Tvorbou absolventky Ateliéru designu oděvu a obuvi na pražské Vysoké škole uměleckoprůmyslové se od samého začátku prolíná příznačná teatrálnost a láska k divadelním kostýmům (ostatně jsme tak mohli pozorovat v kolekcích Pierrot le fou či Persona, inspirovaných loutkářstvím). Alexandra Gnidiak je ale také známá zejména pro své exkursy do tajů historie zapomenutých ženských hrdinek. Vyzdvihuje jejich silné osobnosti a poutavé příběhy – v kolekci Srdíčko třeba připomněla šatník Hraběnky Hedy, v předposlední kolekci Toy pak surrealistku Toyen. Tentokrát, v nejnovější kolekci SS25, řadí závratnou rychlost a oslavuje automobilovou závodnici Elišku Junkovou. „Chtěla jsem, aby si člověk představil jízdu kabrioletem, při které mu vlají vlasy, má lehkou splývavou košili a ve vzduchu cítí vůni levandulových polí,“ řekla o kolekci designérka.
Jisté je, že nás do elegantního automobilového prostředí starých časů toho večera, kdy kolekci odhalila, skutečně přenesla. V něžných modelech můžeme pozorovat i inspiraci elegancí Francouzek a jihofrancouzskými destinacemi: například takové město Antibes, kde závodnice na přelomu dvacátých let pobývala, je jedním ze zdrojů inspirace. „Uvědomila jsem si například, že všechny mají určitou vazbu na Francii. Eliška Junková absolvovala stáž v Antibes, Toyen působila v Paříži, kde je její jméno skloňováno dodnes.“ Vypráví. Modely nás proto přenášejí do klikatících se serpentýn nad Saint-Tropez i do teplých letních večerů strávených u Azurového pobřeží. Modelky návrhářka v rámci stylingu opatřila závodními čepci s brýlemi, které kontrastovaly s rozevlátými hedvábnými svršky i pletenými svetříky z kolekce. Uniformy ctící estetiku staré kinematografie obstojí v ženském šatníku bezpochyby i dnes. To je něco, co návrhářka ovládá bravurně: na něco, co se může jevit jako staré, nahlíží současnou optikou, která obstojí ve zkoušce času.
Alexandra Gnidiak si hraje s kontrasty, které však v celkovém stylingu působí ve vzájemné symbióze. Pleteniny střídá s lehkými hedvábnými sukněmi s krajkou. Kalhotové kostýmy s krajkovými průsvitnými košilemi. Těžkost a lehkost spolu v kolekci koexistují v rovnováze. Skromnou hrdinkou kolekce se stává právě košile. „V kolekci se objevují košile, které jsem přivedla na svět v té předchozí.“ Nyní jsou ušity z krajky, ale jejich střih je důvěrně známý již ze střihové praxe Toyen.„Barvy, do kterých jsem kolekci oblékla, jsem objevila v jedné konkrétní scéně z filmu French Dispatch režiséra Wese Andersona. Je tam záběr na starý dům, který se stal předlohou mé barevné palety. Látky jsem pak skutečně hledala dle této barevnosti. Je to taková má tichá pocta Andersonově příznačné koloraci filmů.“ Zdánlivě všední inspirace se převtělila do teplých tlumených barev, jako jsou hnědá, žlutá nebo pudrové odstíny béžové a růžové. To, co v případě kolekce Alexandry Gnidiak pozorujeme, je vzácností a doménou návrhářů, kteří s usilovnou pečlivostí sochají oděv k obrazu svému a snaží se střihy přiblížit takřka k dokonalosti. Při pohledu na ni proto můžeme mezi řádky číst hodiny a hodiny precizní práce, která přináší post na stupni vítězů. Protože tak jako její hrdinky, i Alexandru Gnidiak vystihuje oddanost tomu, co tvoří.
- Zdroj článku:
Autorský článek