Skincare na talíři

Když PMS udeří svou nekompromisní silou, měsíc co měsíc sahám po hořčičových chipsech nebo kyselých okurkách, které zajídám vynikající  lískooříškovou pomazánkou. Výsledek v podobě několika ošklivých pupínků na sebe nenechá dlouho čekat. Nejpozději následující ráno na sebe koukáme v zrcadle a divíme se, proč nás osud svedl opět dohromady. Pokud mám dobrý týden, po akné, perorální dermatididě a praskajících koutcích není ani vidu, ani slechu.

Logicky mě napadá parafráze výroku mé oblíbené lékařky Jarmily Klímové, specialistky v oblasti psychosomatiky, která říká, že tělo je displejem duše, neboť můj obličej je definitivně displejem mých útrob a všeho, co do nich dávám. S tím souhlasí i primářka Kliniky preventivní dermatologie Lucie Rajská, která ve své praxi dennodenně sleduje, že jsme to, co jíme – anebo tak přinejmenším vypadáme. „Stav našeho jídelníčku se totiž vedle celkové kondice odráží i na kvalitě kůže. Některé potraviny  mohou způsobit nejen vzplanutí ekzému nebo zhoršení akné, ale také mohou například za to, že je naše pokožka mdlá či působí unaveným dojmem,“ vysvětluje.

Mezi největší strašáky patří náš milovaný junk food: sem patří sušenky, chipsy, jídlo z fastfoodu, uzeniny či sladké pití. Nevhodné jsou i potraviny s vysokým glykemickým indexem, bílé pečivo, káva a alkohol. „Pokud někdo takovým potravinám pravidelně holduje, na stavu jeho pleti je to ihned vidět,“vysvětluje kosmetička Kristýna  Hromádková, která je zároveň autorkou instagramového profilu @skincare_na_taliri, kde pravidelně přináší tipy na to, co pro svoji pokožku a celé tělo můžeme získat z potravin. „Vždy velmi dobře poznám, kdo konzumuje potraviny s velkým množství cukru, neboť ten sám o sobě zvyšuje zánět, zhoršuje akné a živí kvasinky, které způsobují problémy ve střevech a následně i na kůži,“ vysvětluje Kristýna s tím, že v dnešní době je prakticky nemožné narazit na jídlo, které cukr neobsahuje. „Proto klientkám doporučuji orientovat se na přirozeně slazené potraviny, jako je ovoce a zelenina, a omezit na minimum ty průmyslově zpracované, to je asi nejjednodušší vodítko,“ dodává. 

Správný směr

Podle primářky Lucie Rajské bychom svůj hledáček měli namířit na potraviny, které jsou významné svým pozitivním vlivem na zdraví organismu i pleti.  O tom, které to jsou, jsme se učili už ve školce, ale ruku na srdce, kdo z nás každý den konzumuje několik porcí ovoce a zeleniny nebo libového masa a mořských ryb? A má dostatečnou motivaci k tomu, donekonečna harmonizovat jídelníček tak, aby si na své přišly nejenom chuťové pohárky, imunita, ale v neposlední řadě také kvalita naší pokožky?

Možná vám stejně jako mně pomůže zamyslet se nad tím, co se stane, pokud budu mít drahou a kvalitní kosmetiku, ale její výsledek budu neustále podkopávat svými pravidelnými zlozvyky. Efekt mých oblíbených značek Biologique Recherche, Sisley, Dr. Barbara Sturm či Augustinus Bader nikdy nebude takový, jako když jej podpořím vyváženou stravou. „A o tom to je, aby efekt zevní péče byl maximální – tedy kvalitní hydratace, ochrana a regenerace –, je potřeba na pokožku působit i zevně a dodat jí živiny přímo,“ vysvětluje Kristýna Hromádková. V některých případech dokonce složku získanou z potravy výrazně upřednostňuje. Typickým případem je kolagen, který mnozí výrobci potravinových doplňků vyzdvihují až do nebes. „Pokud jí člověk pestře a je plně zdravý, nepotřebuje doplňovat v suplementech vůbec nic,“ dodává. Benefit dlouho taženého vývaru z vepřových kostí preferuje i Lucie Rajská,která vedle rozdílu v ceně kolagenových suplementů a porce kostí vyzdvihuje i fakt, že domácí vývar na rozdíl od  doplňků stravy neobsahuje přidaný cukr, díky kterému se stávají tyto potravinové doplňky chutnějšími a přístupnějšími. 

Dát si místo kolagenového drinku tažený vývar z kostí sice není tak sexy, ale efekt to má úplně totožný.

Prakticky stejnou písničku hrají zázračná probiotika. Ta najdete v drahých krémech i potravinových doplňcích, kde se to jednotlivými kmeny a množstvím v řádech miliard jen hemží. „Přitom stejnou službu zvládne jogurt, fermentované potraviny nebo kysané zelí, které jedly naše babičky,“ směje se zakladatelka společnosti Codex Beauty Barbara Paldus. O prospěšnosti probiotik hovoří i primářka Rajská:„Zdravá bakteriální flóra ve střevech není jen zrcadlem zdravé imunity, ale také zdravé pleti. U svých pacientů trpících chronickým atopickým ekzémem nebo akné vidím při dlouhodobém užívání krásný efekt,“ říká. 

Až budete příště naklikávat nákup, myslete nejen na své chuťové pohárky, oblíbený stravovací směr, ale i na to, jaký efekt budou zvolené potraviny mít na vaši pokožku. Čím víc lahůdek do košíku naházíte, tím srdečněji vám vaše pleť poděkuje. A možná i ušetříte!

 

Více o vlivu potravinové intolernace na tělesnou váhu se dočtete v tištěném vydání prosincové ELLE. Svůj výtisk si můžete objednat až do své schránky za speciální cenu a poštovným zdarma na tomto odkaze.

Předplaťsi & Ušetři

Elle cover
REKLAMA