Exkluzivně: jak prorazit na Instagramu podle Aki Votrubové

Jaké je to pro tebe jako pro člověka, který byl zvyklý na neustálý kontakt s lidmi, být doma?

Tahle otázka mě pobavila. Já jsem sice extrémně společenský člověk, ale s přibývajícím věkem (v osmadvaceti!) si čím dál tím víc užívám klidu a pohody. Mám pocit, že karanténa zrovna mně osobně přišla celkem vhod. Mám pocit, že začínám být komunikativnější než v dřívějším hektickém režimu. Dlouze si teď volám s kamarádkami a rodinou a je čas na takové ty skutečné hovory a ne jen zrychlené „Jak se máš?“. Pracovně mi zas tolik vhod nepřišlo, ale s tím se musíme popasovat všichni.  

Jak tedy pandemie ovlivnila tvoji práci?

Částečně mi práce přibylo a částečně ubylo. Offlinové pracovní aktivity jako focení nebo osobní schůzky se musely odložit, ale spíše se přetransformovaly. Mítinky jdou krásně vyřešit po internetu (a jsem ráda, že plno klientů, kteří dříve trvali na osobních setkáních, to vidí). Ačkoli chemii ze setkání tváří v tvář nenahradíte, pokaždé se vidět osobně podle mě potřeba není. Ohledně focení musí být člověk kreativnější, produktové fotky zvládnout doma či v přírodě a na větší focení s modelkami si zkrátka ještě chvíli počkáme. Na druhou stranu přibylo hodně komunikace online, momentálně hlavně té krizové. Nejzásadnější změna však nastala u mých workshopů o Instagramu, které jsem odkládat nechtěla. A tak mě karanténa donutila prakticky ze dne na den spustit online webináře. 

Jakou nejlepší radu jsi ve své kariéře dostala?

„Nemusíš odepisovat hned.“ Je to rada od mého bývalého šéfa z jedné marketingové agentury, kde jsem roky pracovala jako account manager. Komunikace s klienty a zákazníky je často taková power-play a diplomacie a tohle pravidlo, ať se může zdát trochu arogantní, mi mockrát pomohlo nějakou situaci zklidnit, nechat klienta se rozdýchat, nebo naopak získat čas na rozmyšlenou dalších kroků v jednání a byznysu. 

Jak vypadá tvůj běžný pracovní den doma? 

Po čtyřech týdnech v karanténě už můžu hovořit o nějakém pravidelném rytmu. První a nejdůležitější úkon je vždy hned po probuzení ustlat a uvařit kafe. U nás doma dělám snídani vždy já, protože partner je po ránu nepoužitelný a při snídani už většinou kontroluji e-maily. Ověřím, že není žádný „hořák“ a v klidu si připravím „to do list“ na celý den, který dělám pomocí „bublin“ podle knihy Konec Prokrastinace. Dávat úkolům správné priority je pro nás freelancery moc důležité, často se na nás hrnou požadavky z různých stran skrz mnoho komunikačních kanálů a umět úkoly správně třídit je pro nás zásadní. 

Třetí čtvrtou hodinu odpolední mám vyhrazenou pro relax – cvičím, jdu se proběhnout, projet na kole nebo se protahuji či si fotím pro soukromé účely. Zkrátka něco, co mi přeruší pracovní zápřah. Všimla jsem si, že jsem nebyla jediná, kdo ze začátku karantény trpěl „přepracováním“ kvůli tomu, že můžeme být celé dny online, chodí plno e-mailů, a tak pracujeme a pracujeme od rána do večera. Tahle pauza v druhé půlce pracovního dne je takový můj soukromý vynález, co mi zlepšuje kvalitu každého dne. 

Aki Votrubová

Investuješ do svého sebevzdělávání?

Ano, sama jsem se zúčastnila několika workshopů na Naučmese.cz, což je vzdělávací platforma, kde působím jako lektor. Byla jsem na kurzech třeba o stříhání videa nebo práci s Photoshopem, ale dopřála jsem si i kurzy krasopísma či stylingu. Zkrátka mě baví kombinovat to, co nás ve škole nenaučili, s tím, co mě skutečně baví. 

Aktuálně startuješ online instagramové kurzy. Pro koho jsou určené?

Kurzy navazují na poslední čtyři roky konané offline kurzy a jsou určené všem, kteří chtějí na Instagramu prorazit. Ať už kvůli budování osobního byznysu nebo třeba kvůli online prodeji. Mnoho tvůrců a podnikatelů musí aktuálně svoje podnikání přesunout na internet a Instagram je rozhodně kanál, který může obchody výrazně podpořit. 

Kdybys měla říct jediný důvod, proč se ns kurz přihlásit, co by to bylo?

Nejspíš to, že Instagram je nejrychleji rostoucí síť, a jestliže byli potenciální zákazníci někdy online, je to právě dnes. Komunikaci na této moderní síti ale nelze dělat jen pocitově, je třeba pochopit její zákonitosti a přistupovat k ní strategicky. To znamená vědět, jakou roli Instagram v naší komunikaci má, ke komu na něm mluvím, proč a zároveň jak vysněné publikum na Instagramu nejlépe oslovit a nalákat.

Co se na nich tvoji followeři naučí? 

Při svých workshopech (ZDE) sdílím nejen své zkušenosti z kampaní velkých značek i lokálních projektů, čísla a trendy, ale hlavně kladu účastníkům ty správné otázky, aby našli odpovědi, které jim ke správné strategii pomohou jednou provždy. V podstatě je provádím procesem hledání identity značky, často ji pak využijí nejen pro Instagram, ale pro celkovou komunikaci svého projektu. 

Jak online kurzy probíhají? 

Účastníci jsou součástí uzavřené facebookové skupiny, kde mohou sledovat webináře buďto živě, nebo až 24 hodin po jejich odvysílání. Zároveň skupina funguje jako takové fórum, mimo webináře tam diskutujeme, odpovídám na doplňující otázky a účastníci sdílí i své domácí úkoly, pokud chtějí, a dostávají na ně průběžně feedback. 

Je součástí kurzu i praxe? 

Ano, každá lekce má nějaké téma (strategie, focení, editování, reklamy, influenceři) a na konci lekce zadávám účastníkům úkoly, které mohou do příště zpracovat. Při další lekci tak mohou stavět rovnou na tom, co si od minula sami vyzkoušeli. Vypracované úkoly navíc ráda okomentuji tak, aby se studenti co nejvíce poučili. 

Jaké vybavení musím mít, abych se kurzu mohla zúčastnit? 

Jediné, co stačí, je mít facebookový profil a přístup na internet. Webináře lze sledovat i z mobilního telefonu, na tabletu či na počítači. 

Jsou kurzy určené pro firmy nebo si tam své najdou i běžní uživatelé Instagramu?

Kurz je postaven tak, aby byl užitečný jak pro marketéry a manažery komunikace, tak pro fotografy, začínající blogery či všechny podnikatele a obchodníky, kteří potřebují sdílet online svoji práci nebo své produkty. 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

Jsi v běžném životě stále ONLINE?

Vzhledem k tomu, že ONLINE probíhá 95 % mojí práce, je pro mě luxus spíše offline svět. Nejradši mám víkendy, kdy mají volno i klienti a to často nevezmu telefon do ruky celý den. Maximálně, abych si udělala nějaké fotky a Stories na výletě nebo při vaření. Ale přes běžný pracovní týden jsem online celé dny, jak to tak v dnešní době marketing manažerky a instagramerky mají. Ale jsem za internet moc vděčná. Díky němu mohu pracovat při cestách a mohu pokračovat v péči o klienty i při karanténě a uvědomuji si, že ne každá práce nabízí takové možnosti. 

Na jakých sociálních sítích jsi nejvíc aktivní? 

Rozhodně je to můj milovaný Instagram. Starám se na něm o několik klientů, ale mým největším „klientem“ jsem já sama. Miluji focení lifestyle fotografií, outfitů a poslední dobou mě baví i video-tvorba na Stories, které sdílím každý den. Díky Instagramu také čerpám #PositiveVibes a inspiraci pro každodenní práci i tvorbu. 

Jaké oblíbené profily sleduješ?

Miluju fotografku žijící v Amsterdamu s účtem @oljaryz, která sdílí fashion fotky s krásnou retro atmosférou. Velmi mě baví česká královna minimalismu @christinalichi, motivací sršící profil @anna_sco a maminka na plný úvazek – veselá @veruharnol. A pokud máte chuť na devadesátkové vibes, doporučuji německou krásku @alessaa_w.

Jaké je tvoje životní motto? 

To nejspíš bude znění mého tetování, které jsem si nechala v létě vytvořit od mé oblíbené tatérky Elišky Baťové alias @hledam.se: „Nejsem dokonalá, jsem vytrvalá.“ Původně souviselo hlavně s cvičením, ale postupně zjišťuji, že to platí na vše, co dělám.

cara
ELLE

ELLE PŘÍMO VE VAŠÍ SCHRÁNCE S POŠTOVNÝM ZDARMA

Roční předplatné ELLE tentokrát s luxusními produkty z řady The Ritual of Karma. Nechcete přijít o žádné nové číslo vašeho oblíbeného magazínu? Nechte si ho poslat domů. Výtisk vám doručíme až ke dveřím po celé České republice za stejnou cenu jako v obchodě, aniž byste museli platit poštovné. Stačí kliknout ZDE. (Akce platí pouze pro ČR.)