„Hlavním motivem se stalo obyčejné lidské gesto: objímání. Symbolizuje blízkost, přátelství, lásku i odpuštění,“ vysvětluje Zuzana Lednická. Snímky vznikaly v různých prostředích a s různými lidmi. Vizuál se tak záměrně vzdaluje stylizovanému glamouru, který festival často provází, a místo toho zdůrazňuje lidskost a přítomnost.
Letos se do Karlových Varů v digitálně restaurované podobě vrací mimo jiné satirická klasika československé kinematografie Ecce homo Homolka z roku 1969. Film Jaroslava Papouška, je ikonickým portrétem jedné české rodiny, která mezi výletem do přírody a hádkou o nedělním obědě odkrývá hlubší pravdy o soužití, generačních rozdílech i životních iluzích. Papoušek, původně výtvarník a karikaturista, byl také scenáristou filmů Miloše Formana a Ivana Passera. Po jejich odchodu do emigrace pokračoval v práci doma a vytvořil mimo jiné i volně navazující filmy Hogo fogo Homolka (1970) a Homolka a tobolka (1972).
Komedie, která kdysi nesla nálepku lidová, dnes poutá jako sociální sonda i vtipná groteska. Ecce homo Homolka skrze typicky české postavy ironizuje představu rodinné idylky. Dialogy z filmu zlidověly, příběh se opírá o přesně odpozorované typy a prostředí. Snímek, ve kterém se objevují Helena Růžičková, Josef Šebánek, František Husák nebo Marie Motlová, se díky podpoře Milady a Eduarda Kučerových dočkal pečlivé digitální obnovy a slavnostní projekce na festivalu v rámci sekce KVIFF Classics.
- Zdroj článku:
KVIFF