Ženy, které šperku vládnou aneb ty nejvlivnější šperkařky století

Elsa Peretti 

(1940-2021)

Elsa Peretti, designérka pocházející z italské Florencie, prošla vzděláním na školách ve Švýcarsku a v Římě a i když jejím původním zaměřením byly interiérový design a architektura, rozhodla se ve 24 letech stát se modelkou. Pod křídly Wilhelmina Modeling Agency se v roce 1968 přestěhovala do New Yorku, kde poté využila svých znalostí o designu a módě, aby fušovala do návrhů šperků. I díky tomu se dostala k navrhování šperků pro Halstona, se kterým ji pojilo dlouholeté přátelství. V roce 1971 se Peretti připojila jako nezávislá designérka pod křídla Tiffany & Co. O tři roky později upevnila partnerství s domem, které trvá dodnes. I proto nyní v ansámblu šperkařského domu můžeme najít spoustu jejích návrhů, z nichž mnohé jsou i dnes bestsellery potvrzujícími, že přínos Peretti je více než nadčasový. 

Pro dům navrhla přes třicet kolekcí, jejichž tvůrčí proces zahrnoval cesty do Japonska, Číny a Evropy, kde Peretti čerpala inspiraci z práce tamních řemeslníků, ale i studium moderního umění, kterým ve své práci vzdávala hold Alexanderu Calderovi nebo Henrymu Mooreovi. Vznikly tak například dnes již ikonické linie Bean, Open Heart, Mesh, Bone nebo Zodiac.

Paloma Picasso

(1949)

Paloma Picasso, nejmladší dcera umělce Pabla Picassa a spisovatelky Françoise Gilot, vyrůstala ve Francii, obklopena uměním, povzbuzována k vlastní tvorbě. Začínala v Paříži jako mladá kostýmní návrhářka, její návrhy šperků si začaly získávat uznání v roce 1968 – štrasové náhrdelníky, které vytvořila z kamenů zakoupených na bleších trzích, přitáhly pozornost kritiků.

Povzbuzena tímto raným úspěchem, ponořila se do designu šperků naplno. O rok později představila své první šperkařské snahy svému příteli, návrháři Yves Saint Laurentovi, který ji okamžitě pověřil návrhem doplňků pro jednu z jeho oděvních kolekcí. Co nevidět pak započala spolupráci s řeckou klenotnickou společností Zolotas, v roce 1980 začala Picasso v New Yorku navrhovat šperky pro Tiffany & Co. Partnerství značky a designérky se daří dodnes, a Picasso tak stojí za mnoha úspěšnými kolekcemi. Experimentovala také s vůněmi a pro L'Oréal vytvořila parfém Paloma.

Margaret De Patta

(1903-1964)

De Patta v San Franciscu studovala sochařství a malbu, bylo to však až na Art Students League v New Yorku, kde se setkala s tvorbou evropské avantgardy, která tvarovala její vlastní umělecký projev. Její experimenty se šperky začaly v roce 1929 s vlastním snubním prstenem. Nespokojená s kouskem, který si objednala, požádala kovotepce aby ji naučil, jak prsten přetvořit k obrazu svému. Po dvou měsících práce s ním stále neměla to, co chtěla, a tak se sama dala na dráhu designérky šperků. 

V té době byla hluboce ponořena do modernistického hnutí, tendencí školy Bauhaus a konstruktivismu. Myšlenky všech zhmotňovala ve svých špercích, které konstruovala spíš jako nositelné objekty. Byla známá svým inovativním využitím vizuálních efektů, pracovala například s lomem světla, odrazem obrazu a zvětšením, čehož dosahovala opracováním kamenů, které nazývala „opticuts“. Šperky De Patta nejsou dnes běžně k dostání a jde v dnešním kontextu o objekty hodné aukcí a muzeí.

Elsa Schiaparelli

(1890-1973)

Když Elsa Schiaparelli v roce 1927 doslova spustila módní šílenství svými svetry s mašlemi trompe l’oeil, neměla žádné vzdělání v oblasti návrhářství oděvů. O dva roky později vybavovala nejpůvabnější ženy světa a otřásala módními konvencemi svými odvážnými barvami a designem s důrazem na ženské tělo. Čerpala ze všech populárních uměleckých směrů své doby, včetně modernismu, futurismu, kubismu, art deco, afrického umění a především, surrealismu. Spolu s ní na návrzích spolupracovali Jean Cocteau, Albert Giacometti, Salvador Dalí a mnozí další velcí umělci té doby. 

Schiaparelli například sdílela Dalího smysl pro humor a lásku k vizuálním hříčkám, stejně jako jeho touhu šokovat a bavit. Dodával slovní hříčky a ikonické obrázky k jejím designům, které dokázala učinit absurdními a très chic zároveň. Brzy po těchto spolupracích začal Dalí navrhovat své vlastní šperky, stejně tak jako Elsa. Vytvořila nezapomenutelné kusy bižuterie a doplňky, včetně náhrdelníku, díky němuž se zdálo, že se nositelce kolem krku plazí průvod hmyzu. Její návrhy šperků pravděpodobně začaly u zapínání, knoflíků, které si na oděvy navrhovala z různých materiálů. 

Blízká setkání surrealismu a módního světa

elle.cz

Jeanne Toussaint

(1887–1976)

Jeanne byla francouzská šperkařka a módní návrhářka belgického původu. Značný vliv na design šperku jí byl přisuzován poté, co ji Louis Cartier jmenoval v roce 1933 ředitelkou. V roce 1913 ji najal, aby koordinovala sekci doplňkůi. Poté, co byla v roce 1918 poprvé povýšena do čela Cartierova oddělení šperků, svěřil jí Louis Cartier v roce 1933 plnou odpovědnost za design šperků, oblast, kterou do té doby řídil sám. 

Jeanne je známá především svými návrhy pantera, které se poprvé objevily jako ozdoba hodinek Cartier v roce 1914 a staly se námětem několika výtvorů pro vévodkyni z Windsoru. Cartier ji za to láskyplně nazýval „Ma petite panthère“. Toussaint se také specializovala na výtvory inspirované šperky Moghulů a Maharadžů, vytvořila díla na motivy vážek, berušek, rajských ptáků, lvů a tygrů. Jako uznání za její přínos v oblasti šperků a designu jí byl v roce 1955 udělen Velký kříž Čestné legie.

Zdroj: The Loupe, The Jewelry Loupe, Wikipedia, Tiffany & Co.

Předplaťsi & Ušetři

Elle cover
REKLAMA