S návrhářkou Cecilií Bahnsen o udržitelnosti i potřebě spolupráce

Paříž, Londýn, Miláno či New York. Seznam měst, kde se rodila ta nejzajímavější móda, byl dlouhé desítky let stejný. Pak se ale zvedla obrovská vlna popularity, která na fashion mapu jednou provždy umístila Kodaň, tamní týden módy i návrháře, a Cecilii a její brand zaslouženě vynesla na vrchol.„Je to vzrušující, být dánskou módní značkou a definovat moderní skandinávský styl. Když jsem začínala, vlastně ještě neexistoval,“ potvrzuje Cecilie Bahnsen při našem videohovoru. Zájem mezinárodní veřejnosti, který se upřel na sever Evropy, podle ní vyvolalo hned několik důvodů. Prvním výrazným motivem je dobrá spolupráce tamních módních značek a celé fashion komunity, což ilustruje na příkladu vlastní interakce s Ganni či Saks Potts, značkami, které mají osobitou estetiku, byť každá úplně jinou. „Druhým prvkem, na nějž jsme jako značka velmi hrdí, je udržitelnost, která byla od samého počátku dánského týdne módy v popředí zájmu. To mu dává smysl,“ říká návrhářka s důrazem.

Značky, pro které udržitelnost není jen planým pojmem. Kdo inspiruje?

elle.cz

Modely Cecilie Bahnsen mají na první pohled hodně daleko k minimalismu, béžovým tónům a strohým střihům, které si obvykle se skandinávskými oděvy spojujeme. Jsou nápadité, neskrývaně ženské, romantické, se zajímavými barvami a neobvyklými texturami i objemem – prostě krásné, ale bez cukrkandlové přeslazenosti. Podle Cecilie je charakterizuje především nositelnost, hravost a určitá nenucenost, se kterou se dají jednotlivé kousky vzájemně kombinovat. „Hodně o tom v rámci značky mluvíme: To, co děláme, je vlastně taková ‚everyday couture‘, můžete si ji na sebe vzít ve všední den, ale i pro slavnostní příležitost. V našich modelech se zrcadlí řemeslo, láska a vášeň, ale nakonec jde především o to, abyste se cítili skvěle, když si šaty obléknete.“

A právě v tom čerpá z místní tradice – v Dánsku v módě vládne bezprostřednost: netlačíte na pilu a nenecháte se svazovat pravidly, věci si na sebe vezmete v určité kombinaci, protože na to prostě máte chuť. Styl neurčuje značka, ale vy. Každá dívka se snaží do šatů a způsobu, jakým je obléká, vtisknout svoji osobnost, a tak vypadají kousky z dílny Cecilie Bahnsen pokaždé úplně jinak – s teniskami, rockově okovanými „dřeváky“ nebo ležérními pantoflemi –, stejně jako je jiná osobnost a nálada žen, které je mají na sobě.

Neznamená to ale, že by se návrhářka od minimalismu distancovala. „Určitě se promítá do kreativního procesu, na návrhy se vždy dívám z hlediska funkčnosti a pohodlí, ale přitom zachovávám superženskost a dekadenci. I když jsou šaty ušité ze sedmi metrů látky, když je přetáhnete přes hlavu, měly by vám připadat jako obláček.“

Cecilie Bahnsen

Působivý životopis

Cecilie Bahnsen v roce 2007 vystudovala dánskou Design School, titul získala na Royal College of Art v Londýně. Na volné noze pracovala pro Christiana Diora v Paříži i pro Dánské královské divadlo. Absolvovala stáž u Johna Galliana, u něhož pak působila jako návrhářka potisků. Spolupracovala také s módním brandem Erdem. V roce 2015 založila vlastní značku. Cítila totiž, že potřebuje získat odstup od velkých fashion weeků a trochu zvolnit tempo, ve kterém tvoří. Vrátila se proto do Kodaně, která je jejím domovem a základnou značky, své modely ale dnes už prezentuje i v Paříži či Londýně.

Ptám se na zkušenosti, které si z dob svého působení u slavných módních domů odnesla. „Od Galliana i Erdema jsem získala šílenou romantiku a lásku k řemeslné zručnosti a dekadenci, která je velmi neskandinávská. Pro mě je totiž krása módy v tom, že vám umožňuje snít, vytvářet krásné iluze, něco, o co můžete usilovat, a pak to spojit s funkčností a ‚každodenností‘. Takže si myslím, že je to velmi romantické ocenění řemesla,“ vysvětluje.

Na dveřích prosvětleného kodaňského studia je sice její jméno, ale návrhářka neustále zdůrazňuje, že značka Cecilie Bahnsen je synonymem týmové práce. Když byla na volné noze, naučila se, jak zásadní je obklopit se správnými lidmi. „Trvalo nějakou dobu, než jsem pochopila všechny postupy, už to nebylo jen o tom, ušít šaty, ale o kompletní produkci,“ vzpomíná fashion designérka na chvíle bezprostředně po založení značky. Do některých dílčích částí výrobního procesu už se proto osobně přímo nezapojuje. Našla si lidi, kteří jsou v tom lepší než ona. „Pro rozvoj značky je tenhle typ spolupráce naprosto zásadní,“ potvrzuje.

Celý článek si můžete přečíst v tištěném vydání březnové ELLE. Ještě svůj výtisk nemáte? Objednat si ho můžete pohodlně až do své schránky za speciální cenu a poštovným zdarma na tomto odkaze.

Sci-fi a přírodní barviva. Zalando Sustainability Award

elle.cz