Dopřejte si spánek po obědě. Je to nejlepší, co pro sebe můžete udělat

Trpí paměť i kreativita

Bez spánku podle vědců nepřežijeme déle než jedenáct dnů. Existují samozřejmě tací, kteří mají chuť riskovat zdraví výměnou za nějaký hloupý rekord. Proč, to je záhadou – třeba Guinessova kniha takový „skutek“ ani neregistruje, protože se jedná o hazardování se zdravím. Už po pouhém jediném dni soustavného bdění totiž začne organismus dávat jasně najevo, že je něco v nepořádku: klesá tělesná teplota, zvyšuje se krevní tlak i hladina stresových hormonů. „Bez spánku to jednoduše nejde. Je nesmírně důležitý pro celkovou regeneraci těla, paměťové procesy a pro správné hormonální a metabolické pochody,“ vysvětluje doktor Nick Villalobos. Nedostatkem spánku přitom netrpí jen paměť, ale i kreativita. Důkazem budiž konkrétní činy některých slavných vědátorů – třeba Einstein prý našel řešení své slavné teorie relativity během REM spánku, tedy toho hlubokého.

Jaké jídlo, takové tělo. Jaké potraviny zařadit do jídelníčku a proč?

elle.cz

Óda na zdraví

Blahodárný vliv na zdraví má nicméně i krátký odpolední šlofík, třeba dvacetiminutový. Potvrzují to třeba švýcarští vědci z univerzity v Lausanne, kteří po dobu pěti let sledovali skoro 3 a půl tisíce lidí ve věku od 35 do 75 let. A došli k závěru, které leckoho potěší. Kdo si jednou či dvakrát týdně dopřeje odpoledního šlofíka v délce pěti minut až jedné hodiny, má o 48 procent nižší pravděpodobnost prodělání infarktu nebo mrtvice než ten, kdo odpoledne nespí vůbec,“ uvádějí vědci v odborném časopise Heart.Ódu na odpolední šlofík přitom pěje i Evropská společnost kardiologie, která zjistila, že ti dobrovolníci, kteří si dopřávali uprostřed dne odpočinek, měli v celodenním průměru o pár procent nižší tlak než ti, kteří na spánek čekali až do večera. K lepším hodnotám přitom stačil jen sedmnáctiminutový oddech!

Sahasrára, korunní čakra. Jaká je její role a jak ji harmonizovat?

elle.cz

Nepleťte se den s nocí

Odpolední odpočinek je nicméně třeba dobře naplánovat. Třeba po obědě je zdřímnutí v pořádku, ale nemělo by přesahovat 20 až 30 minut. Důvod je prostý – potom se totiž dostáváte do hlubší fáze spánku, z níž se probouzíte podstatně hůř. Po procitnutí byste se mohli naopak cítit malátní a unavení. A co víc, nejspíš byste si zhoršili i kvalitu spánku v noci. Odpolední odpočinek tedy plánujte tak, aby nekolidoval s tím večerním a neoddaloval usínání. Jinak si schrupněte doslova kdy chcete! Ještě nějaký důvod, proč to udělat? Tak třeba ten, že se vám bude lépe hubnout. „Jisté části našeho mozku kontrolují spánek a metabolismus,“ vysvětluje David Rapoport, vedoucí programu pro poruchy spánku newyorské univerzity, „když jste ospalí, jsou aktivní hormony, které povzbuzují chuť k jídlu.“

Metoda 10-3-2-1-0 slibuje konečně kvalitní spánek

elle.cz

Zdroje: Heart.bmj.com, health.harvard.edu, mayoclinic.org