Známe vítěze Diploma Selection 2025 – produktový design

Přidejte si Elle do oblíbených na Google zprávách

Evropská designová scéna v Praze

Soutěž Diploma Selection, pořádaná ve spolupráci s EUNIC Cluster Praha, se letos uskutečnila již pojedenácté. Do soutěže se přihlásilo téměř dvě stě projektů z dvanácti zemí, z nichž bylo do finále vybráno třicet prací mladých designérů – patnáct z nich v sekci produktového designu. 

Výběr nejlepších evropských absolventů tak znovu potvrdil, že Praha je důležitým centrem setkávání mladého designu. Potvrzuje to i velvyslanec Švédska Håkan Jevrell, který říká: „Velvyslanectví Švédska výjimečný festival Designblok s hrdostí podporuje. Do Prahy jsem dorazil teprve nedávno, ale spolupráce s Designblokem – a zejména s projektem Diploma Selection – mě okamžitě zaujala.“ Praha se tak stává místem, kde vznikají nové ideje a kde se formuje evropský dialog mezi designem, člověkem a přírodou.

Mohlo by se vám líbit

Rozhovor s Andreou Rehbein: Móda pohledem vítězky Diploma Selection

Španělská návrhářka Andrea Rehbein, absolventka Swedish School of Textiles, zvítězila v kategorii módního designu v soutěži Diploma Selection 2025, která se každoročně koná v rámci Designbloku. Její kolekce Approximation to the Acrobatics of Flesh je studií vztahu těla, prostoru a intimity prostřednictvím experimentální práce s kůží.
elle.cz

Když design tvoří příroda

Ze všech finalistů nejvíce porotu oslovila práce absolventa belgické univerzity KASK & Conservatorium Jarona Vandeveldeho. Jeho projekt Woodwormdesign zkoumá roli dřevožravých larev jako spoluautorů designových objektů. Z jejich činnosti vznikají organické struktury, které odhalují estetiku přírodních procesů a zároveň otevírají otázky udržitelnosti i etiky výroby.

Jak uvedla prezidentka poroty Evelien Bracke, kurátorka Design Museum Gent, porota ocenila nejen humorný nadhled, ale především aktivistický přesah projektu a „schopnost vidět design jako komunikační médium, které překračuje lidskou perspektivu.“ Vandevelde tak svou prací poeticky, ale důsledně připomíná, jak úzce může být design spjat s přírodou a jejími cykly – a jak snadno se z nich člověk může vytratit.

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Druhé místo: Nové struktury pro cirkulární svět

Na druhém místě se umístila Žofia Horová z Fakulty architektury a designu STU v Bratislavě s projektem Circular Superstructures. Její práce zkoumá možnosti monomateriálového čalounění bez použití lepidel či trvalých spojů, které komplikují recyklaci.

Výsledkem jsou elegantní, měkké struktury s variabilní tuhostí, dokazující, že komfort a udržitelnost mohou jít ruku v ruce. Projekt tak v přímém přenosu ukazuje odvahu překonávat hluboko zakořeněné výrobní procesy a hledat nové cesty pro cirkulární design. Porota ocenila inovativní přístup a průmyslový potenciál projektu – a především schopnost autorky přetvářet tradici ve funkční vizi budoucnosti.

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Oslava řemesla na třetím místě

Třetí místo patřilo Kamile Dvořákové z UMPRUM, jejíž projekt Spiky přinesl do soutěže tichou sílu tradičního řemesla. Mladá designérka navázala na jednu z nejnáročnějších malířských technik na sklo, kterou reinterpretovala do současné, vrstvené struktury. Každý objekt vznikal několik dní – ručně kladené „ostny“ se proměňují v barevnou hru světla, trpělivosti a přesnosti. V jejím díle se spojuje autenticita, emoce i řemeslné mistrovství, bez nichž by design nikdy nemohl vzniknout.

Zobrazit příspěvek na Instagramu
Zdroj článku: