Evropská designová scéna v Praze
Soutěž Diploma Selection, pořádaná ve spolupráci s EUNIC Cluster Praha, se letos uskutečnila již pojedenácté. Do soutěže se přihlásilo téměř dvě stě projektů z dvanácti zemí, z nichž bylo do finále vybráno třicet prací mladých designérů – patnáct z nich v sekci produktového designu.
Výběr nejlepších evropských absolventů tak znovu potvrdil, že Praha je důležitým centrem setkávání mladého designu. Potvrzuje to i velvyslanec Švédska Håkan Jevrell, který říká: „Velvyslanectví Švédska výjimečný festival Designblok s hrdostí podporuje. Do Prahy jsem dorazil teprve nedávno, ale spolupráce s Designblokem – a zejména s projektem Diploma Selection – mě okamžitě zaujala.“ Praha se tak stává místem, kde vznikají nové ideje a kde se formuje evropský dialog mezi designem, člověkem a přírodou.
Když design tvoří příroda
Ze všech finalistů nejvíce porotu oslovila práce absolventa belgické univerzity KASK & Conservatorium Jarona Vandeveldeho. Jeho projekt Woodwormdesign zkoumá roli dřevožravých larev jako spoluautorů designových objektů. Z jejich činnosti vznikají organické struktury, které odhalují estetiku přírodních procesů a zároveň otevírají otázky udržitelnosti i etiky výroby.
Jak uvedla prezidentka poroty Evelien Bracke, kurátorka Design Museum Gent, porota ocenila nejen humorný nadhled, ale především aktivistický přesah projektu a „schopnost vidět design jako komunikační médium, které překračuje lidskou perspektivu.“ Vandevelde tak svou prací poeticky, ale důsledně připomíná, jak úzce může být design spjat s přírodou a jejími cykly – a jak snadno se z nich člověk může vytratit.
Druhé místo: Nové struktury pro cirkulární svět
Na druhém místě se umístila Žofia Horová z Fakulty architektury a designu STU v Bratislavě s projektem Circular Superstructures. Její práce zkoumá možnosti monomateriálového čalounění bez použití lepidel či trvalých spojů, které komplikují recyklaci.
Výsledkem jsou elegantní, měkké struktury s variabilní tuhostí, dokazující, že komfort a udržitelnost mohou jít ruku v ruce. Projekt tak v přímém přenosu ukazuje odvahu překonávat hluboko zakořeněné výrobní procesy a hledat nové cesty pro cirkulární design. Porota ocenila inovativní přístup a průmyslový potenciál projektu – a především schopnost autorky přetvářet tradici ve funkční vizi budoucnosti.
Oslava řemesla na třetím místě
Třetí místo patřilo Kamile Dvořákové z UMPRUM, jejíž projekt Spiky přinesl do soutěže tichou sílu tradičního řemesla. Mladá designérka navázala na jednu z nejnáročnějších malířských technik na sklo, kterou reinterpretovala do současné, vrstvené struktury. Každý objekt vznikal několik dní – ručně kladené „ostny“ se proměňují v barevnou hru světla, trpělivosti a přesnosti. V jejím díle se spojuje autenticita, emoce i řemeslné mistrovství, bez nichž by design nikdy nemohl vzniknout.
- Zdroj článku:
Z tiskové zprávy Designblok

