucí poptávku po moderní a udržitelné dopravě na Balatonu a na potřebu nahradit zastaralé lodě, které již nesplňují současné normy bezpečnosti, komfortu a hospodárnosti pro cestující.
Viktor Tabiš, Segment
Kategorie Umění, design a řemeslo
Jak může být chyba záměrem a náhoda nástrojem? Segment představuje experimentální keramický projekt, který záměrně narušuje tradiční výrobní postupy. Základním principem je vynechání modelu při tvorbě forem – tento zásah otevírá prostor náhodě a materiálové intuici. Odlievací dutina vzniká přímým vrtáním do formy, čímž se vytváří jemný povrch se stopami procesu. Takto vzniklé textury nelze zopakovat standardními technikami, což každému kusu dodává autenticitu a nepředvídatelnost. Kolekci tvoří pět keramických objektů uspořádaných podle velikostní gradace. Každý kus nese vizuální stopu procesu a uchovává si jedinečný charakter ruční tvorby.
Zuzana Gombošová, Malai Koodai Collection
Speciální cena v kategorii Umění, design a řemeslo
Malai Koodai Collection je série čtyř módních doplňků vytvořená ve spolupráci s řemeslnicemi z Tamil Nadu, které ovládají tradiční techniku koodai – pletení původně určené k výrobě košíků z plastových pásků. Kolekce využívá malai, rozložitelný biokompozit z bakteriální celulózy, který díky své pevnosti a ohebnosti přirozeně nahrazuje plast. Bezšvová konstrukce umožňuje tvorbu 3D forem bez potřeby šití, přičemž každý produkt obsahuje odnímatelnou bavlněnou vložku pro snadnou údržbu. Projekt propojuje inovaci, řemeslo a sociální rozměr – pro zapojené ženy představuje důstojnou možnost příjmu prostřednictvím tradičních dovedností. Kolekce stojí na filozofii designu jako nástroje vztahu mezi člověkem, prostředím a objektem a vzniká v malosériové výrobě.
Marián Laššák; spolupráca: Vstúpte, n.o, Workshop spájania
Kategorie Nové horizonty
Workshop spojování je projekt sociální inkluze, který od roku 2024 prostřednictvím tvorby buduje platformu pro propojování většinové společnosti a lidí se sociálním znevýhodněním. Spojování je základním konstrukčním principem v designu, ale zároveň i nezbytnou společenskou aktivitou potřebnou pro život. Do Národní ceny za design jsou přihlášeny výstupy pilotního projektu, realizovaného ve spolupráci se sociálním zařízením pro lidi s mentálním postižením Vstúpte, n.o. v Malackách, které provozuje vlastní chráněnou dílnu. Výsledkem je série komorních objektů vytvořených z fragmentů odpadního materiálu od místních výrobců nábytku. Na první pohled náhodně působící kompozice vznikly na základě vzájemně obohacujícího dialogu mezi autorem a klienty zařízení. Objekty nejsou cílem, ale spíše záznamem procesu a prostředkem ke zpochybnění stereotypů.
Lucia Stümpel Krnčanová, škola: Slovenská technická univerzita v Bratislave - Fakulta architektúry a dizajnu, In Good Hands
Kategorie Studentský design
Workshop spojování je projekt sociální inkluze, který od roku 2024 prostřednictvím tvorby buduje platformu pro propojování většinové společnosti a lidí se sociálním znevýhodněním. Spojování je základním konstrukčním principem v designu, ale zároveň i nezbytnou společenskou aktivitou potřebnou pro život. Do Národní ceny za design jsou přihlášeny výstupy pilotního projektu, realizovaného ve spolupráci se sociálním zařízením pro lidi s mentálním postižením Vstúpte, n.o. v Malackách, které provozuje vlastní chráněnou dílnu. Výsledkem je série komorních objektů vytvořených z fragmentů odpadního materiálu od místních výrobců nábytku. Na první pohled náhodně působící kompozice vznikly na základě vzájemně obohacujícího dialogu mezi autorem a klienty zařízení. Objekty nejsou cílem, ale spíše záznamem procesu a prostředkem ke zpochybnění stereotypů.
- Zdroj článku:
Z tiskové zpravy Národní ceny za design

