Otec fetiš módy: připomeňte si Jean Paul Gaulitera!

 

Jen si to představte… Paříž roku 1976, atmosféra v módním průmyslu napovídá změnu. Buržoazní estetika kostýmků Celine (které ne tak dávno oživil Hedi Slimane) ztrácejí zájem odborné i širší veřejnosti. Pozvánku dostává punkové hnutí a v jeho čele se objevuje mladík s úsměvem od ucha k uchu a odvážným přelivem, je jím Jean Paul. Jako syn pařížského předměstí Arcueil, kde poznal spíš jen šeď se stěhuje do centra francouzské metropole a v první kolekci vzpomíná na šatník své babičky, která mu ještě dlouho poté byla inspirací.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

Volala osmdesátá léta, že chtějí své módní kuriozity zpět

elle.cz

Své první dílo šije mladý talent po nocích ve svém dětském pokojíčku, vždy o víkendu u rodičů a následně představuje na týdnu módy v Paříži. V ten samý moment se však koná přehlídka tehdy daleko známější – dnes bohužel zapomenuté – návrhářky Emmanuelle Khanh. I tak ale Jean Paul ihned zaujal.    

Podívejte se na to nejlepší z tvorby Jean Paul Gaultiera!

Už od rané tvorby Jean Paul komunikoval jedno jediné poselství, ne němž mu skutečně záleží dodnes: BUĎTE SAMI SEBOU. Svoboda v sexualitě, civilním vyjádření i profesním životě. Jako jeden z prvních se odvrátil od tradičního castingu a pro účely svých přehlídek nejednou sáhnul do řad žen ulice s nekonfekčními křivkami. Ve své návrhářském nitru byl také vždy věrný povaze badatele. A jako většina francouzských tvůrců, i on měl slabost pro estetiku etnických oděvů, které v době, která ještě nebyla zatížena hyperkorektními nároky směle míchal s těmi evropskými. Zářným příkladem byla nezapomenutelná show „Return of Prints“ z roku 1982. Modelky tehdy zahalil do mohutných kaftanových tunik v juxtapozici s minisukněmi a jupkami a hlavy jim zakryl fezy.  

 

Rád na věci pohlížím z jiných úhlů a rád zpochybňuji předvídatelné.

 

Co však definovalo kariéru slavného excentrika? Jeho záliba ve fetišistických kompozicích. Bylo to dobou, bylo to jím, bylo to vším. Sex v osmdesátých letech prodával a ač kolem něho ještě tou dobou panovala kdejaká tabu, v kreativních odvětvích se sexuální obnaženost nosila coby forma protestu proti úzkoprsosti. Jean Paul takový protest miloval a z kufříku babiččiných negližé, který jako malý tak rád procházel, čerpal inspiraci ke kontroversním návrhům. Fanoušků měly tyto střihy spoustu, ale jen jeden se pro ně stal osudovým – zpěvačka Madonna. Sex-symbol dekády podlehl kouzlu francouzského voyerismu, a tak se zrodila nejslavnější spolupráce v kategorii hudební interpret x návrhář.  

Slavná kónická podprsenka z roku 1984 udělala z Madonny superstar a nekonvenční divu, která boří hranice. Podobný zlom představovala podprsenka a korzetový model i v kariéře návrháře. Od té doby se až do nového tisíciletí udržel na výslunní jako hvězda držící prst na tepu doby. V roce 2014 se však vzdal redy-to-wear řady a uchýlil se pouze do svých haute couture studií. Minulý rok se však částečně vzdal i jich, uspořádal totiž svou úplně poslední módní přehlídku, a to v pověstném Théâtre du Châtelet. Z poslední tečky za kariérou „přehlídkové návrháře“ se stala oslava nové osobnosti, kterou se Jean Paul stal. Jeho odkaz totiž žije dál, ale jen tam, kde má smysl, v komunitách a mezi lidmi, kde skrze modely na míru, parfémy a doplňky dál předává poselství o svobodě vyjádření. Návrhář se tak dál věnuje tvorbě, ale té specifické.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Už jako dítě miloval Jean Paul Gaultier atmosféru kin a hudebních sálů. Proto nyní navrhuje širokou škálu kostýmů pro film, taneční představení, divadlo, ale i celebrity. Klíčem k jeho genialitě je bezpochyby ve schopnosti naslouchat a spolupracovat s dalšími umělci. Jako první z módní branže v širokém měřítku spolupracuje s queer umělci a hvězdy drag queen kultury. A výjimkou nejsou ani velká jména. To poslední, kterého si Jean Paul hýčká patří zpěvačce, které se také přezdívá „the body of pop“, Doja Cat. Soudobé vize Gaultierova stylu oblékla Doja například i v hudební klipu k singlu Kiss me more a do paměti módních editorů se zpěvačka zapsala na červené koberci letošních Grammy v róbě, která jako by připomínala Gaultierovy legendární kostýmy pro film Pátý element.  

Napsat tedy na závěr o Jean Paul Gaultierovi, že se jedná o enfant terrible francouzské módy by znamenalo sevřít jeho kariéru do vyčpělé kolonky, kterými on sám celý život opovrhoval. Je totiž mnohem víc než to. A proto: Všechno nejlepší a ještě hodně kreativní síly ať se nám může dál tajit dech!

 

Podívejte se na video poslední ucelené a komerčně prezentované haute couture kolekce Jean Paul Gaultiera:

Kultovní módní instagramové účty, které si zaslouží váš follow

elle.cz