V rámci pražského Designbloku 2025 se uskutečnil již jedenáctý ročník mezinárodní soutěže Diploma Selection, kterou pořádá Designblok ve spolupráci s EUNIC Cluster Praha. Z přihlášených projektů mezinárodní odborná porota vybrala třicet finalistů – patnáct produktových a patnáct módních návrhářů z celé Evropy, například z Nizozemska, Islandu, Španělska nebo Švédska.
O vítězích rozhodovala porota módního designu vedená Alexandrem Malgouyresem, francouzským konzultantem v oblasti značek, kultury a image. V porotě dále usedli Karen Binns, Global Fashion Director magazínu 10 Magazine z Velké Británie, italský módní designér Edward Buchanan, Elisabeth Dieupart, Vice President Executive Search EMEA z Francie, a za Českou republiku Jan Černý – módní designér a kreativní ředitel značky Jan Société, jehož účast dodala letošnímu ročníku silný domácí akcent a pohled na současnou českou módní scénu.
Finalisté představili své módní kolekce 11. října v prostorách Nové Spirály na pražském Výstavišti. Vítězové obou kategorií získali finanční odměnu ve výši 1 000 eur na realizaci nové kolekce, kterou uvedou na Designbloku 2026.
V kategorii módního designu zvítězila španělská návrhářka a absolventka módního návrhářství na Swedish School of Textiles, Andrea Rehbein se svou kolekcí Zkoumání akrobacie masa. Její projekt zkoumá oděvy jako pole intimity a odhaluje složité vztahy mezi subjektem, tělem a prostorem. Z ryté kůže se rýsují skulpturální formy, které skrze experimentální vzory splétají nové siluety. Abstrakce narušuje tradiční symboliku a dává impulz nové subjektivitě a spekulativnímu tělu. Jejich nejistá intimita vytváří abstraktní prostor pro spojení. Andrea spolupracovala se studiem Buj v Madridu a se švédským týmem, který navrhl novou uniformu Spojených národů. Nám se jí podařilo těsně po vyhlášení vítězství zachytit a zeptat se na pár otázek.
Rozhovor s Andreou Rehbein
Gratulujeme k vítězství! Jaké to je vyhrát tak prestižní soutěž?
Je to nádherný pocit. Jsem poctěná a opravdu šťastná, že jsem mohla být součástí tak výjimečné skupiny talentů. Každý finalista měl úžasnou práci – bylo inspirativní vidět tolik různých přístupů a nápadů. Všechno to bylo velmi intenzivní a krásné… a teď se těším, až si dám něco k jídlu a drink. To zní jako nejlepší nápad, co teď mám!
Pokud by měla vaše kolekce mít soundtrack, jaká skladba by to byla?
V kolekci, kterou jsem dnes předvedla, hrála skladba Exaco od experimentální metalové kapely Liturgy. Je to zvláštní, krásná a trochu melancholická hudba – s klavírem, který se skoro hroutí. Přesně to vyjadřuje, co jsem chtěla – napětí, intimitu i jistou křehkost.
Jak byste popsala atmosféru ve svém ateliéru třemi slovy?
Vlastně žádný ateliér nemám. Všechno dělám sama – šiju, zkouším materiály, experimentuju. Ale když jsem studovala na Swedish School of Textiles, tamní prostředí bylo magické. Tolik inspirace, otevřenosti a talentu. Byla to ta nejlepší škola, jakou jsem si mohla přát.
Kdybyste měla navrhnout uniformu pro nějaké povolání, jaké byste zvolila?
Pro hasiče. Vypadají úžasně a navíc pracují s ohněm – krásným a nebezpečným živlem. Myslím, že by si zasloužili uniformu, která by byla stejně krásná i nebezpečná.

Máte nějaký módní prohřešek z minulosti?
Když mi bylo asi osm, nosila jsem fedora klobouk. Tehdy jsem si připadala poeticky, ale teď to považuju za naprostý módní zločin. Ale možná to bylo součástí hledání sebe sama – a to k módě patří.
Co vás na módním světě nejvíc frustruje?
Jak těžké je získat finance na realizaci svých nápadů. Móda je neuvěřitelně nákladná, a i když je to krásné povolání, často musíte bojovat o každou možnost něco vytvořit.
Co je pro vás nejtěžší – začít, nebo dokončit projekt?
Jednoznačně dokončit. Miluju začátky – tu energii, kdy všechno vzniká, kdy experimentujete. Ale dopsat poslední tečku? To je pro mě utrpení.
Kdybyste mohla obléknout kohokoli na světě, kdo by to byl?
Tilda Swinton. Je naprosto úžasná. Kdykoli ji vidím, mám pocit, že je to nejpozoruhodnější žena vůbec. Je mým celoživotním idolem – silná, vizuálně jedinečná a nesmírně inspirativní.
Jaké jsou podle vás výhody a nevýhody módního průmyslu pro mladé návrháře?
Výhoda je, že během studia můžete být naprosto svobodní – zkoumat, experimentovat, dělat chyby. V mém magisterském studiu šlo hlavně o výzkum, o hledání nových forem, a to bylo nádherné. Nevýhoda přichází po škole – máte pocit, že svět je plný možností, ale zároveň nevíte, jak se do něj dostat. Ta nejistota je obrovská.
Jak si představujete módu za deset let?
Doufám, že bude laskavější a otevřenější. Aby byla pro všechny, aby nás spojovala místo rozdělovala. A aby se návrháři navzájem podporovali – tvořili společně a pro sebe navzájem.
- Zdroj článku:
Autorský článek







