REKLAMA

Drag, který mění módu!

REKLAMA

 

Zasvěcení ví! Chytlavou hláškou z perexu se během poslední řady americké edice RuPaul Drag Race uvedla jedna, troufám si říct, z nejvíce ikonických drag queens posledních sezón - Gottmik. Uvádím ji hned na začátku zcela záměrně. Těm, komu inspirativní proud drag kultury zatím uniká, Gottmik svým příkladem ukáže, jak vypadá haute forma dragu a jak moc se současnou módou souvisí.

Looky, které Gottmik během série prezentovala v sobě propojují kostýmní umění, historii módy i rozvrácení genderových stereotypů. Drag (pojem známý už z dob Shakespeara, který údajně slovo poprvé použil jako akronym pro: dress as girl) byl coby forma uměleckého vyjádření zpočátku dominantou gayů. Nicméně Gottmik ztělesňuje novou představu. S civilním jménem Kade je totiž Gottmik trans muž. Prošel si tedy všemi možnými stádii genderu. Narodil se jako žena, nyní je mužem a ženské charaktery vyobrazuje jako svůj umělecký projev. A v takových souvislostech tkví kouzlo dragu, které se aktuálně propisuje i do hlavního proudu módy. Kdo víc nás má učit, co je opravdová ženskost, či mužnost v oděvní kultuře, než tito zázrační chameleoni?

Díky jejich otevřenému přístupu k pohlaví se tak na sociální sítě propíjí liberální duch, který ignoruje pravidla, dnes už starého a vzdáleného světa. Influenceři na síti dnes dokáží – bez ohledu na svou orientaci – vynést kousky z šatníku opačného pohlaví a kalibrovat tak novou podobu ideálu ženy nebo muže. Odvaha, kterou drag queens šiří je osvobozující, protože nestanovuje nové hranice. Coby outsiděři se tito performeři nebojí zajít dál než ostatní, nikdy totiž neměli co ztratit. Jejich pozice mužů převlékajících se za ženy nikdy nebyla snadná, a proto se stali pionýry mnohých společenských změn.

 

 

A tuto skutečnost verifikují i vlivní módní hráči tím, že drag queens postupně vybízejí ke spolupracím. Například chicagská drag superstar Shea Couleé se stala modelkou v kampani maison Valentino na jejich kabelku Roman Stud. A to není jediná spolupráce, která drag legenda s mocnými módními subjekty podepsala. Svou tvář propůjčila také poslední Fenty Show, kde se objevila po boku výherkyně RuPaul Drag Race seasson 12 Jaidy Essence Hall a úspěšné finalistky stejné série Gigi Goode. Beauty queen ze sedmé řady zmíněné reality show, Miss Fame zas pravidelně pózuje pro virální obsah promující parfémy Viktor&Rolf. Spolu se svojí kolegyní Vioet Chachki (ta mimo jiné prezentoval drag komunitu i na jednom z newyorských Met Gala) je pak také tváří studia Jean Paul Galutiera na sociálních sitích a tyhle dvě pravidelně zdobí přední řady nejsledovanějších módních show, a tak se jejich styl vždy umísťuje v top příčkách nejlepšího streetstylu z Milána a Paříže.

Mnoho zmíněných ikon se navíc neorientuje dle trendů a souvislostí spojených s komerčním udáváním vyexpedovaného zboží. Nejsou motorem korporace, jsou vlastním kreativním konceptem, živoucím momentem, kdy se módní inspirace spojuje s hned několika dalšími kulturními vlivy a vytváří neopakovatelnou možnost pro dialog. Dominují sociálním sitím, kde už přerostly veškeré hashtagy spojené s gay kulturou a v zámoří jsou díky častým kampaním skoro součástí každodennosti toho, kdo po světe chodí s otevřenýma očima.

A pokud odhlédneme od faktu viditelnosti a mediálního pokrytí, mnoho superstar dragu ovlivňuje soukolí módního a kosmetického průmyslu také zevnitř. Trixie Mattel či Kim Chi jsou dvě notoricky známé královny kosmetického průmyslu, které po úspěšné účasti ve svých řadách RuPaul Drag Race (který se stal inkubátorem slavných drag queens) založily své kosmetické impérium a skrze produkty a beauty bloggery komunikují zcela svoji představu o dekorativní kosmetice, která následně ohýbá i soudobou představu krásy.

A v oděvně textilním odvětví pak zas rezonují civilní jména některých queens, kteří sice neupsěli jako vystupující umělci, ale jako designéři, kteří se dál dostali do vnitřku drag kultury. Jako například návrhář Florence D'Lee, který mimo kostýmů pro ostatní královny navhruje také pro broadwayská představení a externě spolupracuje jako designér doplňků pro malé značky.  

V nedávném rozhovoru pro Entrteiment Weekly však již zmíněná výherkyně dvanácté řady RPDR Jaida Essence Hall zmínila, že zatím jsou veškerá spojenectví módní průmyslu a drag scény křehká a že na průlom ještě toto bezesporu osudové spojení čeká. Napovídá tomu i fakt, že fanoušků drag kultury a drag queens samotných neustále přibývá a brzy bude tato komunita vytvářet své specifické požadavky na to, jak je mají brandy oslovovat a ambasadory takových projektů budou právě drag superstars. A i když už někteří skalní příznivci show RuPaul Drag Race namítají, že z dragu je masivní mainstream, je tohle teprve začátek.  

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA