Jak je to doopravdy s mlékem: škodí nebo prospívá?

Každý reagujeme na určité potraviny jinak. To je také důvod, proč vědci nebyli schopni dojít k jednoznačným závěrům, které by platily pro každého z nás stejně. Moderní výzkumy našich stravovacích návyků jsou zároveň relativně novou záležitostí. Diet existuje víc než dost, navíc se velmi často rapidně mění v rámci pouhých několika dekád, což znemožňuje dopátrat se dlouhodobého efektu určitých potravin. Stejně tak se mění i náš zažívací trakt – a tedy i míra tolerance na různé látky. Byť je mléko potravina, kterou lidstvo konzumovalo už před několika tisíci lety, není pro každého. Přemýšlíte nad tím, že byste zkusili vyřadit mléko a mléčné produkty ze svého jídelníčku? Proč ne? Jisté výhody to s sebou bezesporu nese.

Zlepší se vám trávení

Přibližně 65 % světové populace trpí intolerancí laktózy, gastrointestinálním onemocněním, při kterém tělo nedokáže snadno trávit typ přírodního cukru obsaženého v mléčných výrobcích. Důvod je jednoduchý, většina lidí totiž v dospělosti přestane produkovat enzym potřebný k trávení mléčných výrobků. Není to přitom žádná náhoda. Zdá se, že tato vlastnost je součástí přirozeného obranného systému našeho těla: podle studie z roku 2014 mají lidé s intolerancí laktózy nižší riziko onemocní rakovinou plic, prsu a vaječníků. Mnoho lidí však pije mléko i tehdy, když cítí jisté zažívací potíže. Problém může být ještě výraznější u těch, kteří trpí syndromem dráždivého tračníku (IBS). Pokud tedy máte rádi mléko, ale je vám po něm těžko, zkuste přejit na bezlaktózovou náhradu. 

Zbavíte se akné  

Někteří vědci mají za to, že mléčné výrobky v kombinaci s vysokým obsahem rafinovaných cukrů ve stravě narušují hladinu inzulínu v těle, čímž činí pleť náchylnější k akné. Ne všechny mléčné výrobky však mají na akné stejný vliv – některé studie uvedly, že nejčastějším spouštěčem je odstředěné mléko. Pokud máte problematickou pleť, zkuste alespoň na měsíc vynechat mléko a sýr. Mnoho dermatologů doporučuje bezlaktózovou dietu coby první krok při řešení kožních onemocnění. Kravské mléko a mléčné výrobky totiž obsahují kasein, který zvyšuje hladinu hormonů a produkci kožního mazu (jenž má za následek vznik akné). Pokud však chcete nahradit mléko rostlinnými nápoji, nezapomínejte, že mnohé z nich obsahují skryté cukry, které mají rovněž negativní vliv na vaši pleť. 

 

 

Získáte plošší bříško

I když vám mléčné výrobky nezpůsobují nevolnost, těžkost nebo pálení žáhy, stále můžete být citliví na laktózu. A je logické, že pokud ji budete konzumovat, mohou se u vás projevit zažívací potíže, nadýmání, křeče nebo průjem. Je tedy pravděpodobné, že pokud se vzdáte laktózy, získáte zároveň i plošší bříško.  

Budete svěží a fit i ve stáří

Šálek mléka obsahuje téměř 30 % denní dávky vápníku, draslík i tolik potřebný hořčík. Právě tyto minerály jsou nesmírně důležité pro zdravé kosti a zuby. Nic se ale nemá přehánět. Je totiž dokázáno, že nadměrná spotřeba mléka naopak zvyšuje riziko zlomenin kostí u žen. Proč, to se zatím přesně neví, ale spekuluje se o tom, že viníkem je cukr zvaný D-galaktóza. Jiná studie pak poukázala na to, že zlomeniny kostí u starších lidí jsou nejčastější v oblastech, kde se konzumuje více mléčných výrobků, živočišných bílkovin a vápníku. 

 

Pokud tedy chcete z libovolného důvodu vyřadit mléko ze svého jídelníčku, nahraďte ho jogurtem nebo kefírem. Fermentované výrobky totiž obsahují probiotika, která velkou měrou přispívají ke zlepšení zažívacího traktu. Skvěle chutnají třeba v kombinaci s ovocem nebo domácí granolou.

 

Předplaťsi & Ušetři

Elle cover
REKLAMA