„Supermodelka“ je modelka, která překročila hranice módního průmyslu a stala se celebritou. Není jen krásná – má moc ovlivňovat kulturu a diktovat trendy. Stačí se podívat na Hailey Bieber, jednu z nejvýraznějších trendsetterek posledních let. Inspirujeme se jejím make-upem, manikúrou i šatníkem. Přesto by se našli tací, kteří by se zdráhali nazvat ji supermodelkou.
Kendall Jenner, Hailey Bieber, Bella a Gigi Hadid či Kaia Gerber patří k nejznámějším – a nejlépe placeným – modelkám poslední dekády. Spojuje je ale jedno: nepotismus. Status celebrity získaly spíš díky slavnému příjmení než díky ostrým loktům, charismatu nebo excentrické chůzi po mole – kvalitám, které si s titulem supermodelky tradičně spojujeme. I proto v posledních letech slýcháme, že „supermodelky už neexistují“ – alespoň ne v tom původním (nebo spíš sentimentálním) slova smyslu.
Stesk po ikonách devadesátek
V devadesátkách byly supermodelky nedotknutelné. Tváře Naomi, Lindy, Christy nebo Cindy neprodávaly jen oblečení – utvářely éru. Byly nedosažitelné, dokonalé, ikonické. S přelomem tisíciletí se ale kyvadlo přehouplo. Být modelkou začalo znamenat téměř anonymitu. Ideál „věšáku na šaty“ proměnil přehlídková mola v místo, kde prim hrál oděv, ne osobnost.
Až s nástupem „nepo babies“ a vzestupem sociálních sítí se karta obrátila. Dříve bylo lákadlem supermodelek to, že veřejnost o nich nic nevěděla a nevěděla, co je zajímá. To současná doba hyperkonzumace neumožňuje. Dnes o Kendall nebo Hailey víme všechno, a zároveň vlastně nic. Jsou všude, ale jejich názory ani osobnosti slyšet nejsou – ne proto, že by je neměly, ale protože si svou image pečlivě hýčkají a lpí na dokonalosti natolik, že pro to zkrátka není prostor. Jenže doba se trochu změnila. Dokonalost už nikoho nevzrušuje a autenticita se stala jedním z nejskloňovanějších slovíček internetu. A přišla nová generace modelek, která tohle všechno dokáže skloubit.
Hlasitá, vtipná, opravdová
V posledních letech – možná i díky TikToku – se do „receptu na supermodelku“ vrátila hravost, humor a schopnost dělat si ze sebe legraci. Alex Consani začala být více vidět až poté, co začala v roce 2020 natáčet vtipná videa. O čtyři roky později se stala první transgender modelkou, která se prošla na přehlídce Victoria’s Secret, a zároveň získala ocenění Model of the Year. Svět už ji ale dávno znal díky jejímu TikToku, virálním hláškám a upřímnosti, která občas nezná hranice.
Éra obsahu, který si modelky tvoří samy, otevřela dveře nové generaci módních „it girls“, které sledujeme, protoženás baví, jsou transparentní a mají osobnost, která přesahuje médium foťáku. A také se nebojí mluvit o věcech, které v současném politickém klimatu mohou ohrožovat jejich kariéru. Alex Consani otevřeně sdílí zkušenosti trans ženy v modelingu a stala se výraznou zastánkyní své komunity. Paloma Elsesser, která získala titul Model of the Year rok před ní, mluví o tělesné rozmanitosti, feminismu a rovnosti napříč módním průmyslem. A Lauren Chan, hvězda titulky Sports Illustrated Swimsuit Issue, zase přináší do módního světa queer perspektivu a otevřeně popisuje zkušenosti plus size modelek.
Self-made generace
Nejžádanější tváře z nové generace modelek se dostaly na vrchol tím staromódním způsobem. Anok Yai byla objevena náhodou, když se její fotografie z vysokoškolské party stala virální, a o rok později už otevírala přehlídku Prady jako první modelka z Jižního Súdánu. Mona Tougaard i Alex Consani podepsaly první smlouvy už ve dvanácti letech. Paloma Elsesser pracovala jako servírka, než ji kamarádka, módní redaktorka Stevie Dance, přemluvila, aby to zkusila před objektivem. Ugbad Abdi pracovala v Iowě v řetězci Target, když si jí všiml skaut na Instagramu, a stala se jednou z prvních modelek v hidžábu, které prošly přehlídkami značek jako Valentino nebo Marc Jacobs. Jihokorejská modelka Sora Choi uspěla v soutěži o novou tvář módního průmyslu a díky své výrazné chůzi a minimalistickému stylu se stala múzou návrhářů od Paříže až po Soul.
Politika krásy
Na rozdíl od svých předchůdkyň z devadesátých let ale tahle generace neodpovídá jednomu ideálu krásy – spíš ho rozšiřuje. A ačkoliv se může zdát, že tomu dnešní doba nahrává, realita je často opačná. Vlna body positivity ustupuje nové posedlosti štíhlostí a rychlými „farmaceutickými zkratkami“. Debaty o rase, genderu a identitě jsou čím dál vyhrocenější. „Móda se teď hodně soustředí na dívky, které jsou komerčně prodejné a esteticky ‘bezpečné’ – tedy většinou bílé,“ říká módní komentátor Blakely Thornton pro The Business of Fashion. „Je to odraz politiky.“ Beauty i fashion scéna tak zůstávají převážně eurocentrické. „Trans nebo černošských lidí, kteří dostávají uznání, není mnoho. A když už nějaký hlas máte, všichni sledují, co přesně řeknete,“ popsala Alex Consani pro Allure.
- Zdroj článku:
The Business of Fashion, Byrdie








