Pád seznamovacích aplikací. Proč už nikoho nezajímají?

Už to není ono

Před pěti lety si Katka našla přítele na Tinderu. Teď se po rozchodu na něj rozhodla vrátit. I kdyby tam nenašla trvalý vztah, prostě by poznávala nové muže a bavila se. Ke svému zklamání ale zjistila, že dvakrát do stejné řeky nevstoupí – a že to platí i v případě její oblíbené seznamovací aplikace. „Po většině schůzek jsem měla pocit, že kdybych vůbec nikam nešla a místo toho zůstala sedět doma u seriálu, vyšlo by to nastejno.“ A není jediná, kdo má ze zážitků ze seznamovacích aplikací podobné pocity. Mileniálové jsou z nich už pomalu unavení a pro nezadané Gen Z znamenají ztrátu času, protože v drtivé většině případů z nich nic zajímavého nevzejde. Průzkum z roku 2023 mezi americkými vysokoškoláky dokonce zjistil, že 79 % z nich nepoužívá seznamovací aplikace ani jednou za měsíc.

Znáte tajemnou seznamku RAYA, kde hledají lásku celebrity?

elle.cz

Ztráta zájmu

Match Group, která vlastní aplikace Tinder, Hinge, Match.com a OkCupid zaznamenala v minulém roce pokles ceny akcií o 40 %. Zakladatelka a generální ředitelka Bumble Whitney Wolfe Herd v listopadu odstoupila ze své funkce, poté, co 10 let stála v čele této seznamovací aplikace. Feeld má na Google Play katastrofální hodnocení 1,8 hvězdičky. Tyto aplikace, které měl kdysi v telefonu každý nezadaný i zadaný, který hledal dobrodružství, se dnes začínají podobat pouhým stínům ze svých zlatých časů. Zavádějí nové funkce, snaží se změnit svou současnou pověst a nahnat zpátky body, které v poslední době poztrácely.

Konec zlatého věku

Od svého vzniku byly seznamovací aplikace určené převážně pro mileniály. Začalo to v roce 2009 s Grindrem, Tinder se v roce 2012 stal mainstreamovou záležitostí. S přístupem ke zdánlivě nikdy nevyčerpatelnému zdroji nových zajímavých kontaktů se zdály ničím neporazitelné. Během další dekády se objevily nové aplikace, které si chtěly na trhu s nezadanými ukrojit také svůj vlastní kousek koláče: Bumble, který staví ženy na první místo, exkluzivní a privátní Raya, Lex, Her, Scruff a Feeld zaměřené na LGBTQIA+ a nemonogamní uživatele. Nadšení z prvních let však opadlo. Mileniálové jsou otrávení, Gen Z nedůvěřiví. Mezi současnými singles panuje pocit, že zlatá éra seznamovacích aplikací pominula.

Nejlepší seznamovací aplikace, které budete chtít opravdu použít

elle.cz

Nové funkce děsí

Kromě základní funkce swipe, novější funkce, které měly ještě zvýšit počet spojení, mnoho uživatelů děsí. Například seznamka Hinge vyhledává potenciální shody pomocí AI a algoritmu Gale Shapleyho, který získal Nobelovu cenu. Teoreticky by vám měl vybrat vhodného partnera na základně sofistikovanější analýzy vašich shodných vlastností a zájmů než toho, zdali se vám někdo líbí na profilové fotce. Také vám to připomíná zápletku české komedie s Janou Brejchovou a Vlastimilem Brodským z roku 1974 Hodíme se k sobě, miláčku? Možná si také vybavíte, že to nedopadlo úplně nejlépe. A podobně reagují i uživatelé seznamky. „Děsí mě to. Ptám se sama sebe, jestli jsem opravdu předurčená k tomu, abych skončila s mužem, který se fotí zásadně před drahými auty a u toho se tváří jako by právě spolkl kyselý bonbon,“ vyjádřila se jedna z uživatelek aplikace Hinge. Pokud se podle vyšší inteligence k někomu takovému hodím nejlépe, radši zůstanu single," uzavírá svůj dojem z této funkce.

Sexuální novinky a trendy, které nás v roce 2024 vezmou na vrchol

elle.cz

Chcete lásku? Zaplaťte si

Zatímco většina seznamovacích aplikací zůstává ke stažení zdarma, téměř všechny vybízejí své uživatele, aby za měsíční předplatné získali výhody typu neomezené lajky a nástroje, které zvýší jejich šanci na to, jak často se budou objevovat ostatním seznámení chtivým uživatelům. To se ale uživatelům moc nechce. Společnost Match Group zaznamenala pokles počtu platících uživatelů již čtvrté čtvrtletí po sobě a studie Pew Researchz roku 2023 zjistila, že zatímco 41 % uživatelů on-line seznamek ve věku 30 a více let za aplikace zaplatilo, mezi uživateli mladších 30 let bylo platících pouhých 22 %. Platí se například za funkci poslání růže. Jediný způsob, jak komunikovat se Standouts (profily, o kterých si aplikace myslí, že se vám budou líbit), je poslat jim růži. Abyste se mohli do Standouts zapojit, musíte si růže nakoupit. Jedna stojí čtyři dolary.

Všechny zajímavé profily, které za něco stojí a mohly by se vám líbit, se schovávají za paywall,“ rozčarovaně popisuje uživatelka Hinge.Je jasné, že chtějí vydělat peníze. Jen mi nepřipadá fér tvrdit, že jsou tu proto, aby nám pomohli najít vztah. Jsou tu proto, aby nás přiměli utrácet stále více peněz v marné naději, že najdeme skvělý match.“ Pokud chtějí seznamovací aplikace skutečně znovu chytit dech a dát svým uživatelům to, co jim slibují, budou muset změnit strategii a více se přizpůsobit tomu, po čem lidé skutečně touží. V současné chvíli je to tak, že tam jsou lidé proto, že jsou tam všichni ostatní. S hledáním skutečného vztahu nebo se zábavou to už ale nemá nic společného.

Virtuální polibky a avataří sex. Budeme se ještě milovat osobně?

elle.cz

Zdroj: Bustle.com, Forbes.com, Wikipedia