Kučera, Plecháč, Krejčiřík: Mladí hoši českého designu v Miláně

Milánský design week je velkolepá událost, na které se setkávají významní představitelé designu z celého světa, stejně jako noví talenti, kteří se nebojí experimentovat. I letos měli čeští umělci na této oslavě designu nebývalé zastoupení.

Jiří Krejčiřík

Mladý designér v prostoru Alcova, v kontrastu industriálních kulis, představil druhou edici svého nábytkového solitéru Anne's Altar. Inspirován vzpomínkou z dětství vytvořil oltář, který mu připomínal maminčin kabinet. Dvojka se pyšní jasnými barvami a rafinovanými detaily. Pravdou je, že se toto umělecké dílo do Milána málem nedostalo. Týden před odjezdem se dvířka skříně vznítila od rozpálené frézky v dílně na dřevo. Naštěstí se nábytek podařilo zachránit, než úplně skončil v plamenech, ale přesto se designér rozhodl, že mu jizvy po požáru nechá jako silný vyprávěcí prvek, který umocňuje jedinečnost díla, jehož tvorba trvala několik měsíců a pak se během několika minut málem zničil.

 

Jan Plecháč

Umělecký ředitel legendární české sklárny Moser představil vázu Abyss v instalaci v galerii slavné italské sběratelky a kurátorky Rossany Orlandi. Dílo se v Miláně objevilo také na velkolepé výstavě českého skla a porcelánu Made by Fire, kterou připravila Moravská galerie v Brně ve spolupráci s pražským Designblokem. Křišťálová Abbys v odstínu akvamarínové modři je vyústěním technologické výzvy sklářského řemesla. Jan Plecháč do svého prvního kusu pro karlovarskou sklárnu přetavil nejen vlastní vizi nového, dynamického Moseru, ale zároveň ji propojil s obdivuhodnou tradicí, kterou v roce 1857 započal zakladatel sklárny Ludwig Moser.

 

Tomáš Kučera

V galerii Rossany Orlandi vystavoval také svůj kus nábytku Tomáš Kučera. Cabinet Superfluum v sobě nese téma složitosti a nadbytečnosti. Místo jedné dřevěné nohy Tomáš použil 40 kilogramů těžkou skleněnou litou plastiku. Povrch kabinetu není pískován po celé ploše, ale organicky, abstraktně vrstvený. Na vrcholu kabinetu je umístěn malý piedestal z uranového skla. Tomáš se netají inspirací postmoderních designérů, a tak není divu, že kabinet něčím připomíná třeba kultovní totemy Ettora Sottsasse.

Zdroj: archiv značek