Představuje se šperkařka Zuzana Spustová

Ač vystudovala marketing na ekonomické škole a pak v Praze pracovala pro společnost L’Oréal, od roku 2015 produkuje šperky, které ji proslavily po celém světě. Nejprve pod názvem NevaOslo, nyní už pod vlastním jménem. Drahé kovy a kameny, které Spustová přetváří v nositelné umělecké objekty, jsou pro ni branou emocí a symbolem růstu. „Fine Jewellery From the Womb“, jak je s oblibou nazývá, v tomto kontextu představují dialog o tom, co znamená být člověkem. „Moje cesta za šperky začala v roce 2015 poté, co jsem trpěla těžkou prenatální a poporodní depresí s mým druhým synem Johannem. Vytvoření značky a opuštění korporátního světa a mé kariéry pro mě bylo formou přežití, úniku. Připadalo mi to také velmi naivní, ale instinktivní, jako by mě něco hnalo vpřed, i když tehdy nikdo mé vizi nevěřil,“ vzpomíná na začátky Spustová. V té době byl její nejstarší syn posedlý svým jménem a jeho prvním písmenem natolik, že to dalo vzniknout první sbírce jemných náramků s počátečními písmeny, které byly původně určené pouze pro děti. Začalo to možná nevinně, cesta vzhůru však nabrala na obrátkách.

Mohlo by se vám líbit

Za vším hledej múzu

Návrháři a jejich ztělesněné inspirace. Odpradávna doprovázeli jeden druhého nejen do společnosti. Pojí je vždy přátelství v osobním i pracovním životě a dohromady tvoří dokonalý produkt marketingu, který prodává.
elle.cz

V roce 2017 odhalila v pařížském Ritzu globální spolupráci s francouzským dětským luxusním módním gigantem Bonpoint. V pořadí druhá kolekce se jmenovala My First Diamond a byla přirozeným pokračováním náramků Alphabet, ale povýšená o drahé kameny na nový stupeň luxusu. Spolupráce ji přiměla začít pracovat s diamanty a to přirozeně vedlo i k tomu, aby přestěhovala produkci z rodného Slovenska do rodinného ateliéru v italské Neapoli, který se na diamanty specializoval. Finanční zisk ze spolupráce Spustové umožnil dále investovat do značky a vyvinout třetí kolekci. Audace, první, která byla určena pro dospělé, sestávající z prstenů na malíček. „To už byly moje děti o něco starší a mě vtáhlo nejen téma mateřství, ale ženskost jako taková. Co to znamená být ženou, jak se orientovat ve světě jako individuální lidská bytost i jako matka.“ Spustová se jednoduše ve své tvorbě nechala vést svými vlastními zkušenostmi, pocity a tím, co prožívaly ženy kolem ní. Právě z těchto nejniternějších emocí vznikly unikátní šperky. „Splněným snem pak bylo nafotit kampaň v jednom z nejikoničtějších domů na světě, vile Tugendhat od Miese van der Rohe, kterou si v roce 1928 objednala Greta Tugendhat. Tváří kampaně, kterou nafotil Piotr Niepsuj, se stala Kinga Rajzak, opravdová feministka se silným hlasem, jež se v té době rozhodla opustit kariéru modelky a stát se novinářkou na Kolumbijské univerzitě.“ Kolekce se stala úspěšnou sama o sobě a dnes je neodmyslitelnou součástí DNA značky. Kdo si skládá kroužky na malíčku, je součástí klanu. Nyní Zuzana v příběhu Audace navazuje tam, kde skončila, a přidává do rodiny mladší a hravější verzi Audace Detris inspirovanou ikonickou hrou ze Zuzanina dětství.

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Zrodila se Spustova

„V roce 2019 jsem si užívala relativního úspěchu se svou malinkou značkou a cítila jsem skutečnou touhu znovu otěhotnět. Můj svět se vyvíjel kolem značky, měla jsem svobodu a byla jsem svým vlastním šéfem, což mi také umožnilo hodně cestovat,“ svěřuje se návrhářka. Její cesty vedly do rodné země, kde má širší rodinu, ale zavítala i do dalekých krajů. „Na naší cestě do Japonska jsme počali naši dceru Sakuru. Kvetla jsem štěstím. V době, kdy se na jaře v roce 2020 narodila, byl covid v plném proudu a já dokončovala druhou globální spolupráci – tentokrát se značkou Arket.“ Byla to pro ni zatím největší výzva, navrhnout kolekci v takovém měřítku. Spolupráce byla uvedena na trh na podzim roku 2020 a během hodin se vyprodala. „Tehdy jsem pochopila, že moje publikum je mnohem větší než já. Vznikl také velký tlak na to, abych konečně začala navrhovat pod svým vlastním jménem.“ A tak to udělala. Na jaře roku 2021 byla Neva Oslo přejmenována na Spustova. „Připadalo mi to přirozené a optimistické a dalo mi to sílu stát se ještě odvážnější a pravdivější sama k sobě.“ Nebylo cesty zpět, značka byla na světě. Oficiálně. Tehdy také fyzicky přesunula svou firmu ze Slovenska do Norska, kde se její klientela rychle rozrůstala. Přibližně v té době také modelka a podnikatelka Hailey Bieber koupila všechny Zuzaniny kousky z kolekce Audace a návrhářka zažila, co pro malou značku znamená uznání celebrit. „Náš obrat se ihned poté více než zdvojnásobil.“

Celý článek si můžete přečíst v tištěném vydání červencové ELLE. Ještě svůj výtisk nemáte? Objednat si ho můžete pohodlně až do své schránky za speciální cenu a poštovným zdarma na tomto odkaze.

Mohlo by se vám líbit

Rozhovor se severskou návrhářkou Cecilií Bahnsen

Nadčasovost, ženskost, nenucenost. Důvodů, proč milujeme dánskou módní návrhářku a její značku, která vrací romantiku na přehlídková mola i do našich šatníků, je ale mnohem víc.
elle.cz

Zdroj: Autorský článek