Evoluční šatník. Metoda, která vás naučí nakupovat a kombinovat módu

Šatník, na který se lze spolehnout

Udržitelnost se v souvislosti s módou skloňuje čím dál častěji. Mnoho žen ve snaze nepodporovat fast fashion a nekupit ve skříni stále nové a nové kousky, které na sebe vezmou sotva párkrát do roka (a někdy ani to ne), radikálně ořezává své sbírky oblečení na minimum a vytváří promyšlené kapsulové šatníky, které je nenechají na holičkách. Obsahují nadčasové kousky, které nevyjdou za dvě sezóny z módy a jejichž materiály a provedení vydrží více než pár pracích a sušících cyklů.

7 základních kousků 

Podle Donny Karan, která kapsulový šatník v 80. letech popularizovala, by měl obsahovat 7 základních kousků, mezi které patří: malé černé šaty, sukně, elegantní kalhoty, padnoucí sako, kašmírový svetr, body a kvalitní kabelka. Později svůj výběr rozšířila ještě o nesmrtelnou černou koženou bundu a nezbytnou bílou košili. Počet základních kamenů kapsulového šatníku se postupně navyšoval, ale stále platí jeho původní myšlenka – zachovat jednoduchost, vzájemnou kombinovatelnost a nadčasovost oblečení, které si pořizujete.

Mohlo by se vám líbit

Dopamine dressing trend: jak si oblékáním zvýšit hormon dobré nálady

První vlaštovka jaro nedělá, ale dopamine dressing ano. Jak pozitivně ovlivnit mysl tím, co si oblékáme? Malá nápověda: barvy, objemy a trendy opulence.
elle.cz

Metoda TriziaZu

Nad tím, jak zkombinovat šatník, který je kvalitní a dlouhodobě nositelný s módními trendy, které se objevují, se zamýšlela autorka španělské edice ELLE, expertka na módu a udržitelnost Patrizia Eguidazu. Podle Patrizie by každá žena měla mít ve svém šatníku oděvy, které se jí dobře nosí, odpovídají jejímu typu postavy, potřebám a životnímu stylu a nevytvářejí své nositelce pocity frustrace. Aby toho ženy snadno dosáhly, vyvinula metodu TriziaZu, která ženám pomáhá pochopit, co v šatníku potřebují, v čem vypadají dobře a vyhnout se nákupu věcí, které nejsou zapotřebí. Zároveň ale bez nutnosti vyhýbat se asketicky novým trendům. Jejím nápadem je také pojem „evoluční šatník“, který spočívá v postupném rozšiřování šatníku, ovšem se zachováním dvou základních podmínek: nové kousky musí být opakovaně použitelné a všestranné.

Mohlo by se vám líbit

Červená barva, trend jara 2024. Naučte se ji nosit na všechny způsoby

Mohlo by se zdát, že jsme posly starých zpráv. Vždyť červená módní vlna nás zaplavila již před loňskými Vánoci! Jenomže opak je pravdou. Naučte se ji nosit na všechny způsoby, červená barva se tu v roli kralujícího jarního trendu ohřeje na déle než jednu sezonu. Bohudík.
elle.cz

V čem evolučního šatníku metoda spočívá?

V prvním kroku si vyberete tři kousky oblečení na horní polovinu těla a dva na spodní. Měly by to být oděvy, ve kterých se cítíte pohodlně a sami sebou. Tyto kousky budou pro několik příštích dnů to jediné, co si budete moct obléknout, vybírejte proto dobře. V druhém kroku si sepište tabulku s názvem každého kusu oblečení a pokaždé, když si daný oděv obléknete, udělejte si pod jeho název do tabulky čárku. V příštích dnech těchto pět kousků kombinujte všemi možnými způsoby. Když dosáhnete u jednotlivých kousků pěti čárek, můžete do svého šatníku přidat nový kus oblečení. A pak módní sudoku stejným způsobem opakujte.

Módní sudoku

Touto metodou se vám podaří otestovat všestrannost každého kousku, který v šatníku máte. Pokud některý oděv nenosíte nebo máte pocit, že se k ostatním nehodí a oblékáte ho kvůli tomu málo nebo zkrátka jen neradi, okamžitě si toho všimnete – rozhodně dříve než v přeplněném šatníku, v němž ztrácíte přehled, co se v něm všechno nachází. Pokud zjistíte, že něco nenosíte a nemůžete to kombinovat s ostatními kousky, vyřaďte to. Nebo alespoň v budoucnu předejděte nákupům něčeho podobného. Zároveň vás to donutí zodpovědněji přemýšlet nad tím, co lze s čím kombinovat a jak který kousek využít. Toto módní cvičení vám nejen osvěží módní představivost, ale také výrazně usnadní život. Na maximum využijete to, co máte, aniž by to vylučovalo nakupovat nové líbivé oblečení. Nové nákupy ale budete lépe promýšlet a kupovat budete pouze to, co do vašeho šatníku opravdu zapadne.

Mohlo by se vám líbit

Chceme je, ale nemůžeme je mít. Kabelky, na které se teď stojí fronty

Jsme obklopeni přebytkem a ze všech stran lákáni reklamními kampaněmi, které si nás vzájemně přetahují, abychom si vybrali právě jejich zboží. Jsou ale i předměty touhy, u kterých marketing a influencing zafungovaly natolik, až se staly nedostatkovým zbožím. Dokonalým příkladem jsou tyto kabelky, které nemůžeme mít. Tady totiž jen peníze nestačí.
elle.cz

Zdroj: ELLE.com