OK, boomer…
„Ty jsi ale boomer,“ říkáváme často svým přátelům a rozhodně to nemyslíme jako kompliment. Naopak, v této jedné větě dokážeme vyjádřit vše, co si o boomerech myslíme – lehký výsměch nad jejich (ne)schopností reflektovat dnešní dobu, zkostnatělost a přesvědčení o tom, že jako generace jsou naprosto out. Když se řekne baby boomers, vybavíme si mámu, tetu, možná babičku. Ženy, se kterými se často neshodneme ani v názorech, ani v životním stylu, natož v módě nebo self-care. Když se hodně ovládneme, dokážeme spolu vyjít, tolerovat se, sdílet rodinné příběhy. Ale inspirovat se? Spoustě žen probleskne hlavou spíše: hlavně ať nejsem jako moje máma. Jenže tahle generace umí mnohem víc než vyprávět historky z našeho dětství a nabádat nás, ať nosíme teplé spodní prádlo. Je to kapitola historie, která formovala naši současnost. Síla, odvaha, zkušenost. A ano, dokonce i inspirace, která rozhodně nepatří do šuplíku „odepsáno“.
Generace, která má co říct
TikTok zcela určitě patří Gen Z, ale co ženy z generace boomers? Ty se nám snaží říct, že vnější krásu nejde změřit lajky a že ta vnitřní se nerodí přes noc, ale s roky zkušeností. Zatímco my to akceptujeme pomalu, svět módy i beauty už jejich kouzlo objevil. Důkaz? Návrat devadesátkových hvězd modelingu na mola, kampaň Céline s ikonickou Joan Didion, Paulina Porizkova na obálce české edice ELLE, Aňa Geislerová a o rok dříve Dara Rolins jako modelky značky LʼOréal Paris v Paříži, Daniela Peštová na poslední přehlídce Giorgio Armani, Gwyneth Pathrow a její nová módní značka, kterou představila světu make-up free, Uma Thurman v letošní podzimní kampani Zalando, Nicola Griffin, která se krátce před šedesátkou objevila v reklamě Swimsuits For All#SwimSexy, oslavující krásu těla v různém věku, a vznik modelingových agentur, které se specializují na modelky 50+. Velké návraty Pamely Anderson nebo Demi Moore, nad kterými se zavřela profesní i společenská voda, a které se teď znovu zrodily z vln jako pověstné Boticelliho Venuše. Generace, která byla ještě před pár lety odsunutá na vedlejší kolej, si teď podmaňuje přehlídková mola a reklamní vizuály v kampaních, které nejsou primárně určeny pro starší generaci, ale cílí na mainstream. Nebo ve filmových rolích, kde už zdaleka nehrají jen vedlejší role nebo postavy žen za zenitem.
Power of grey
Stejná revoluce se odehrála v beauty. Šediny už nejsou stigma, ale statement. Značky jako Pantene slaví jejich přirozenou krásu v kampaních typu #PowerOfGrey, a nové řady vlasové péče sází na produkty, které stříbrnou barvu podporují místo toho, aby ji maskovaly. Šedě tónované vlasy „granny hair“ se dokonce před pár lety staly trendem, kterému podléhaly i ženy kolem dvacítky. Přidává se i trend autentické pleti bez retuše – znovu vídáme vrásky, linky a texturu pleti jako symbol reálného života, ne jako něco, co se musí skrývat.
A co v práci?
Nejprve to vypadalo, že Gen Z zachrání svět práce. Byli rychlí, digitálně zběhlí, sebevědomí. Do zatuchlých kanceláří vnesli nový svěží vítr. Jenže euforii brzo vystřídala otázka: kde je ta spolehlivost a loajalita, na kterou jsme byli zvyklí u boomerů? Ukázalo se, že ideální není ani jeden extrém, ale kombinace. Firmy si proto vytvářejí smíšené týmy, kde se potkává digitální lehkost a dlouhodobý nadhled. A místo toho, aby starší lidi bez výjimky nahrazovali mladšími, vznikají modely „reverse mentoringu“. Mladší učí starší kolegy technologické triky a starší zase vrací do hry zkušenosti a pracovitost. Výsledek? Dynamika, která funguje.
Respekt, boomers
Nevytvářejme iluze, že age gap přestane existovat. Odlišné názory nebo vkus jsou generační samozřejmostí, vždycky tu byly a vždycky budou. Stejně jako termíny typu „boomer tech“, které si utahují z technických dovedností boomerů a jejich specifik typu psaní caps lockem či sdílení řetězových zpráv. Nebo ironická reakce Gen Z „OK, boomer“, která se rovná dřívějšímu „jasně, babi...“ Tak co si od boomerů vzít? Že krása není věkově omezená a styl nemá datum expirace. Že ženy 40+, 60+ i 80+ nejsou ani zdaleka mimo hru, ale že můžou být skvělým zdrojem inspirace. Že jim v práci můžeme závidět jejich vytrvalost a disciplínu. V módě eleganci a ženskost i za cenu drobného nepohodlí. A v kráse sebevědomí získané roky a odbourání zbytečných komplexů. To je možná víc, než jsme si mysleli, že?
- Zdroj článku:
ELLE.com, autorský článek









