Proč po čase přestanete cítit svůj oblíbený parfém?

Šidí vás nos, nebo výrobce?

Už se v něm skoro koupete a přesto je výsledkem velké nic. Přitom dvě tři stříknutí oblíbeného parfému na vás působí jako živá voda. Díky jeho vůni se cítíte čistší, hezčí a více sami sebou. Podtrhuje vaši osobnost a souzní s ní, může být dokonce vaším poznávacím znamením, zvláště, pokud se jedná o světoznámý kousek nebo naopak niche unikát. Pokud po svém zamilovaném flakonu saháte každý den, možná jste už zaznamenali, že voní méně intenzivně, než když jste spolu měli „první rande“. Začal snad výrobce parfémy šidit? Je jejich složení méně koncentrované, nebo jsou jejich složky méně kvalitní a nevydrží tolik jako kdysi, když jste si pořídili první lahvičku? To jsou asi otázky, které nás napadnou k záhadě, proč už téměř necítíme náš zamilovaný parfém. Ve většině případů za to nemohou nekvalitní složky vůně, ale malý prank vašich smyslů.

 

Mohlo by se vám líbit

Tyto české vůně překonají světoznámé parfémy. Znáte je?

Nestojí za nimi světové parfemářské ani módní domy a jejich jména nejsou ve světě tak zvučná. Přesto jejich obliba stále roste a začíná vytlačovat voňavou klasiku, která dosud vévodila českým kosmetickým stolkům. Které niche vůně od domácích značek stojí za to pořídit?
elle.cz

Unavený nos

Jev, kdy na sebe nanesete parfém a po pár minutách ho už vůbec necítíte, se nazývá „únava nosu“. Jak k němu dojde? Nos vůni samozřejmě zaregistruje stejně, jako když ji cítil poprvé. Po chvíli se ale už důvěrně známým pachem nasytí a řekněme, že se pomyslně „vypne“. To je třeba důvod, proč když vaříte, necítíte po čase v místnosti pach jídla, ale návštěva, která k vám přichází, ho vnímá velmi intenzivně. A ze stejného důvodu vám také v parfumeriích nabízejí dózy s kávovými zrny. Když si k nim během zkoušení parfémů přičichnete, přeruší se vůně, kterou se váš nos mezitím prosytil. A umožní vám opět cítit vůně jiné.

Mohlo by se vám líbit

Malý průvodce rozrůstající se českou niche parfumérskou scénou

Jsou jiné, neotřelé a rozhodně nemají ambici zalíbit se všem. Podle slovníku označuje název „niche“ produkty, služby nebo zájmy, které oslovují malou, specializovanou část lidí. Vyráběny jsou s důrazem na jinakost a kvalitu. A ve spojení s parfémy se pojem niche používá snad zdaleka nejčastěji. Nabízí se však otázka, zda jsou niche parfémy stále ještě niche, pokud se těší větší a větší oblibě a nabízí je stále více značek, které přerostly naši definici slůvka „niche“?
elle.cz

Hříčka mozku

Poté, co nějakou dobu parfém používáte každý den, si začnete všímat, že voní méně než na začátku. Problém není v nekvalitních ingrediencích, ale ve vašem mozku. Mozek přijímá během dne i noci stovky různých vjemů, které musí rozklíčovat, zpracovat a rozhodnout se, co s nimi udělá dál. Z tohoto důvodu se někdy stává, že podněty, které se často a dlouhodobě opakují, začne ignorovat. Přijdou mu známé a už ví, jak na vás působí, proto ho přestanou zajímat. Lidé si takto dokážou zvyknout téměř na všechno – na intenzitu světla, hluku, na pachy. Je to způsobeno tzv. smyslovou adaptací. Tento obranný mechanismus těla má chránit smysly před znecitlivěním vůči různým vjemům. Patří mezi ně i čichová adaptace, ke které postupně dochází, když se každé ráno navoníte parfémem. Pro váš nos a mozek se z toho stane pravidelný vjem, který po čase prostě začnou přehlížet.

Mohlo by se vám líbit

Terapie vůní: Vyřešte své nálady správným parfémem

Emoce se teď mohou střídat jak na horské dráze. Chvíli jste naštvaní, jindy unavení, upracovaní, potřebujete se zklidnit nebo naopak nabí energii či sebevědomí. S tím vším dokáže pomoci správný výběr vůně. Zároveň můžete podle následujícího manuálu zjistit, jaký typ ingrediencí vás nabudí, který naopak zklidní, a podobně. Díky tomu se nestane, že špatnou náladu ještě zhoršíte použitím nevhodného parfému.
elle.cz

Prostor pro parfémové novinky

Tím, že váš mozek a nos ignorují důvěrně známé pachy, mají prostor na vnímání nových. Je to dokonalý obranný systém těla. Čím více známých podnětů čichem ignorujeme, tím více máme možnost vnímat těch nových. Dnes už to nemá takový význam jako v minulosti, ale cítit něco nezvyklého a potenciálně nebezpečného mohlo být kdysi pro přežití klíčové. A přesně z tohoto důvodu vám nová neznámá vůně připadá oproti té vaší obvyklé tak intenzivní a nezvyklá, že ji i po jednom zkušebním navonění cítíte ze svého oblečení klidně i dny. V tomto případě náš mozek odděluje známé podněty, aby mohl zaměřit svou pozornost na nové. A tak zatímco vy nikdy neucítíte vůni svého těla a denně používaného parfému, okamžitě zaznamenáte parfém cizí nebo vůni pokožky druhého člověka. S ohledem na vaši oblíbenou vůni je to mrzuté, ale pokud to budete brát pozitivně, nabízí se vám možnost objevovat spousty nádherných nových vůní, které se každý rok na trhu objeví.

 

Mohlo by se vám líbit

Chanel N°5: Tajemství nejprodávanějšího parfému světa

Na světě není ženy, která by jej neznala a netoužila po něm. Ikonickou vůni nosila Audrey Hepburn, usínala s ní i Marylin Monroe. Co stojí za úspěchem nejznámějšího parfému, který pro Coco Chanel namíchal v roce 1921 Ernest Beaux?
elle.cz

Zdroj: Elle.nl, rosemi.cz