REKLAMA

Píšu, protože víno aneb proč chodit (v roce 2021) na psychoterapii?

REKLAMA

 

Rok 2020 byl psychicky náročný pro mnoho z nás. Pandemie, ohrožení životů, omezení svobody, sdílená domácnost, žádný sociální kontakt... bylo toho hodně, co zapříčinilo, že jsme cítili úzkost, byli ve stresu a měli strach. Ovšem tyto pocity s pandemií také nemusely vůbec souviset. Mohly přijít z jiných, nám neznámých důvodů. Nicméně podstatné je, že tu je cesta, jak se s nimi vyrovnat – psychoterapie.

Jako psychoterapie je konkrétně chápána odborná pomoc, která využívá psychologických prostředků ke zlepšení psychického stavu lidí v náročných životních situacích nebo lidí trpících duševními poruchami. Probíhá tak, že se na pravidelných sezeních klient baví s terapeutem o tom, co ho trápí, a terapeut se snaží zasadit klientovy trable do širších souvislostí a najít pro ně vysvětlení či řešení. Odborník tedy působí jako jakýsi průvodce, který dotyčnému pomáhá změnit postoj k němu samému a k jeho okolí, neboli změnit jeho prožívání a chování.

Fakt, že spoustu lidí potřebovalo v období pandemie terapeuta více než kdy dřív, prokázala studie Národního ústavu duševního zdraví, podle níž stoupl výskyt duševních poruch v loňském roce z 20 % na 30 % oproti roku 2017. Počet lidí trpících depresemi a lidí majících sebevražedné sklony stoupl třikrát, počet lidí s úzkostmi dvakrát. Důvody zhoršení psychických stavů přitom byly prokazatelně především obavy o zdraví nebo živobytí v souvislosti s koronavirem.

Obecně je dobré pomoc terapeuta vyhledat, když člověk zažívá životní krizi, trpí úzkostmi a strachem z nejrůznějších situací, má bezdůvodně špatné nálady, je nespokojený, ztrácí vůli plnit své povinnosti, bere si vše osobně, má problém v mezilidských vztazích, potřebuje se vyrovnat s minulostí, nebo se chce zkrátka rozvíjet a poznat blíže sám sebe.

Týna z vína o psychoterapii

O psychoterapii se na svém facebookovém a instagramovém profilu Píšu, protože víno nedávno rozepsala jeho autorka Kristýna Kohoutová – copywriterka a influencerka, která se na svých sociálních sítích nesnaží být „dokonalá“, ale ukazuje věci tak, jak jsou: že se někdy něco nepovede, že je fajn umět si ze sebe udělat srandu a že je nutné radovat se z maličkostí. Týna z vína se zabývá ale také důležitými tématy, jako jsou umění pít víno a celkově alkohol s mírou, hodnota rodiny a babiččiných receptů, body positivity či právě psychoterapií. O to vše se dělí se svými followery nejčastěji psanou formou, jak název jejího profilu (Píšu, protože víno) napovídá, ať už je to próza, poezie nebo klasické meme.

Pro příspěvek věnující se psychoterapii zvolila efektivní fotku s cedulkou, pod kterou napsala svou osobní zkušenost. A jejímu postu se dostalo velkému ohlasu. Lidé v komentářích se začali svěřovat s tím, že také chodí na psychoterapii, co jim to dalo, či že jsou rádi, že se o tématu mluví. Mnoho z nich příspěvek sdílelo, a to včetně známých influenceřů…no zkrátka se nám na sociálních sítích strhla taková osvěta týkající se péče o duši a my bychom se do ní rádi zapojili. Proto jsme oslovili její autorku.

 

 

„Příspěvkem jsem chtěla nabořit tabu a vyvrátit mýtus, že na psychoterapii chodí jenom blázni, když to tak vůbec není. Takový ohlas jsem ale nečekala,“ směje se Kristýna.

S psychoterapií začala před šesti měsíci. O tom, že na ni začne chodit, uvažovala ale už poslední dva roky. K rozhodnutí začít ji přivedlo vyprávění její blízké kamarádky o svém terapeutovi, po němž si řekla, že přesně někoho takového také potřebuje. „Já si myslím, že by na psychoterapii měli chodit všichni, co něco řeší, nebo by mohli řešit. Jinak se v nás jednotlivé problémy budou hromadit, a pak můžou kdykoliv bouchnout. Je super mít na ně náhled někoho, kdo je úplně nezúčastněný, než to sdílet jen třeba s nejbližší přítelkyní. Ta má málokdy střízlivý pohled na věc a není profesionál… sice samozřejmě pomůže se jí vypovídat, ale když se na to podívá profík, tak je to úplně něco jiného. Mě u mého terapeuta fascinuje například to, jak si pamatuje všechno, co říkám, aniž by se díval do poznámek. Ale hlavně dokáže najít spojitosti i s věcmi z dětství, který já jsem měla nádherný, ale už i tam se formovaly vzorce chování, kterých bych si bez něj nevšimla. Opravdu všechno si propojuje a to je neskutečný,“ říká nadšeně.

Nelze ovšem očekávat, že se psychoterapeutovi vypovídáme na prvním sezení a hned nám bude hej, nebo že jakmile terapeutovi sdělíme, co nás trápí, objeví problém a navrhne řešení. Tak snadné to zase není. Stejně jako ve všem, i zde je potřeba trpělivost. Počet sezení se často pohybuje okolo 10 a více. Výsledek ale potom stojí za to.

 

Příspěvkem jsem chtěla nabořit tabu a vyvrátit mýtus, že na psychoterapii chodí jenom blázni, když to tak vůbec není. Takový ohlas jsem ale nečekala.

 

8 benefitů psychoterapie

My vám na závěr přinášíme několik bodů, které vám může psychoterapie dát, a pokud vás lákají, nebojte se a navštivte odborníka. Je normální a v pořádku nechat si pomoci. Zejména v této době.

· Nadhled někoho nestranného
· Možnost mluvit s vědomím, že nebudete odsouzena
· Možnost mluvit s někým, kdo vás poslouchá
· Ulevení si od problémů
· Vyřešení celé řady problémů
· Psychický rozvoj
· Šťastnější duše
· Možnost mluvit otevřeně o čemkoliv, neboli u terapeuta žádné téma není moc malé

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Sledujte nás na Instagramu @elleczech

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA