REKLAMA

Zuzana Klingrová: Cvičení jógy může vaším úzkostem dát konečně stopku

Lekce v jejím pražském jógovém studiu jsou vyprodané na dlouho dopředu, stejně jako cvičící víkendy v luxusním resortu Svatá Kateřina nedaleko Pelhřimova, kde cvičitelka Zuzka Klingrová působí jako programová ředitelka a má na starost nejen plán cvičení, ale také skladbu speciálních ajurvédských terapií nebo marketingový plán celého resortu. Když na jaře zaútočila pandemie a celá země se najednou ocitla v paralýze, začala se na ni obracet početná komunita jejích svěřenců i fanoušků s prosbami o radu, jak nastalou situaci plnou strachu z neznáma a nejistoty, ale i stresu z domácí výuky dětí a zvládání home officu, řešit. 

Odpověď na sebe nenechala dlouho čekat: Zuzka na svém instagramovém účtu @zuzana_klingrova začala předcvičovat pravidelné lekce pro posílení imunity či odbourání stresu i natáček jógový podcast. Téma úzkosti a strachu ji nakonec pronásledovalo tak dlouho, až se rozhodla o něm napsat knihu.

 

Zuzana Klingrová
Info ikona

Možná si právě teď říkáte, co má cvičení jógy společného s našimi strachy a obavami? Podle populární cvičitelky víc než si myslíte – prostřednictvím ásan, dechových technik, zpívání manter a meditace může mít velmi významný vliv na jejich zvládání.  Ale stačí se postavit na podložku a prostě jen cvičit? „Jóga je hlavně přístup k životu, který vědomě prožíváme, žádná přehlídka těch nejfotogeničtějších ásan nebo nejnovější kolekce legín,” vysvětluje Zuzka.

Jógové pozice jsou jen nástrojem pro poznání našeho fyzického těla, jeho posílení, protažení, pro stimulaci činnosti vnitřních orgánů. „Na další úrovni nám pozice pomáhají pochopit a poznat naše emoce. Poznat, co se odehrává v nás samotných pokud například vnímám naštvanost, jak se mění můj dech, tlukot srdce…V bezpečném prostředí podložky se učíme s emocemi pracovat. Pokud pak přijdou mimo podložku, umíme je rozpoznat, zpracovat a neubližujeme skrze nekontrolované emoce druhým ani sami sobě,” říká.

A co dělat, když nás negativní emoce přepadnou? „Důlěžit je nepopírat je. Nedělat, že nás netrápí hádka s partnerem, zlobivé dítě nebo nedostatek času sama pro sebe. Jóga nám dává nástroje, vytváří prostor, kde si s nimi můžeme poradit. Vím, že praxe jógy je těžká, ale život je také těžký, právě nástroje, které nám praxe dává, nám pomáhají ustát bouře, které život přináší,” vysvětluje se stoickým klidem. 

 

 

A co tedy ve své knize Jóga proti úzkosti a strachu doporučuje?

Určitě každodenní praxi, kterou ráda porovnává s čištěním zubů. Ty si přece čistíme také každý den. „Elektrický kartáček má nastavený program čištění na 2 minuty a já říkám, že i 5 minut praxe se počítá, tedy jen o 3 minuty více, než je zmíněné každodenní čištění zubů. A to se dá zvládnout,” směje se. Praxe jógy nemusí trvat hodinu denně. „Někdy si jen sednu a vnímám harmonii mezi nádechem a výdechem, už tak se začíná harmonizovat činnost sympatického a parasympatického nervového systému, následky stresu v oragnismu. Někdy pokračuji a udělám pár pozic, někdy odcvičím více a někdy si jen lehnu na záda a relaxuji…i to je praxe jógy,” říká.

Pokud máte pocit, že ztrácíte pevnou půdu pod nohama, zkuste následující dvě techniky:

1. Nadechněte se, zadržte na chvilku dech a poté se ještě trošku více nadechněte a následně vydechněte pusou.

2. Položte palce na uši, ostatní prsty na oči a vnímejte, že nádech a výdech jsou stejně dlouhé. Vnímejte, co se odehrává ve vás samotných v přítomném okamžiku. Dech vás spojí s přítomností a pocity se postupně pomalu rozplynou. 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA