Čtyři milánské debuty a Kim Kardashian, co snědla spaghetti na runwayi

Ferragamo a Maximilianův rudý debut

Milán zaznamenal nejeden debut. A tím největším z nich je bezpochyby nová vize domu Ferragamo, založeného v roce 1927 Salvatorem Ferragamem. V březnu tohoto roku byl kreativním ředitelem jmenován mladý návrhář Maximiliana Davis, s příslibem omladit značku a nasměrovat ji na cestu, která ctí její dědictví, ale přitom vítá vše nové. Před několika dny dům zároveň oznámil celkový rebranding. Z názvu se vytratilo křestní jméno zakladatele, značka se navíc oděla do rudé barvy, která se zdá být novým podpisem značky. Mít svůj příznačný odstín je zkrátka součástí marketingu, ví to Bottega Veneta, Hermès, Valentino i Tiffany. A pro Ferragamo hřejivý odstín červené značí malé vítězství na cestě za budoucím úspěchem a nový začátek, kterého se Maximilian Davis chopil za správný konec.

Ferragamo

Slibná budoucnost Bally a druhý milánský debut... či rovnou dva

V lednu tohoto roku přivítala značka Bally ve svém týmu nového kreativního ředitele, mladého Rhuigiho Villaseñora. A nyní Bally obrací stránku na kapitolou zvanou Villaseñor oficiálně a se vší pompézností. Představte si snoubení kalifornského sex-appealu s luxusem krejčoviny se špetkou evropské přitažlivosti a máte na talíři přesně to, co jako menu šéfkuchaře Villaseñor pro Bally přichystal. Jednodílné plavky získaly semišovou úpravu, večerní šaty byly opatřeny velkými výstřihy a kabátky na sebe vzaly kvalitu krejčoviny, na kterou jsme byli u Bally zvyklí u bot a doplňků. Vše symbolizující vpád značky do kategorie oblečení. Druhý milánský debut v podání Villaseñora znamená také vstup značky na módní mola s vlastní show, která střídá klasické prezentace novinek.

Bally

Základy grafického designu podle Missoni

Pod novým uměleckým vedením je i značka Missoni. Show Filippa Grazioliho medituje o modernosti prostřednictvím kolekce v základních barvách. Grazioliho oděvy hovoří v CMYKu, barevném jazyce grafického designu, který se skládá z azurové, purpurové, žluté a černé. Když se vytisknou, tyto čtyři odstíny se spojí, aby vytvořily plnobarevné spektrum světa kolem nás. Grazioli nabízí mocnou perspektivu pro pozorování současnosti, když naši technicky zabarvenou realitu redukuje na její nejzákladnější vizuální složky. Jak Grazioli zavádí barvy do směsi, jeho oděvy jsou stále vzdušnější a charismatičtější. Návrhář zobrazuje čtyři iterace sady průhledných svetrů a sukní, z nichž každá vypadá jako monochromatické vykreslení tónu CMYK. Kolekce se skládá z tištěných látek, elegantních průhledných materiálů a nápadných aplikací. Použití průsvitné látky prý mimochodem odkazuje na vykázání Rosity a Ottavia Missoniových z výstavy ve Florencii v roce 1967 poté, co jejich čisté návrhy vyvolaly pobouření.

Missoni

Marco De Vincenzo kapitánem lodi Etro

Čtvrtý z debutů milánského týdne módy? Převzetí kreativního kormidla Etro mladým návrhářem Marcem De Vincenzem. Tato výměna byla pronásledována velkými očekáváními. Instinktivní a bezprostřední kolekce otevřela novou kapitolu, která rozhodně pomýšlí na mladší generaci, se všemi svými zkrácenými topy, krátkými lemy a celkově zjednodušenými siluetami. Značka získala na přímočarosti a snadné čitelnosti, která se bude hodit při přilákání nového publika ke značce. Standardní plán pro nového kreativního ředitele by obvykle znamenal hluboký ponor do archivů se špetkou přepracování podpisových kódů domu. De Vincenzo přistoupil k prvnímu a od druhého se distancoval. De Vincenzo si mimochodem stále zachovává svou roli v oddělení designu doplňků domu Fendi. Jako mistr doplňků se projevil, když v kolekci pracoval na „Love Trotter“ – tašce vyrobené z upcyklovaných historických látek, která byla díky partnerství s Mytheresa okamžitě uvedena na trh ve vskutku limitované edici.

Etro

Jednoduše dokonalá Bottega Veneta

Jde o v pořadí druhou přehlídku, kterou Matthieu Blazy v kreativním vedení Bottega Veneta představil. A znovu nás utvrdil v tom, že je v křesle kreativního ředitele značky na svém místě. V kolekci prezentuje výrazné eye-catcher šaty z kůže vedle ležérních denních looků, servírujíc to, co od Bottegy zkrátka chceme. Blazy možná není showman tak jako byl jeho předchůdce Daniel Lee a po jeho kouscích se nespouští davové šílenství, etabloval však za své krátké působení značku z brandu oblíbeného influencery na dospělou značku, sofistikovanou a decentní v tom nejlepším slova smyslu. Kolem shows nezpůsobuje velký poprask, a stejně se stanou událostí s velkým ohlasem. Vyzdvihněme Blazyho lásku k umění a designu, jenž se tentokrát projevila v barevném set upu milánské přehlídky, o který se postaral italský architekt a designér Gaetano Pesce. A doceňme také lehkost, se kterou vysílá topmodelky na módní molo – bez velkého povyku se totiž na runwayi objevila i samotná Kate Moss.

Bottega Veneta

Gucci vítá zde přítomné v tajemném Twinsburgu

Více než o kolekci samotné, mluví se v případě Gucci o způsobu její prezentace. A o tom sláva fashion weeku také je, nemějme to tedy florentské značce za zlé. S fascinací asymetrickou reciprocitou odhalil Alessandro Michele svou nejnovější kolekci Gucci na dvou runways, z nichž každá byla odrazem té druhé. V určitý moment přehlídky se propojily v jednu a odhalily tak fakt, že modelové měli svá identická dvojčata. A my se ptáme při vzpomínce na Alessandrův výstup s Jaredem Letem na Met Gala — kde měl svého dvojníka on, když se po defilé plném dvojčat objevil na runwayi i on?

Gucci

Kim Kardashian poobědvala italské spaghetti přímo na runwayi

Před čtyřmi lety Stefano Gabbana, polovina italského designérského dua Dolce & Gabbana, údajně nazval sestry Kardashianovy „nejlevnějšími lidmi na světě“, ovšem učinil tak v komentáři na Instagramu, který byl mezitím smazán. Ale online pozornost, které se značce dostalo od svatby Kourtney Kardashian a hudebníka Travise Barkera v květnu 2022, kvůli níž oblékli rodinu do série looků Dolce & Gabbana a také uspořádali obřad ve své vile, zřejmě inspirovala zakladatele značky k dalšímu kroku. Značka nyní s Kim Kardashian navázala spolupráci na nejnovější kolekci, ve které Kim transformovala styly Dolce & Gabbana od devadesátých let po počáteční roky jedenadvacátého století. 

Afinita Kim k Dolce & Gabbana sahá daleko do minulosti. Neexistuje snad žádná jiná značka, kterou by nosila více, protože se z dobře situované puberťačky v Calabasas stala populární televizní hvězdou reality show až po divoce úspěšnou sériovou podnikatelku. Mezi její první nákupy jako módou posedlé teenagerky patřilo několik šatů značky, které ve svém archivu stále uchovává. Kardashian, která je také tváří kampaně Balenciaga Fall-Winter 2022, si tak splnila svůj sen a má na svém kontě designérskou spolupráci s velkou značku. Ač všichni spíš než o kouscích z kolekce hovoří o Kim Kardashian, která ve videu promítaném při show poobědvala italské spaghetti přímo na runwayi, dostalo se prezentaci kolekce velkému mediálnímu úspěchu. Ať se vám to líbí nebo ne, jméno Kim Kardashian zkrátka prodává.

Dolce & Gabbana

Jil Sander a tanec v dešti

Luke a Lucie Meier, duo na pozici kreativního vedení Jil Sander, po letech spojuje menswear a womenswear na jedné dráze. Návrháři opět představili svůj pohled na šatník moderní ženy, geniální ve své celistvosti. Monochromatické looky, pastelové barvy, výrazné šperky a architektonické doplňky, v Miláně představená kolekce měla vše. A vedle toho i lesk a třpyt štrasu a flitrů, které jí dodaly dotek sofistikovaného glamu. Protože i minimalisté se někdy potřebují blýsknout, není tomu tak? Prezentaci nové kolekci sice zastihl déšť, ten však jen umocnil dramatičnost venkovní runwaye na okraji města v utajené zahradě plné květin a rostlin, lemované cestou z lávového písku.

Jil Sander

Kvalitní standard v podání Prady

Odborníci na slovo vzatí Raf Simons a Miuccia Prada pojímají ženský oděv jako malířské plátno, tvarují ho ve skulpturálních formách a určují směr, kterým se móda bude v příštích měsících ubírat. Spring/Summer 2023 kolekce je plná řasených siluet, průsvitných kabátků i šatů, které jsou spíš než našich šatníků hodny toho viset v galerii. Rafovo kreativní vedení Pradě zkrátka sedne, o tom není pochyb. Dokazuje to s každou další kolekcí, která vždy vychází ze základní estetiky značky, drží se stavebních prvků a mnohdy i barevnosti, vždy ovšem překvapí nějakým rafinovaným aktualizováním či prvkem. A nás proto Raf, Miuccia a Prada nepřestávají bavit.

Prada

Elisabetta Franchi a její zaoceánská cesta

Touha po cestování a touha po znovuzrození, Elisabetta Franchi věnuje svou kolekci Spring/Summer 2023 radostnému a nomádskému instinktu, který přebývá v nás samotných i v našich šatnících. Inspirována územími od Nového Mexika po Argentinu, evokuje kolekce zvuky pampy a živost měst Jižní Ameriky. Zdá se, že i chromatická paleta zachytila ​​závan vůní a aromat těchto zemí. Denní a večerní oblečení se střídá v rytmu grafických vzorů, nechybí třásně ani korálky. Hlavním hrdinou kolekce je pas, který je zdůrazněn zkrácenými topy a pečlivě vybranými doplňky.

Elisabetta Franchi

Zdroj: V Magazine, Highsnobiety, L'Officiel, WWD, Business of Fashion, archiv značek