Krystaly, amulety a nejpověrčivější návrháři

 

Christian Dior nedůvěřoval jen svému věštci, ale také znamením zhůry. Všimli jste si například, že se v kolekcích tohoto módního domu často opakuje motiv hvězdy? Souvisí s příběhem, kdy mladému Diorovi nabídl obrovský finanční obnos jistý textilní magnát, ale s podmínkou, že přejmenuje svou značku podle jména investora. Christian Dior si vzal čas na rozmyšlenou a šel se projít po noční Paříži, když tu náhle k jeho nohám spadla ozdoba - kovová hvězda. Dior si to vyložil jako jednoznačný symbol toho, že on sám se má stát onou hvězdou a nedávat v šanc přejmenování své značky.

Bota Diane von Fürstenberg se před přehlídkou nesmí obejít bez mince. Je to její rituál pro štěstí, protože její otec, přeživší holocaustu, si během druhé světové války dával do podrážky dvaceti frankovou minci. Nedávno zesnulý návrhář Alber Elbaz se zase obával rozbitých zrcadel- existuje pověra, která tvrdí, že rozbité zrcadlo neznačí sedm let neštěstí, ale smrt v rodině. Elbaz prý jednou jel taxíkem, který měl prasklé zrcátko. Když se zeptal řidiče, proč si ho neopraví, opáčil, že na to nemá peníze. Elbaz vůz opustil a nechal na sedadle dvěstě eurovou bankovku.

Yves Saint-Laurent zase nechal vybírat nové kolekce svého buldočka Moujika. Věřil, že kus oblečení, na který se pes zvaný Moujik usadí, bude ten nejprodávanější. Hlavní návrhářka značky Tibi Amy Smilovic zase před přehlídkami dává štědré spropitné, protože si myslí, že jí to přinese „dobrou karmu". 

Mohlo by se vám líbit

Saint Laurent probouzí v nové kolekci všechny živly

Jeden hluboký výdech a nádech. Epilog k našemu makrokosmu narušenému pandemií. Anthony Vaccarello představil kolekci podzim/zima 2001 pro YSL a transportoval nás na místo naprosté sociální izolace, kde vzýval všechny čtyři elementy, abychom se již mohli vrátit do normálu.
elle.cz

Nejpověrčivější návrhář současnosti je ale bezpochyby Riccardo Tisci, který právě šéfuje módnímu domu Burberry. Svůj debut pro legendu britské módy stanovil na 17. září v 17 hodin. Tisci je totiž posedlý číslem 17, ještě když byl u Givenchy, tak navrhoval trička a hodinky s touto číslovkou. Nové ukázky své tvorby u Burberry odhaluje každý měsíc, hádejte jakého? Ano, správně, je to sedmnáctého.

Proč je posedlý právě semdnáctkou? Sám návrhář to odmítá komentovat, ale jemu blízký okruh lidí proto, že toto číslo nese tarotová karta „Hvězda". Ta má přinášet úspěch a blahobyt, který si chce Riccardo Tisci zajistit i pomocí magických krystalů. 

 

 

Pracovat s Riccardem Tiskem ale v jistém ohledu může být docela komplikované, protože občas prý mívá záchvaty, že v místnostech ateliéru se „vznáší negativní energie". Pak donutí všechny odejít a sype sůl do rohů místností. Nejen návrháři mají své zvláštní ezoterické rituály. Například jeden z prezidentů Spojených států, Franklin Roosvelt měl panickou hrůzu z čísla 13 a autorka Frankensteina Mary Shelly nikdy nezačínala psát své dílo, aniž by měla kolem krku obtočeného svého hada, údajně pro štěstí. Salvador Dalí měl v kapse vždy kousek dřeva z rodného Španělska, které mu mělo pomoci odhánět zlé duchy.

 

Riccardo Tisci svým sklonem podléhat numerologii připomíná Coco Chanel. Jedna z nejslavnějších návrhářek světa nepojmenovala svůj parfém No.5 náhodou: Věřila, že je to její šťastné číslo, alespoň to jí prozradil jeden vykladač karet. Přehlídky se proto musely konat v pět hodin a pět minut a v bytě Coco visel lustr, který se z skládal ze samých pětek.

 

Chanel

 

Soutěž o nejpověrčivějšího návrháře všech dob ale na celé čáře vyhrává Christian Dior, který by podle současné psychologie určitě trpěl nějakou obsesivně kompulzivní poruchou. Bohužel Dior žil v dobách, kdy bylo jednoduší sehnat věštce než psychoterapeuta, takže ho jeho vlastní „magický mužík" doprovázel na každém kroku. Neposlechl ho jen jednou, kdy se navzdory varování věštce vydal na dovolenou do Itálie, kde za nejasných okolností Christian Dior zemřel. Bylo mu pouhých 52 let. Neví se přesně, zda mu zaskočila rybí kost nebo to byl srdeční záchvat, který ho postihl z přepracování.

Mohlo by se vám líbit

Čáry máry, miliony! Jak magie pomáhá ženskému byznysu?

Jak by asi dopadly čarodějky z Eastwicku, kdyby podnikaly? Na kontě pár miliard, kredit za vyvinutí jediné pilulky zabraňující rakovině prsu a k tomu třeba nejluxusnější jachta v Tichomoří? Magie prý může pomoci i k milionovému byznysu. Sledujte příběhy žen, která nechaly svůj podnik zaklít dobrovolně.
elle.cz

Časopis ELLE

Prosincové vydání ELLE 12/24