REKLAMA
REKLAMA

Číst udržitelně: Po smysluplném šatníku se vrhněte také na knihovnu

Všichni to známe jako své boty. Zbývá vám půlhodina do odletu, bloumáte po letišti a v trafice popadnete první paperback, který vám padne pod ruku. Přečtete z něj pár stránek, založíte kapitolu a po roce knihu najdete v dezolátním stavu na dně kufru, odkud putuje rovnou do tříděného odpadu. Nebo se před Vánoci vydáte sbírat inspiraci na dárky do knihkupectví za rohem, ale ty samé knížky pak doma po pár minutách googlování objevíte o padesát korun levnější. Osahané už je máte, tak není na co čekat. Přidat do košíku.

(Ne)udržitelné čtení

Zatímco manickými nákupy v řetězcích už sotva někoho oslníte, čtení nikdy z módy nevyjde a knižní trh na to spoléhá. Mezitím co se fashion značky předhánějí, která bude udržitelnější, jedna třetina neprodaných knih se každoročně vyhodí. Nadprodukce tisku přitom není jenom ekologický problém, zanechává za sebou totiž i kulturní stopu. Tituly, které vídáme na billboardech a reklamách v metru, nás drží v mainstreamové bublině, jelikož finančně na podobnou reklamu dosáhnou jen velká nakladatelství. I ta umí samozřejmě vydávat kvalitní literaturu, kvůli svým komerčním cílům ale míří na většinovou společnost. Na odchylky v hlavním proudu není místo, a pokud jste se se náhodou ocitli přímo uprostřed něj, možná jste si sami uvědomili, že vás takové tituly nijak zvlášť neposouvají. Knihy tady totiž nejsou od toho, aby jen souhlasně přikyvovaly všemu, co děláme. Čtení nás vyvádí z komfortní zóny, rozšiřuje naše horizonty a vypráví příběhy, které by jinak zůstaly mimo náš doslech. Pokud už slyšíte jen vlastní marketingovou ozvěnu, je nejvyšší čas začít hledat.

 

 

Vystupte z komfortní zóny

Barbora Baronová, která stojí za artovým nakladatelstvím wo-men, zdůrazňuje roli čtenáře na knižním trhu. Každý, kdo se nelení vymanit z pohodlnosti, tím podporuje nezávislá nakladatelství a knihkupce, kteří trhu dodávají různorodost. Příležitostí je k tomu spousta. Začít můžete tím, že nákupem podpoříte malá knihkupectví, kterých u nás v Česku bleskurychle ubývá. Ať už se vydáte do pražského Přístavu, Papírové lodi v Rumburku, do Kapitoly ve Frýdku-Místku anebo do táborské Kafe Knihy Jednota, zkuste se projednou pořádně rozhlédnout kolem sebe. Vynechte svoje provařené oblíbence a jděte proti svým vlastním předsudkům. Ať už se jedná o neznámého autora, překlad z okrajového jazyka a nebo žánr, na který si obvykle netroufáte, novým knížkám se vyplatí dát šanci. Třeba nakladatelství verzone vydává poutavou současnou čínskou literaturu a Meander zase připravuje tak krásné dětské knížky, že si je budete mít chuť rovnou zarámovat. Malí nakladatelé navíc často vydávají jen limitovaný počet kusů, takže si domů nezřídka pořídíte budoucí sběratelský kousek. Nákup v malých knihkupectvích nebo přímo od nakladatelů přitom znamená podstatný rozdíl, protože výtěžek z prodané knížky už neosekají žádné marže, které se jinak platí velkým distribučním sítím. 

Pokud žízníte po extra dávce nápadů, knižní akce typu Tabook nebo Knihex vás jí dobijí na rok dopředu. Je to nejen skvělý způsob, jak objevit nové autory, ale můžete si tak na místě popovídat i přímo s nakladateli. Tipy na čtení, které si odtamtud odnesete, se vyplatí sdílet nejen s vaším okolím, ale i s knihkupci a knihovnami, u kterých svoje nové oblíbence nenajdete. Přesně tak se totiž inspirace dostane do oběhu. 

V galerii najdete naše tipy na základní stavební kameny vaší udržitelné knihovny. 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

EBC promo

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA