Rokoko. Umělecký sloh, navazující na předchozí vývoj baroka přibližně od dvacátých let sedmnáctého století až zhruba do osmdesátých let století osmnáctého. V širším pojetí také období, které stavilo eleganci, fantazii a individuální svobodu nad konvence a morálku. Právě v tomto období plném opulence lavírující na hranici kýče a zdobnosti našel designérský tým Max Mara inspiraci pro vznik kolekce Spring-Summer 2026. Přírodní formy, asymetrie a ornamentální svět 18. století se převtělily do podoby současného pohledu na ženský šatník, který ovládly mušličkové motivy, exotické květiny a mořské tvary. Jak může něco tak historického působit tak současně? Namísto slov Max Mara nabízí jako odpověď ucelenou kolekci, která je především dialogem mezi hlubokou historií a současností, která se odehrává teď a tady.

Historický exkurs
Max Mara představila kolekci plnou kontrastů, kde se střídají strohé, přesné linie s náhlými extravagantními objemy. V centru pozornosti byly propracované trenčkoty s nařasenými materiály na ramenou připomínající rozvíjející se listy akantu či pírka fantaskního ptáka. Objímavé organzové sukně, složené ze stovek pečlivě střižených a skládaných dílů, evokovaly exotické květy nebo mořské sasanky. Pečlivě vrstveny do éterických tvarů, připomínaly výjevy ze starých obrazů a fresek. Inspiraci tým našel také v útrobách kabinetů kuriozit, kde se střetává fauna a flora ze všech koutů světa. Přísné pouzdrové sukně pak zdobily objemné, vzdušné detaily kolem boků, ale i důmyslné pásky a popruhy, držící odhalené části modelů pohromadě. Barevná paleta byla jemná, téměř nepostřehnutelná, inspirovaná elegancí rokoka a jeho buržoazní uniformou. Možná nezvykle mnoho designérský tým značky sahal po květinových printech a zdobnosti, prvcích, se kterými obvykle Max Mara ve svých kolekcích šetří. To naznačovalo návrat zpět do historie tam, kde zdobnost hrála prim. Sako s precizním střihem a nízko posazené kalhoty zajišťovaly, že kolekce zůstává pevně ukotvena v současnosti, zatímco hra s texturami, objemy a asymetrií oslavovala hravost a lehkost v duchu rokoko stylu. To, co se může jevit jako kýčovité a příliš opulentní značka přetváří do jazyka, který je srozumitelný současné ženě.

Dostaveníčko s Madame de Pompadour
V ústředí kolekcí značky vždy stojí ženská hrdinka. Tentokrát se pozornost stáčí k Madame de Pompadour, která na Olymp významných než podle Max Mara bezesporu patří. Významná mecenáška umění a kultury své doby, která byla známá svou hravostí, intelektem a nezávislostí, nebyla vznešeného původu a moc a vliv si získala vlastními zásluhami. Patronovala umělcům, jako byli Watteau a Boucher, a protože opovrhovala „běžnými či banálními“ předměty, založila dodnes významnou porcelánku v Sèvres. Byla stálou návštěvnicí salonů, kde dokázala držet krok ve filozofických debatách s Voltairem a Montesquieuem, a zároveň byla uznávanou herečkou, která účinkovala a hostila hry a opera-balety Rousseaua, Molièra či Racina. Její intelekt se promítá do kontrastů kolekce – mezi striktními střihy a hravými detaily, mezi minimalistickými liniemi a extravagantními objemy. Z toho všeho vzešla kolekce respektující současné pojetí síly a individuality.
- Zdroj článku:
Autorský článek





