JAKUBPATKA - Together We Stand, Divided We Fall

 

Nová kolekce značky JAKUBPATKA evokuje návrat do Československa dob 60.let. Antracitová, melancholická šeď s kontrastními elementy zelené - připomínající odstín "vratných láhví", strohý, uhlazený look s budovatelsky-uniformními prvky střihu, a samo sebou i Dr. Martens, zvané docks, které byly po 2. světové válce v Anglii výhradní obuví dělnické třídy.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Kreativní ředitel Jakub Patka má velký respekt ke klasické pánské módě, a proto se v rámci své tvorby snaží nacházet nové technologické postupy, které by tuto vizuálně nestárnoucí klasiku mohly uzpůsobit ke každodennímu nošení moderního klienta.

 

Když se podíváte na pánský kabát z 60. let, zjistíte, že se velmi liší od toho, co nosíme dnes. Možná ne tak moc vizuálně, ale určitě co do technologického zpracování, funkčnosti, ale třeba i své váhy.

 

Návrhář se tak neustále snaží zdokonalit kusy oděvu tak, aby byl uživatelsky efektivní a pohodlné i v současném kontextu. Hledá správné materiály a tvoří důmyslné detaily, které oděvu dodávají praktičnosti, ale také specifický vizuální charakter. Z jeho práce je vidět inspirace architekturou a hladkými formami, které hrají zásadní roli. Právě proto také velmi opatrně a střízlivě přistupuje k detailům. Printy za zelených kostýmech či vzory svetrů byly pečlivě vybírány z historického archivu tradičního pánského menswear, ale byla jim dána nová, moderní podoba skrze vlastní interpretaci. „Je to skoro jako mezigenerační dialog, kde nadcházející vzniká z toho uplynulého, říká Patka. Právě tento aspekt svého dlouhodobého tvůrčího konceptu zvýraznil i při výběru modelů v rámci focení kampaně.

Nebylo možné si nevšimnout charismatického muže se stříbrnými vlasy, který nevědomky strhl celou mou pozornost na sebe. Návrhář mi prozradil, že se jedná o Ivana Masaryka - přímého potomka T.G. Masaryka. Jeho přítomnost byla pro kampaň klíčovou - „zosobňuje naši předešlou generaci, o kterou se ta naše opírá“. Roli zde tak hraje sdílená minulost, plná melancholie, kterou částečně Patka naznačil i lokací focení. Dům smutku v Bratislavě nebyl původně vybrán kvůli své funkci, ale pro svou unikátní architekturu, představují pro Patku jeden z nejinspirativnějších objektů vůbec. „Je to pro mě architektonický skvost proporci a pravidel, který zároveň perfektně komunikuje s konstruktem samotné kolekce. Smutek jako takový je však podle mne zároveň i signifikantním fenoménem naší každodennosti a společnosti obecně, a k životu neodmyslitelně patří“.

 

JAKUBPATKA

 

Důležitým bodem jeho kolekce byla i spolupráce se značkou Dr. Martens. Kdysi obuví představující nedílnou součást šatníku dělnické třídy v Anglii. Obuv je funkční a praktická tak, jak je, avšak i v tomto případě se návrhář pokusil o neinvazivní update, který by ji propojil s výrobním a vizuálním konceptem kolekce – hranatá špička, svrchní jazyk, print, hardware a vyvýšené lemování. „V rámci socialismu jsme byli jako společnost převážně dělnickou třídou“, nechal se slyšet Patka, „Je to obuv, která symbolicky lidi spojuje svou uniformnosti, je praktická a přesto formální, a zároveň i stylová, jelikož zažívá obrovský comeback“.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu
JAKUBPATKA SS2022:
 
JAKUBPATKA Spring Summer 2022
Together We Stand, Divided We Fall
JAKUBPATKA & Dr.Martens
Art Direction: Jakub Patka
Photo: Jakub Gulyás
Lay Out: Andrej & Andrej
Assistant: Nora Čanecká
Mu&H: Lubica Krajňáková, Paulína Králiková
Models: Amália, Lucia, Martin, Tomáš, Šimon, Mr. Masaryk (Exit Model Management, We Men Models)
Location: House of Mourning in Bratislava, Slovakia
This project has been supported using public funds provided by Slovak Arts Council

Oldrich Voyta – český Manolo Blahnik, který dobývá svět


elle.cz